چه کسانی وام ساخت در بافت فرسوده می‌گیرند؟

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۷۶

نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در آبان، روز گذشته برگزار شد. در این جلسه تعدادی از موارد عدم انطباق طرح جامع و تفصیلی تهران مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش «تعادل» در این جلسه غیر از بررسی بافت باارزش منطقه نارمک، موضوع ارایه امتیاز تشویقی به بافت فرسوده و وضعیت منطقه 22تهران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بازنگری ضوابط ساخت‌وساز بافت فرسوده

یکی از مهم‌ترین مواردی که در جلسه روز گذشته شورای عالی مورد بررسی قرار گرفت، مساله بافت فرسوده شهری است. مصوبه مرتبط با این موضوع در جلسه روز گذشته به این شرح است: «ضرورت تسریع در بازنگری ضوابط ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده شهری و عدم ارایه هرگونه امتیاز تشویقی تراکمی برای سایر بافت‌ها.» همچنین لغو تعریف بافت ناپایدار و کلیه بندهای تشویقی مربوط به بافت ناپایدار از مصوبات این جلسه به‌شمار می‌رود.

لازم به توضیح است که طبق تعریف، بافت فرسوده به بافتی گفته می‌شود که دارای سه ویژگی نفوذناپذیری، ریزدانگی و ناپایداری باشد. به‌طور کلی بافت فرسوده بافتی است که دارای هر سه ویژگی باشد درحالی که در تهران بعضی از بافت‌ها فقط واجد یک یا دو ویژگی هستند.

بنابراین امتیازهای تشویقی هم فقط باید به بافت فرسوده با هر سه ویژگی تعلق گیرد. درحالی که گفته می‌شود تابه‌حال به بافت‌هایی که صرفا دارای ویژگی ناپایداری بودند امتیاز تشویقی تراکمی تعلق می‌گرفت که این موضوع باعث ایجاد مسایلی مانند جمعیت‌پذیری و بعد از آن کمبود خدمات شهری می‌شود. با توجه به این موضوع براساس بند مصوب جدید قرار است قاعده‌یی که تا به‌حال ملاک عمل بود لغو شود و امتیاز تشویقی صرفا به بافت فرسوده واجد هر سه ویژگی تعلق گیرد.

این درحالی است که پیش از این، معاون وزیر راه‌وشهرسازی در یکی از مصاحبه‌های خود با «تعادل» بر سه آیتم ریزدانگی، نفوذناپذیری و پایداری بافت فرسوده اشاره کرده بود. پیروز حناچی بافت دارای ویژگی پایداری را بر اساس اطلاعات ارایه شده توسط شهرداری تهران حدود 45هزار هکتار اعلام کرده بود. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری همان زمان مساحت حاصل از ترکیب سه لایه یعنی پلاک ریزدانه در مناطق نفوذناپذیر و ناپایدار را حدود 3هزار و 200هکتار عنوان کرده بود.

دردسرهای منطقه 22 تهران

از موارد مهم دیگری که درجلسه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرارگرفت، منطقه 22 تهران است. در رابطه با این منطقه، مساله قابل توجه این است که تا پیش ‌از این ملاک عمل روشنی وجود نداشت. در واقع ظاهرا در منطقه 22 صرفا براساس یک‌سری ضوابط عمل می‌شد و نه حتی براساس طرح تفصیلی موجود. ضوابط این اجازه را می‌داد که در این منطقه برج‌هایی تا 21طبقه هم ساخته شود.

اما منطقه 22 به خاطر سه ویژگی از سایر مناطق تهران متمایز است. ویژگی اول این است که در این منطقه اکثر مناطق بزرگ مقیاس هستند و این موضوع فرصتی ایجاد می‌کند که آنجا به یک‌سری فضایی که مورد استفاده عمومی قرار می‌گیرد، اختصاص پیدا کند مانند دریاچه و آبشار و... مساله دوم این است که براساس طرح جامع تهران قرار بود طرح تفصیلی منطقه 22 رویکرد حداقل جمعیت‌پذیری باشد و در آن کاربری‌های خدماتی در مقیاس شهری و فراشهری تحقق پیدا کند. ویژگی سوم که به خصوص نماینده سازمان محیط زیست در شورای عالی شهرسازی و معماری بر آن تاکید دارد، این است که منطقه 22 کریدور هوای تازه شهر تهران به حساب می‌آید بنابراین بلندمرتبه‌سازی‌هایی که در این منطقه اتفاق افتاده است، جلوی وزش باد و ورود هوای تازه به شهر را می‌گیرد که این موضوع با طرح جامع تهران مغایرت دارد. به خاطر این سه ویژگی بند 29-16 ضوابط طرح تفصیلی در مورد منطقه 22 تهران به‌طور کامل حذف می‌شود. همچنین براساس این مصوبه «شهرداری تهران موظف است طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 را با تاکید بر حفظ مسایل زیست محیطی و نقش این منطقه در بهبود کیفیت هوای شهر تهران و کاهش بارگذاری و فضای توسعه آتی شهر تهران ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب کمیسیون ماده 5 رسانده و به شورای عالی معماری و شهرسازی جهت تصویب نهایی ارایه کند.»

طبق بند بعدی این مصوبه «تمام اراضی با مساحت بیش از یک‌هزار متر مربع در منطقه 22شهر تهران به صورت 30درصد سهم مالکان و 70درصد سهم شهرداری برای تامین خدمات عمومی عمل شود».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر