بیشترین شانس را این 6 نفر دارند

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۲۲

براساس آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط «تعادل» تنها چند ساعت به انتخابات اتاق اصناف باقی مانده 6نفر پیشتاز این انتخابات محسوب می‌شود. در‌حال‌حاضر علی فاضلی، جلال‌الدین شکریه و مجتبی صفایی از بخش تولیدی و سیدمحمود هاشمی، مجید شجاع و محمدعلی صدیقی از بخش توزیعی بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات روز سه‌شنبه دارند. ششمین دوره انتخابات اتاق اصناف ایران با رقابت 26کاندیدا روز سه‌شنبه ششم‌آبان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هتل لاله تهران برگزار می‌شود. این در‌حالی است که اجرای بدون کم‌و‌کاست قانون نظام صنفی، اصلاح فوری موارد ضعف آن، اشراف و تسلط به مسایل اصناف، پیگیری مطالبات اصناف، اقدام برای رفع مشکلات مالی اتاق‌های اصناف، برگزاری دوره‌های آموزش کسب‌و‌کار از دیگر برنامه‌های نامزدهای این دوره از انتخابات اعلام شده است. هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران هفت‌عضو دارد که سه‌نفر از صنوف تولیدی و خدمات فنی و سه‌نفر از صنوف توزیعی و خدماتی هستند که توسط 140 نماینده پارلمان اصناف انتخاب می‌شوند و نفر هفتم از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب می‌شود.


رییس اتاق تهران مدعی ریاست

اتاق ایران

گویا یک سنت است که ریاست اتاق اصناف تهران و ایران را یک فرد برعهده بگیرد. در‌حال‌حاضر علی فاضلی ریاست اتاق اصناف تهران را برعهده دارد و به‌دلیل کناره‌گیری زودهنگام نوده فراهانی از ریاست اتاق اصناف ایران، فاضلی وظایف وی را هم انجام می‌داد. اما به نظر می‌رسد روز سه‌شنبه بازهم رییس فعلی اتاق اصناف ایران مدعی جدی برای تکیه‌زدن بر این کرسی باشد. فاضلی با 25سال سابقه مدیریت صنفی نخستین رییس اتاق اصناف تهران محسوب می‌شود. حال نخستین رییس شورای اصناف ایران این‌بار به‌عنوان مدعی ریاست اتاق اصناف ایران قرار است در انتخابات این نهاد شرکت کند. وی در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد که اولویت اصلی را به تسهیل در اصلاح ساختار تشکیلاتی اتاق در سراسر کشور می‌‌دهد. به گفته فاضلی اغلب اتاق اصناف شهرستان‌ها با بزرگ‌ترین معضل مسایل مالی مواجه هستند درواقع قانون منابع درآمدی اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌ها را نادیده گرفته است.

یکی دیگر از چهره‌های تاثیرگذار در این دوره انتخابات اتاق اصناف جلال‌الدین محمد شکریه است. رییس اتاق استان گیلان سابقه 29ساله را در اصناف دارد و جزو طراحان شورای اصناف است. وی واحد صنفی نصب و فروش درب و پنجره‌های UPVC را در دست دارد و در صنعت تولید شیشه و پنجره‌های دوجداره فعالیت می‌کند. شکریه در گفت‌وگو با «تعادل» مهم‌ترین اولویت کاری‌اش را تداوم برنامه‌های هیات‌رییسه پیشین و نزدیکی سه‌گانه اتاق اصناف ایران، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، اصلاح قانون نظام صنفی و بازنگری در آیین‌نامه‌ها و تلاش در تغییر قوانین اشتغال و تولید می‌داند. وی می‌گوید اگر جزو آن دسته از افرادی باشم که به اتاق اصناف ایران راه‌یابم با کمک اعضا تشکل صادراتی کشور را راه‌اندازی می‌کنم. وی عنوان کرده است که مهم‌ترین برنامه‌ام در نظام توزیع و تولید راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری اصناف است تا بتوانیم نقش بالنده‌یی را در بازار کشور ایفا کنیم.

مجتبی صفایی یکی دیگر از چهره‌های تولیدی است که در صنف تولید شیرینی سنتی استان کرمانشاه فعال است. وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را مساله بانک اصناف عنوان کرد و می‌گوید اصناف هنوز به این باور نرسیده‌اند که بانک اصناف چه کمک بزرگی برای صنوف تولیدی و توزیعی است. به گفته صفایی با فصل جدیدی که اصناف با دولت تدبیر و امید تجربه می‌کنند امکان حل اختلافات مالیاتی وجود دارد و در سال92 تا حد زیادی این مباحث رفع شد. هرچند که وی هم پیش‌بینی می‌کند رییس اتاق اصناف ایران علی فاضلی خواهد بود. صفایی موازی‌کاری برخی دستگاه‌ها با اصناف را مهم‌ترین مشکل در دوره‌های قبلی توصیف کرد و افزود دستگاه‌های حاکمیتی باید نظارت خود را بدون دخالت در کار اصناف اعمال کنند.


چهره‌های شاخص توزیعی

نظرسنجی‌های «تعادل» درباره بخش توزیعی از پیشتازی سه‌چهره جدی خبر می‌دهد. سیدمحمود هاشمی هم یکی دیگر از چهره‌های اصلی مدعی عضویت در هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران است. رییس اتاق اصناف فارس که سه دوره کاندیدای انتخابات شورا و یک دوره انتخابات اتاق اصناف ایران را در پرونده خود دارد. وی دارای دیپلم تجربی است و بیش از 45سال است که در توزیع لوازم بهداشتی ساختمان فعالیت می‌کند. هاشمی در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید مالیات و مشکلات بیمه‌یی جزو نخستین اولویت‌های کاری‌ام در اتاق اصناف ایران خواهد بود. وی راه‌اندازی دانشگاه علمی‌کاربردی اصناف که از اول بهمن امسال دانشجو می‌پذیرد را از مهم‌ترین اقدامات خود در اتاق اصناف استان فارس می‌داند.

یکی از چهره‌های تحصیلکرده و از پیشتازان نامزدی هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران محمدعلی صدیقی نایب‌رییس اتاق اصناف تبریز است. وی دارای لیسانس مدیریت بازرگانی، MBA و DBA است که سه دوره در اتاق اصناف ایران بوده و دو بار نیز کاندیدای هیات‌رییسه ایران شده است. وی در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد: «مهم‌ترین برنامه من پیشبرد فعالیت‌ها به‌صورت کار گروهی است و اعتقاد دارم هیچ ارگان و سازمانی بدون فعالیت گروهی به هیچ جا نمی‌رسد. بر همین اساس آموزش همگانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من در اصناف است. به‌علاوه، در شرایط تاریخی و سیاسی که هم‌اکنون قرار داریم و باتوجه به تحریم‌هایی که در حال شکستن هستند، ایران باید برای عضویت دایم در سازمان تجارت جهانی خود را آماده کند. در این صورت اصناف با رقبای آسیایی، آسیای‌شرقی و اروپایی مواجه خواهند بود که به‌دنبال فرصت برای به‌دست‌گرفتن بازار ایران هستند. در چنین شرایطی، اصناف با مدیریت سنتی آسیب می‌بینند. ما باید قدرت رقابت را با مدیریت به‌دست آوریم و هلدینگ را جانشین کارهای سنتی کنیم. در اصناف چیزی به‌نام مدیریت علمی وجود ندارد در حالی‌که با ورود تکنولوژی جدید به عرصه تولید، می‌توانیم توان رقابت با رقبای خارجی را به دست آوریم.»

کاندیدای دیگری از بخش توزیعی که دارای شانس بالایی در انتخابات است مجید شجاع نام دارد. به گفته شجاع تمام مشکلات ریشه در قانون است و در اصلاحیه اخیر که در قانون نظام صنفی شکل گرفت بسیاری از موارد به‌صورت کارشناسی بازنگری نشد. وی یکی از اولویت‌های کاری خود را پرداختن به قانون نظام صنفی و مالیات‌ها است چرا که هر دو این موضوع باعث خلل در جامعه بزرگ اصناف می‌شود. به گفته وی بحث مالیات‌ها مشکل کهنه اصناف است که تاکنون نتوانسته‌ایم به این حقوق دست یابیم. وی افزود درواقع یکی از مهم‌ترین برنامه را می‌توانم به بخش تولید اشاره کنم تا بارایزنی‌ها و ارتباطاتی که با دولتمردان داریم بتوانیم تسهیلاتی از قبیل وام‌های کم‌بهره در راستای چرخه محرکه صنایع کوچک ارایه دهیم. شجاعی عنوان کرده عمده‌ترین مشکلاتی که در عرصه خدمات تولیدی و توزیعی وجود دارد بحث بیمه برای کارفرماها و کارگران است که در آینده نه‌چندان‌دور درصدد برطرف کردن این موانع هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر