حقیقی‌های نابردبار

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۵۸

بورس تهران روز گذشته در حالی معاملات آرام خود را آغاز کرد که تمام فعالان بازار چشم‌انتظار بازگشایی نماد ایران خودرو (خودرو) بودند. این نماد که برای تعدیل پیش‌بینی سود متوقف شده بود، عصر روز یک‌شنبه گزارش جدید را در شبکه کدال منتشر کرد. گرچه کلیت بازار انتظار داشت ایران خودرو پیش‌بینی سود خود را در جهت مثبت تعدیل کند، اما تعدیل 100درصدی EPS کمی دور از انتظار می‌نمود. از آنجا که نماد ایران‌خودرو در اغلب اوقات نقش لیدر را در بازار بازی می‌کند، فعالان بازار امیدوارانه، معاملات خود را مثبت آغاز کردند. تا جایی که شاخص کل در ساعت 11 از خود 90 واحد رشد نشان داد. همانطور که انتظار می‌رفت، مدیران بورسی بدون سنجش فضای بازار اقدام به بازگشایی نماد خودرو نکردند. پس از آنکه جو مثبت بازار محرز شد، در ساعت 11: 30 نماد خودرو به صورت مجاز-محفوظ بازگشایی شد. در فرآیند کشف قیمت، قیمت 308 تومان برای سهام ایران‌خودرو انتخاب شد. در حالی که از ظواهر ماجرا به نظر می‌رسید این سهم با صف خرید مواجه شود، در همان دقایق ابتدایی تمام سهام تقاضا شده، توسط عرضه‌کنندگان عرضه شد و از همان لحظه کاهش ارزش سهم آغاز شد.

این روند تا جایی ادامه یافت که حتی در لحظاتی، سهم تا مرز قرار گرفتن در صف فروش پیش رفت. پس از بازگشایی نماد ایران خودرو، جو بازار تغییر کرد و سهم‌های منفی آشکار شدند. سهام بانکی‌ها که در ساعات اولیه متعادل دست به دست می‌شد، شروع به ریزش کرد. همچنین گروه استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی نیز با افت قیمت سهام مواجه شدند. جالب‌تر از همه آنکه، با وجود فرصت کم برای انجام معاملات سهام ایران خودرو، ارزش مبادلات این سهم، در صدر فهرست ارزش معاملات قرار گرفت. در اندکی بیش از یک ساعت، بیش از 76میلیون سهم خودرو به ارزش بیش از 23میلیارد تومان معامله شد. ترکیب خریداران سهام ایران خودرو نیز جالب توجه بود. بیش از 88درصد این سهم را حقیقی‌های بازار خریداری کردند. همه این مسایل نشان از بازاری دارد که پس از سال‌ها فعالیت هنوز به بلوغ نرسیده است. هر زمان که حقیقی‌های بازار فعال می‌شوند، می‌توان ردپای تصمیمات هیجانی را دید. البته شاید بتوان دلیل این همه بی‌صبری را فرسایشی بودن روند بازار سهام تهران در 8 ماه گذشته دانست. شاید رفتار مدیران و سیاست‌گذاران بورسی منجر به کم‌حوصلگی فعالان بازار شده باشد. همانطور که پس از ترافیک‌های سنگین و از کوره در رفتن رانندگان، احتمال تصادفات خطرناک بیشتر می‌شود، سر بردن حوصله حقوقی‌های بازار سهام نیز می‌تواند تبعات زیانباری داشته باشد.


سلطان «ساتا» تاج از سر برداشت

خبری که روز گذشته، دهان به دهان چرخید و برای بسیاری از بازیگران بورس تهران مهم تلقی شد، پایان یافتن مدیریت سردار حسین دقیقی، پس از 11 سال، بر مجموعه بزرگ سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) بود. ساتا به واسطه زیرمجموعه‌های خود جزو بزرگ‌ترین‌های بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود. به گزارش فارس، مصطفی اثباتی از مدیران قدیمی صنایع دفاع جایگزین سردار دقیقی در سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح شد. اثباتی پیش از این رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بوده است. دقیقی در پاسخ به این سوال که پس از ساتا، در کجا خدمت خواهید کرد، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در هر کجا که باشیم، سرباز ولایت هستیم و خدمتگزار نظام خواهیم بود؛ در این خصوص چند مجموعه رایزنی شده و ان‌شاءالله پس از نهایی شدن، اعلام خواهد شد.


آمار معاملات

به این ترتیب شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد 18واحدی در عدد 73هزار و 958 واحد ایستاد. گروه فلزات اساسی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشت و آن را به تنهایی 53 واحد رشد داد. همچنین پس از آن گروه خودرو و ساخت قطعات، حمل و نقل و گروه ساختمانی مثبت‌ترین اثرگذاران بر شاخص کل بودند و هر کدام به ترتیب شاخص را 30، 20 و 11 واحد رشد دادند. نکته مهمی که درباره گروه ساختمانی وجود دارد این است که برخی از سهم‌های این گروه با p به e سه رقمی همچنان به رشد ادامه می‌دهند. در این گروه تنها 2 سهم هستند که روز به روز بیشتر رشد می‌کنند. «ثنوسا» و «ثاخت» در حالی گران‌تر می‌شوند که این دو سهم در سابقه خود رفتار مشابهی را داشته‌اند و در برهه‌یی از بازار، پس از رشد کاذب، تا 70 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

از طرف دیگر، گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی مهم‌ترین سد رشد شاخص لقب گرفت و آن را 48واحد افت داد. پس از آن نیز، گروه محصولات شیمیایی، شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی و گروه بانکی قرار گرفتند که هرکدام به ترتیب شاخص را 29، 28 و 20 واحد تنزل دادند.

از میان شرکت‌ها نیز، اثرگذارترین نماد مثبت، نماد شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) بود. به نظر می‌رسد رشد روز گذشته این سهم، مرهون مصاحبه‌یی است که مدیرعامل این شرکت با رسانه‌ها انجام داده است. وی در این مصاحبه تلاش داشت اوضاع فملی را درخشان نشان دهد. همچنین پتروشیمی خارک (شخارک)، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) و ایران خودرو (خودرو) نیز هرکدام به ترتیب شاخص را 27، 20 و 13 واحد رشد دادند تا در فهرست اثرگذاران مثبت بر شاخص کل قرار گیرند.

از طرف دیگر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) که روز گذشته بارها تا مرز صف فروش پیش رفت، شاخص کل را به تنهایی 57 واحد تنزل داد. پس از آن معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) و گروه مپنا (رمپنا) نیز در جلوگیری از رشد شاخص اثر بسزایی داشتند و هر کدام به ترتیب شاخص را 41، 36 و 14 واحد تنزل دادند.

همچنین طی معاملات روز گذشته، 788 میلیون و 471 هزار ورقه بهادار به ارزش 265 میلیارد تومان در 85 هزار و 429 نوبت مورد معامله قرار گرفت. از این میزان 191میلیارد تومان (معادل 72درصد از کل معاملات) به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. سهم معاملات عمده از کل معاملات نیز 17درصد (معادل 44 میلیارد تومان) رقم خورد. همچنین ارزش معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن 29میلیارد تومان و معادل 11درصد از کل معاملات بود.

همچنین ارزش سهام خریداری شده توسط حقیقی‌ها 172میلیارد تومان بود. این در حالی است که اشخاص حقوقی به اندازه 94میلیارد تومان سهم خریدند. از طرف دیگر، سهامداران حقیقی به اندازه 174میلیارد تومان سهم فروختند و حقوقی‌ها نیز 91میلیارد تومان سهم در معرض فروش گذاشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر