افزایش فاصله درآمد و مخارج خانواده در عربستان

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۰۵


جهان تازه‌ترین آمار‌ها در عربستان نشان می‌دهد در خانواده‌های عربستانی، فاصله میان دخل و خرج به ۱۳۰۰ ریال (ریال عربستان) در هر ماه رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری المختصر، بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار عربستان، که درآمد و مخارج خانواده‌های عربستانی در سال ۲۰۱۲ را نشان می‌دهد میانگین درآمد خانواده‌ها در این کشور به ۱۶هزار و ۶۰۰ ریال در ماه اما مخارج خانواده‌ها به ۱۷هزار و ۹۰۰ ریال در ماه رسیده است در نتیجه خانواده‌ها برای تامین نیازهای زندگی خود با ۱۳۰۰ ریال کمبود در آمد مواجه هستند.

در این گزارش به درصد خانواده‌هایی که در آمد ماهانه آنان ۱۶هزار و ۶۰۰ ریال است اشاره نشد اما بر اساس تحلیلی که روزنامه الاقتصادیه عربستان بر این گزارش نوشت، در پنج سال یعنی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، میانگین قیمت کالا و خدمات در کشور عربستان در مقایسه با میانگین درآمد خانواده‌ها ۴/۷درصد بیشتر رشد داشته است یعنی در این مدت میانگین تورم به ۲۲/۴ درصد رسید اما در آمد خانواده‌ها رشد ۱۷/۷ درصدی داشت.

این گزارش با گزارش رسمی سال ۲۰۰۷ عربستان تفاوت بسیاری دارد زیرا در آن گزارش میزان درآمد هر خانواده ۸۳۳ ریال بالا‌تر از مخارج خانواده بود. در گزارش سال ۲۰۰۷ میزان درآمد هر خانواده در عربستان تقریبا ۱۴۱۰۰ ریال و مخارج خانواده تقریبا ۱۳۲۵۰ ریال اعلام شده بود.

بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد در پنج سال اخیر میزان درآمد خانواده‌ها در عربستان رشد ۱۸درصدی داشته است اما هزینه‌ها و مخارج خانواده‌ها رشد ۳۵درصدی را تجربه کرد که تقریبا دو برابر رشد در آمدهاست. گزارش‌های رسمی در عربستان نشان می‌دهد میانگین مخارج ماهانه یک شهروند عربستانی از ۲۲۷۳ ریال در سال ۲۰۰۷ به ۲۴۸۴ ریال در سال ۲۰۱۲ رسیده است که رشد ۲۱۱ ریالی و 9درصدی را نشان می‌دهد اما در همین مدت مخارج یک فرد از ۲۱۳۸ ریال در سال ۲۰۰۷ به ۲۶۸۳ ریال در سال ۲۰۱۲ رسیده است که رشد ۵۴۵ ریالی یعنی ۱۶درصدی را نشان می‌دهد.

با وجود این درآمدهای سرشار، عربستان با چالش‌های جدی اقتصادی رو‌به‌رو است. نرخ بالای بیکاری (نزدیک ۱۳درصد از اتباع این کشور) رشد بالای جمعیت و نیاز شدید به افزایش مخارج دولت از جمله این مشکلات به حساب می‌آید. اقتصاد عربستان در اختیار شرکت‌های بزرگ دولتی مانند آرامکو (با ۵۴۰۰ کارمند و کنترل ۹۸ ذخایر نفتی عربستان) و سابیک Saudi Arabic Basic Industries (یازدهمین شرکت تولید‌کننده مواد پتروشیمی جهان) قرار دارد و حرکت به سمت اصلاحات اقتصادی در عربستان بسیار کند پیش می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر