روز پرفراز و نشیب بازار سهام آسیا

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۷

جهان بازار سهام توکیو با کاهش ارزش ین در برابر دلار و افزایش شاخص سهام معادن در بازارهای چین اولین روز هفته را با رونق پشت سر گذاشت.

به گزارش وال استریت ژورنال، کاهش ارزش ین در بازارهای بین‌المللی موجب سود صادرکنندگان ژاپنی و در نتیجه رونق بازار سهام توکیو شد. علاوه براین سخنان خانم یلن، رییس بانک مرکزی امریکا در مورد این‌که نرخ بهره را محتاطانه افزایش خواهند داد، هم دلیل دیگری برای رونق بازار سهام توکیو ارایه داد.

شاخص سهام نیکی در بورس توکیو 2دهم‌درصد به‌دست آورد و به‌واحد 15613.25 رسید. شاخص سهام توپیکس نیز افزایش 2دهم‌درصدی را تجربه کرد. شاخص MSCI ژاپن نیز با یک‌دهم درصد به‌واحد 429.03 رسید.

شاخص سهام هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ نیز با 36/0 افزایش داشته است. شاخص سهام شانگهای کامپوزیت اما در مقابل 24/1درصد کاهش پیدا کرد.

اما در اروپا با وجود این‌که یورو به پایین حد خود در یک‌سال اخیر رسید، شاخص‌های سهام به‌دلیل سخنان ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، روز خوبی را سپری کردند. رییس بانک مرکزی اروپا در کنفرانسی در امریکا و در جمع روسای بانک‎های جهانی در سخنانی که بازار خوشبینانه و امیدوارانه بود، گفت که دولت‌های اروپایی می‌توانند در سیاست‌های ریاضتی خود تجدید نظر کنند. به این ترتیب، داکس آلمان و CAC 40 فرانسه هر یک 2/1درصد به‌دست آورند.

به گزارش بلومبرگ، هر دلار امریکا 15/104ین ژاپن خرید و فروش می‌شود که در مقایسه با روز گذشته ارزش ین ژاپن در مقابل دلار امریکا 19/0درصد افزایش همراه بوده است. این درحالی است که هر یورو با یک دلار و 33سنت در بازارهای ارز خرید و فروش می‌شود که در مقایسه با روز گذشته 52/0کاهش داشته است.

در مجموع می‌توان گفت که بزرگ‌ترین برندگان بازارهای سهام بورس آسیا شرکت‌های سونی با 8/0سود و پاناسونیک با 6/0 افزایش ارزش سهام بودند. به گزارش خبرگزاری رویترز، تحولات سهام آسیا در روز دوشنبه امیدها به‌خرید بیشتر سهام بانک مرکزی ژاپن و برخی دیگر از بخش‌های دولتی این کشور از جمله صندوق سرمایه‎گذاری بازنشستگی دولتی را افزایش داده است. روندی که برای دولت شینزو آبه، نخست‏وزیر ژاپن، مایه امیدواری است تا با قدرت بیشتری طرح‎های اصلاحات اقتصادی خود موسوم به آبه‌نومیک را دنبال کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر