فضای ارتباط ایران و ترکیه غبارآلود می‌شود؟

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۱۰

کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه اظهارات اردوغان در قبال ایران غیرمسوولانه است گفت: رییس‌جمهور ترکیه شکست سیاست خارجی خود در سوریه را فرافکنی می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در بازگشت از سفرش به استونی در جمع خبرنگاران، ایران را به تمایل برای حفظ مناقشات فرقه‌یی در منطقه متهم کرد. این خبری بود که روزنامه حریت دیلی‌نیوز منتشر کرد. ظاهرا رهبر حزب عدالت و توسعه از مواضع ایران در قبال سوریه و داعش نگران و مضطرب است که چنین واکنش تندی در قبال همسایه بزرگ خود دارد، چرا که در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما با مواضع ایران، امریکا و روسیه در قبال دولت بشار اسد مخالفیم. اردوغان به‌تازگی مدعی شده که فعالیت‌های اخیر ایران در منطقه در موضعی بسیار متفاوت است. اقدامات در سوریه و عراق ادامه دارد، اما متاسفانه با رویکرد صادقانه انجام نمی‌شود. وی افزود: من زمانی که نخست‌وزیر بودم از ایرانی‌ها خواستم تا این مساله را با کمک ترکیه حل کند و اکنون نیز به عنوان رییس‌جمهور آن را تکرار می‌کنم اما ایرانی‌ها چنین رویکردی ندارند. یک روز پس از این اظهارات وزارت‌خارجه ایران نیز از خود واکنش نشان داد. بر این اساس یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه ایران روز گذشته در واکنش به اظهارات اردوغان عنوان کرد که اگر ترکیه به‌خاطر تمایلات جاه‌طلبانه و اختلافات احساسی مانع‌تراشی نکرده بود، موضوع سوریه حل شده بود.

وی افزود: متاسفانه دخالت ترکیه در امور داخلی سوریه و تاکید بر تعیین تکلیف مردم این کشور باعث طولانی شدن جنگ، آوارگی و تلفات انسانی زیاد در سوریه شده و اگر ترکیه به خاطر تمایلات جاه طلبانه و اختلافات احساسی مانع تراشی نکرده بود، اکنون موضوع سوریه حل شده بود.

این مقام عالی سیـاسی اضافه کرد: ما معتقدیـم این موضوع می‌توانست سه سال قبل حل شود، اگر مسوولان ترک بر تغییر دولت قانونی سوریه و حمایت از تروریست‌ها تاکید نکرده بودند، مردم بیگناه کشته نمی‌شدند و این واقعیتی است که امروز با وجود همه کارهای تبلیغاتی ترکیه بر همه نمایان شده و دیگر کسی این حرف‌ها را قبول نمی‌کند.

این مقام عالی‌رتبه خاطرنشان کرد: روابط خوب با ترکیه برای ایران مهم است و مناسبات در حوزه‌های مختلف دوجانبه در حال پیشرفت و گسترش است و امیدواریم با تکرار این حرف‌ها موجب خدشه به این روند مثبت نشوند. در همین راستا «تعادل» با«حسن هانی‌زاده»، کارشناس حوزه خاورمیانه گفت‌وگو کرده است که در زیر می‌خوانید:


حزب عدالت و توسعه به دنبال احیای نوعثمانی

این کارشناس مسایل خاورمیانه معتقد است که دولت رجب طیب اردوغان از ابتدای بحران سوریه در 15مارس 2011 با همکاری عربستان و قطر مثلث تخریبی علیه دولت سوریه تشکیل داد و بر اساس نگرش نوعثمانی بود که رهبران حزب عدالت و توسعه تلاش می‌کنند با تجزیه سوریه و حضور در شمال غرب سوریه حوزه نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهند.

وی با بیان اینکه در 42 ماه بحران سوریه اردوغان تمام امکانات خود را در اختیار گروه‌های تروریستی سوریه قرار داده است افزود: این در حالی است که ترکیه می‌توانست کمک بزرگی به دولت سوریه کند تا این بحران در همان ابتدا به پایان برسد.

هانی‌زاده گفت: با حمایت‌های دولت ترکیه و عربستان گروه‌های تروریستی داعش، جبهه النصرت و ارتش آزاد سوریه این بحران را هدایت کردند که نتیجه آن 170هزار کشته و 6 میلیون آواره است. به علاوه ناامنی در منطقه ایجاد شده و امروز شاهد حضور داعش در عراق و لبنان هستیم.


خشم اردوغان از طولانی شدن بحران سوریه

کارشناس مسایل خاورمیانه در خصوص اظهارات رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در خصوص ایران عنوان کرد: اینگونه سخنان ناشی از خشمی است که اردوغان به خاطر طولانی شدن بحران سوریه و عدم کسب نتیجه دلخواهش دارد. هانی‌زاده گفت: کوبانی پاشنه آشیل اردوغان است، چرا که کوبانی از 2سال پیش از دولت بشار اسد خودمختاری گرفته است و این برای ترکیه به هیچ عنوان خوشایند نیست چرا که کردهای این منطقه با کردهای ترکیه در ارتباط هستند و این خودمختاری که دولت بشار به کردهای این منطقه داده باعث تحریک کردهای ترکیه می‌شود.

وی با بیان اینکه اظهارات اردوغان کاملا غیرمسوولانه است و به نوعی فرافکنی مشکلات سیاست خارجی این دولت به شمار می‌رود، تصریح کرد: 12میلیون علوی که با علوی‌های سوریه از نظر فکری نزدیک هستند و 20 میلیون کرد ترکیه که با کردهای سوریه در ارتباط هستند پتانسیل بالایی برای مخالفت با سیاست آنکارا در قبال سوریه دارند.

کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: اینگونه اظهارات کمکی در جهت منافع دو ملت ایران و ترکیه نیست. اگر اردوغان سیاست خود را در قبال سوریه تغییر دهد می‌تواند به کمک ایران برای بحران سوریه ساز‌و‌‌کار دیگری پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر