جان لاک و مالکیت‌خصوصی

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۴۵

مهدی بیک| بیست و هشتم اکتبر 1704 روزی است که «جان لاک» فیلسوف تاثیرگذار انگلیسی درگذشت. مردی که، حاکمیت ایالات متحده امریکا براساس نظریات وی شکل گرفت و لیبرالیسم به عنوان فاتح بلامنازع عرصه «سیاست» و «اقتصاد» در جهان ظهور کرد. صیانت از «مالکیت خصوصی» در اندیشه لاک، جایگاهی محوری دارد. لاک مهم‌ترین وظیفه جامعه مدنی و دولت را حفظ اموال شهروندان می‌داند. لاک، فصل پنجم رساله دوم حکومت را به موضوع «مالکیت» اختصاص داده است و می‌گوید: «از آن‌جا که هر فرد، مالک کارخویش است، آن بخش از طبیعت مشترک را که با کار خود در آمیخته یا چیزی به آن افزوده، به نحو اختصاصی مالک می‌شود و دیگران حق تصرف در آن را ندارند.» و اینگونه شد که دنیای لیبرالیسم براساس اندیشه‌های لاک شکل گرفت...


تولد سهام عدالت و حاشیه‌هایش

در ششمین روز آبان سال 1385 دولت «مهرورز» یکی از پرحاشیه‌ترین طرح‌های اقتصادی‌اش را باعنوان «سهام عدالت» کلید زد. طرحی که با هدف انتقال بخشی از مالکیت دولت به اقشار آسیب‌پذیر در ابتدای کار دولت «مهرورز» پیشنهاد و درمسیر اجرایی شدن قرار گرفت، اما از آنجایی که اغلب برنامه‌های اقتصادی و معیشتی دولت گذشته، نه براساس واقعیات علوم اقتصادی که بر مبنای احساسات زودگذر، طراحی و اجرا می‌شدند، سهام‌عدالت هم سرنوشت بهتری از «مسکن مهر»، «یارانه‌های نقدی»، «آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی» و... پیدا نکرد.


اجرای حکم اعدام دکتر فاطمی

ششم آبان 1333 دادگاه تجدیدنظر نظامی تهران حکم اعدام «حسین فاطمی» وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق را تایید کرد و این حکم به اجرا درآمد. دولت مستعجل مصدق که فاطمی هم یکی از اعضای آن به شمار می‌رفت، در طول تاریخ معاصر، تنها کابینه‌یی است که توانسته اقتصاد کشورمان را بدون درآمدهای نفتی اداره کند.


قطع مستمری بازنشستگان خارج از ایران

شهید رجایی نخست‌وزیر وقت ایران با وجود مخالفت بنی‌صدر در نیمه اول آبان 1359 (1980میلادی) تصمیم گرفت بازنشستگانی که از ایران خارج شده‌اند چنانچه تا آذرماه آن سال باز نگردند و وضعیت خود را روشن نکنند از دی‌ماه 1359 مستمری دریافت نکنند.


عصر تازه توسعه و ترقی در جهان

28 اکتبر سال 1492 کریستف کلمب که از جانب دولت اسپانیا مامور یافتن راه وصول به هند از طریق دریاهای غرب شده بود به کوبا رسید. اکتشافات حیرت‌انگیز کلمب در آن روزگار جهان را وارد عصر تازه‌یی از توسعه و ترقی کرد.


اعتراض چینیان باستان به اسراف

28اکتبر سال 165 میلادی چینیان مراسم یاد بود «وانگ فو» فیلسوف این کشور را به تظاهراتی وسیع بر ضد اسراف و نیز زندگانی لوکس ثروتمندان تبدل کردند. با عبور از آن سال‌ها، امروز کشور چین به یکی از نمادهای عینی کاپیتالیسم (سرمایه‌داری) تبدیل شده که بخش مهمی از فرهنگ تولید و مصرف را در جهان امروز برنامه‌ریزی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر