ریزش دوباره طلا

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۷۳

بازار جهانی طلا از هفته گذشته روند کاهشی خود را بعد از 24روز افزایش آغاز کرده است. انتظار سرمایه‌گذاران برای انتشار آمارهای فدرال‌رزرو و نتایج حاصل از آمارهای مربوط به آزمون «استرس» عواملی است که این هفته بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کارشناسان معتقد‌ند همین انتظارها باعث شده که طلا برای دومین هفته متوالی کار خود را با نزول قیمت آغاز کند.

انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در امریکا و رشد شاخص سهام و ارزش دلار تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا در روزهای گذشته داشته است. براساس این گزارش کاهش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت اقتصادی امریکا موجب شده تا شاخص سهام آسیا روز دوشنبه(دیروز) با افزایش روبه‌رو شود و این مساله تقاضا برای طلا را با کاهش روبه‌رو کرده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی؛ برگزاری نشست فدرال‌رزرو امریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. قیمت طلا در شرایطی روز گذشته به 1230دلار رسیده که فاصله چندانی با کمترین رقم خود در یک هفته اخیر که 1226دلار بوده ندارد. براساس این گزارش اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال‌رزرو در این نشست به اجرای محرک پولی پایان خواهد داد. تصمیمات احتمالی فدرال‌رزرو برای نرخ بهره نیز مساله مهمی است که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار منتظر اعلام آن هستند. باتوجه به بهبود نسبی شرایط اقتصادی امریکا و پایین بودن نرخ تورم، فدرال‌رزرو با انتخاب‌های سخت و مشکلی روبه‌رو خواهد بود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فدرال‌رزرو تا اواسط سال آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر انتشار نتایج آزمون استرس‌تست از سوی بانک مرکزی اروپا در خصوص وضعیت بانک‌های بزرگ منطقه یورو تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. نتایج این آزمون نشان می‌دهد که هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی با خطر ورشکستگی یا کمبود سرمایه روبه‌رو نیستند و تنها 25 بانک که جزو بانک‌های بزرگ به‌شمار نمی‌روند با خطر کمبود سرمایه روبه‌رو شده‌اند. کاهش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت سیستم بانکی منطقه یورو تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. «استرس‌تست»، آزمون سلامت دارایی بانکی است که به بررسی کیفیت دارایی‌های بانکی می‌پردازد و توسط بانک مرکزی اروپا انجام شده است.

شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در هفته پیش‌رو در بازارهای مالی و پولی بین‌المللی به‌ویژه بازار طلا موثر هستند به شرح زیر است:

دوشنبه (27 اکتبر) 5 آبان

*شاخص تمایلات تجاری اروپا (آلمان) (رقم پیشین 104.7، پیش‌بینی 104.6)

سه‌شنبه (28 اکتبر) 6 آبان

*شاخص سفارشات کالاهای بادوام امریکا (رقم پیشین 0.4‌درصد، پیش‌بینی 0.5‌درصد)

*شاخص ضریب اطمینان مصرف‌کنندگان امریکا (رقم پیشین 86.0، پیش‌بینی 87.4)

چهارشنبه (29 اکتبر) 7 آبان

*شاخص ضریب اطمینان ANZ نیوزیلند (رقم پیشین 13.4)

*شاخص اطمینان تجاری فدرال‌رزرو امریکا (FOMC)

*تعیین نرخ بهره فدرال‌رزرو امریکا

*بیانیه کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی امریکا

*اعلام نرخ بهره بانک مرکزی نیوزیلند (رقم پیشین 3.50درصد، پیش‌بینی 3.50‌درصد)

*بیانیه کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی نیوزیلند

*سخنرانی رییس بانک مرکزی کانادا

پنج‌شنبه (30 اکتبر) 8 آبان

*شاخص تولیدات ناخالص داخلی امریکا (رقم پیشین 4.6‌درصد، پیش‌بینی 3.1‌درصد)

*شاخص مدعیان بیمه بیکاری امریکا (رقم پیشین 283K، پیش‌بینی 277K)

*سخنرانی یلن از اعضای بانک مرکزی امریکا

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر