سقوط آزاد سهام بانک‌های اروپایی

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۰۱

جهان پس از اعلام نتایج آزمون مقاومت توسط نهاد ناظر بانکی اروپا، خرید و فروش سهام مونته دی سینا و کاریگ دو بانک بزرگ ایتالیایی به علت احتمال سقوط بسیار به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش فایننشال تایمز، سهام بانک مونته دی سینا بزرگ‌ترین بانک ایتالیا در معاملات صبح روز دوشنبه پس از گزارش نهاد ناظر در بانک‌های اروپایی 20درصد سقوط کرد.

در میان این 24 بانک 9 بانک از ایتالیا، 3 بانک از یونان و سه بانک از قبرس دیده می‌شود. این 9 بانک ایتالیایی روی هم با کمبود سرمایه 4/9میلیارد یورویی مواجه هستند که بیشترین میزان به بانک مونته دی سینا اختصاص دارد.

بانک ایتالیایی مونته دی سینا در سال 1472 برای ارایه وام به افراد مستمند آغاز به کار کرد و قدیمی‌ترین بانک این کشور است و در میان بانک‌های قدرتمند این کشور جای می‌گیرد. حضور این بانک در میان بانک‌هایی که در آزمون مقاومت شکست خورده‌اند سبب ناامیدی سیستم بانکداری ایتالیا و شوک در بازار سهام شده است، از این رو این بانک به همراه دیگر بانک‌ها برای مقابله با سقوط آزاد در بازار سهام تا اطلاع ثانوی خرید و فروش سهام خود را به حالت تعلیق در آوردند.

ارزش سهام دیگر بانک‌های بزرگ اروپایی پس از انتشار گزارش این نهاد در روز یکشنبه کاهش داشته‌اند. برای مثال سهام گروه بانکی لویدز با وجود نتایج مطلوب آن 3/2درصد سقوط کرد. گفتنی است، سهام تمامی بانک‌های بریتانیایی نظیر RBS، HSBC، بارکیز و استاندارد چارتر نیز چند پله سقوط را تجربه کرده‌اند. سهام بانک «ارستی» و «زنترال» اتریش و بانک «کامرز» آلمان 5 درصد افزایش داشته است.

نکته قابل توجه آنکه هیچ بانک بریتانیایی در این آزمون شکست نخورده است. بسیاری از بانک‌ها هنگامی که در معرض آزمون قرار گرفتند سعی در تقویت ترازنامه‌های مالی خود داشتند که این مورد برای بانک مرکزی اروپا با اهمیت بوده است.

بانک‌هایی که در این آزمون شرکت داشتند در مجموع 28تریلیون یورو سرمایه در اختیار داشتند که در واقع این میزان حدود 70درصد سرمایه اتحادیه اروپاست. 26بانک که شامل بانک سلطنتی اسکاتلند و بانک لویدز می‌شود پیش از آغاز آزمون مقاومت برنامه‌های اصلاحی خود را آغاز کرده بودند. همچنین در این گزارش آمده 14بانک از 24بانکی که در این آزمون رد شده‌اند نیاز به افزایش حجم سرمایه خود دارند که 4 بانک ایتالیایی، 2 بانک یونانی، 2بانک بلژیکی و بیش از 2بانک اسلواکی نیاز به افزایش سرمایه دارند. گفتنی است، عملکرد بانک مرکزی اروپا نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته است. به نظر می‌رسد ترس از بحران‌های مالی و عواقب سیاسی و اجتماعی آن در کشورهای اروپایی نهاد ناظر بانکی اتحادیه اروپا را مجبور به این اقدام کرده است.

تحلیل‌گران حوزه بانک معتقدند که ارزیابی صورت گرفته بسیار موشکافانه بوده و تمرینی برای بانک‌هاست تا میزان استقامت خود در شرایط بحرانی را بسنجند. برطرف کردن نقاط ضعف توسط بانک‌ها سبب خواهد شد اتحادیه اروپا و منطقه پولی یورو در دو سال آینده تاثیرات مثبت این ارزیابی بانکی را درک کنند. این تحلیل بعد از آن مورد توجه قرار گرفت که بانک‌های اروپایی پس از سقوط سهام‌شان از انتشار این گزارش ابراز نارضایتی کردند. اما در مقابل گروه دیگر معتقد هستند مشکل منطقه پولی یورو عدم تعادل میان عرضه و تقاضا و مشکلات اعتباری آن است.

هدف اصلی از اجرای این آزمون مشخص کردن مقاومت بانک‌ها و افزایش میزان اعتماد سرمایه‌گذاران است. امری که می‌تواند راه اجرای کامل طرح اتحاد بانکی را هموارتر کند. نهاد ناظر در بانک‌های اروپایی (EBA) در این بررسی میزان سرمایه بانک‌ها و برنامه‌های آنان را برای مقابله با اثرات شوک‌های اقتصادی از جمله افزایش بیکاری و کاهش رشد اقتصادی را مورد بررسی قرارداد. بانک‌های بریتانیایی از این آزمون سربلند بیرون آمدند اما بانک TSB ایرلند شکست خورد. در برنامه بررسی سلامت بانک‌ها که توسط بانک مرکزی اروپا انجام شد 123بانک اروپایی مورد ارزیابی قرار گرفتند تا میزان مقاومت میان بانک‌ها در برابر بحران‌های مالی سنجیده شود. بازارهای مالی نتایج این آزمایش بانک مرکزی را که به «تست استرس» معروف است با دقت زیرنظر دارند. این بررسی بر مبنای گزارش سلامت مالی بانک‌ها که در سال 2013 به انجام رسیده بود به انجام رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر