بهداشت و درمان پیشتاز در نرخ تورم

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۰۸

بر اساس گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهر سال جاری گروه بهداشت و درمان با 28.9درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال 92 بیشترین تورم را در میان گروه‌های مختلف کالاها و خدمات مصرفی شهرنشینان داشته‌اند. این درحالی است که طی این مدت دولت یازدهم، طرح سلامت و حمایت درمانی را در سطح وسیعی اجرا کرده است. در گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بهداشت و درمان با 28.9درصد، حمل و نقل با 25.7درصد، رستوران و هتل با 18.2درصد، پوشاک و کفش با 17.5درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها با 16.5 درصد، تحصیل با 14.8درصد و گروه‌های تفریح و امورفرهنگی و کالاها و خدمات متفرقه هر دو با 14.2درصد افزایش بیشترین میزان تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل را در میان گروه‌های اصلی کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری داشته‌اند.

در بین 12گروه اصلی تنها گروه دخانیات است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.1درصد کاهش داشته و سایر گروه‌ها همگی روند افزایشی داشته‌اند. البته کمترین میزان افزایش شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال قبل مربوط به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست که 7.8درصد افزایش داشته است. علاوه بر این گروه اثاث، ‌لوازم و خدمات مورد استفاده درخانه نیز با 8.8 درصد افزایش در قیاس با ماه مشابه سال قبل به همراه گروه خوراکی‌ها دو گروهی هستند که رشد تک رقمی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌اند. بر اساس گزارش مهر سال 93 بانک مرکزی ‌از نظر رشد شاخص در مقایسه با شهریور سال جاری، گروه‌های تحصیل با 7.2درصد، ‌خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با 2.3درصد، ‌پوشاک و کفش با 2درصد، ‌رستوران و هتل با 1.5درصد و کالاها و خدمات متفرقه با 1.3درصد افزایش بیشترین میزان رشد شاخص در مقایسه با شهریور سال جاری را داشته و سایر گروه‌ها نیز رشدی کمتر از یک درصد داشته‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، گروه ارتباطات 2/0 درصد افزایش نسبت به ماه شهریور سال جاری کمترین میزان افزایش را داشته ضمن اینکه گروه دخانیات نیز 0.8درصد کاهش نسبت به شهریور سال 93 نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش از نظر گروه‌های اختصاصی نیز گروه خدمات با 20.4درصد، ‌گروه مسکن با 16.5 درصد و گروه کالاها با 10.9درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل قرار داشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر