17 تومانی که دلار را صعودی کرد

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۷۲

رفتار قیمتی دلار این روزها عملکرد مشخصی از خود نشان نمی‌دهد. این درحالی‌است که بعد از جو مثبتی که در هفته گذشته برای این اسکناس سبز رنگ به‌دلیل خبرهای پیرامون دلار ایجاد شد، مسیر کاهشی را برگزیده بود. اما روز گذشته مسیر طی شده در شنبه و یک‌شنبه را برگشت و از مسیر کاهش منحرف شد و رشد قابل‌توجه 17 تومانی را از ابتدای روز تا انتها به ثبت رساند، با این وجود همچنان پایین‌ترین نرخ این ارز نسبت به ماه گذشته ثبت شده است.

روز یک‌شنبه دلار در حال ثبت پایین‌ترین نرخ در ماه گذشته بود که این کاهش طولی نکشید و روز بعد به یک‌باره کاهش را کنار زد و با افزایش نرخ مواجه شد.

در هفته گذشته دلار روی محور پرخبری روزها را سپری کرد، خبرهایی که در جهت کاهش نرخ این اسکناس سبز رنگ بی‌تاثیر نبود که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به بانک‌ها بود و همین امر جو مثبتی را در بازار به‌وجود آورد و سبب کاهش بیش از پیش نرخ اسکناس سبز شد. چراکه این نخستین بار بود که نرخ ارز آزاد به رسمیت شناخته شد. همچنین خبر واریز 400میلیون دلار از طلب نفتی ایران از سوی منابع هندی به بانک مرکزی نیز جوی مثبت و کاهشی را به بازار ارز آزاد بخشید.

از سوی دیگر ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته در اظهاراتی پیش‌بینی کرد که نرخ ارز در ماه‌های آتی کاهش خواهد داشت.

باتوجه به اظهارات این مقام بلندپایه، پیش‌بینی کاهش قیمت دلار و ثبات این شرایط دور از ذهن نبود. براساس آخرین آمارهای رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت فروش ارز در بازار آزاد در پنج ماهه اول امسال 3هزار و 188تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.6درصدکاهش داشته است. ناگفته نیست که از سال 1364 تا پایان مرداد 1393 نرخ دلار از 61تومان به حدود 3130تومان افزایش یافته که بیانگر رشد بیش از 50 برابری این ارز است.

همانطور که گفته شد با صحبت‌های این مقام بلندپایه کشوری نرخ ارز آزاد با کاهش و در روزهایی نیز ثبات همراه شد اما عرضه و تقاضا دو عنصر مهمی هستند که بازار ارز به‌شدت از آنها تاثیر می‌گیرد، در همین راستا شنیده‌های روز گذشته از بازار منوچهری حاکی است که عده‌یی دلار را از بازار منوچهری خریداری کرده و به بازار دوبی برده‌اند تا با باز شدن هفته کاری بفروشند و افزایش تقاضا در بازار در روز گذشته سبب افزایش 17تومانی نرخ شده است.

از سوی دیگر به گزارش خبر آنلاین قیمت‌گذاری‌ها به سمت صعودی حرکت کرد. فعالان بازار اعتقاد دارند رشد امروز قیمت‌ها به‌دنبال تنش‌های داخلی کشور رخ داده است. البته ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز بیش از 7درصد رشد داشته ولی بازار ایران به‌طور معمول از روند ارزش‌گذاری در بازارهای جهانی پیروی نمی‌کند.

این ارز مهم روز گذشته با ضریب رشد 0.53درصدی و افزایش 17تومانی به نرخ 3235 در بازار معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر