عقبگرد 65 روزه طلا

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۹۵

قیمت طلا در بازارهای جهانی روز گذشته به پایین‌ترین حد خود در 65روز گذشته رسید و به 1277دلار کاهش یافت. بسیاری ازکارشناسان معتقدند که کاهش قیمت این فلز گرانبها به دلیل احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ بهره درامریکا است که از بهبود شرایط اقتصادی این کشور ناشی می‌شود. مسوولان فدرال رزرو معتقدند که با توجه به بهترشدن اوضاع اقتصادی امریکا اکنون وقت آن فرارسیده که نرخ بهره پس از قریب به 10سال افزایش پیدا کند. این نرخ از سال 2008 تاکنون درحدود صفر نگه داشته شده است. در همین رابطه دنیس لاکهارت رییس فدرال رزرو آتلانتا خبر از آن داد که مقام‌های بانک مرکزی امریکا مذاکرات جدی را برای افزایش نرخ بهره در شش ماه نخست 2015 میلادی آغاز کرده‌اند. به گفته لاکهارت، احتمال می‌رود که فدرال رزرو در سه ماه نخست یا دوم سال آینده نرخ بهره را افزایش دهد.

وی افزود: این مساله کاملا منطقی است که با توجه به بهبود آمارهای اقتصادی، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در اولویت قرار دهد.

به گزارش رویترز، رییس فدرال رزرو آتلانتا تاکیدکرد: با افزایش رشد اقتصادی امریکا به بیش از 3درصد تا اواسط سال آینده فدرال رزرو نرخ بهره را نیز افزایش خواهد داد.

هدف از سیاست پولی انبساطی بانک مرکزی امریکا و پایین نگه‌داشتن نرخ بهره، افزایش سرمایه‌گذاری و تقویت اقتصاد این کشور بوده است که اینک با بروز نشانه‌های مثبت دال بر قوت گرفتن اقتصاد، سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا قصد دارند به تدریج از حجم این سیاست‌ها بکاهند.

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ بهره در امریکا منجر به تقویت بیش از پیش دلار خواهد شد که این موضوع فشار زیادی روی قیمت طلا خواهد گذاشت و موجب کاهش بهای این فلز گرانبها می‌شود.

این در حالی است که ارزش یورو در برابر دلار امریکا نیز به پایین‌ترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است. تصمیم احتمالی بانک مرکزی اروپا برای اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر تاثیر زیادی بر افت شدید ارزش یورو داشته است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از کارشناسان در مقطع فعلی بر این باورند که وضعیت اقتصادی امریکا مهم‌ترین محرک برای تعیین قیمت طلا است و بحران‌ها، تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه و اوکراین در درجه دوم اهمیت قرار دارند. قیمت جهانی طلا در شرایطی از روزهای نخستین سال 93 کاهش یافت که بحران‌های سیاسی در منطقه همچون حمله گروهک تروریستی داعش به عراق، حمله رژیم صهیونیستی به غزه و بحران اوکراین هم نتوانسته آنچنان که باید قیمت جهانی طلا را افزایش دهد و پیش‌بینی‌ها در این زمینه محقق نشده است.

بحران‌های سیاسی در منطقه در حالی آغاز شدکه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند به واسطه این اتفاقات قیمت جهانی طلا افزایش خواهد یافت و استدلال آنها نیز سابقه افزایش قیمت‌ها در زمان بحران‌های سیاسی گذشته بود که در این مورد افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار نبود و بازار پس از نوسان‌های کوتاه مدت بار دیگر به روند نزولی خود بازگشت.

این گزارش حاکی است، بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که طلا در کوتاه مدت همچنان سیر نزولی خود را حفظ خواهد کرد. به گفته این گروه از تحلیلگران درحال حاضر سطح مقاومتی برای قیمت هر اونس طلا 1285دلار است که اگر این فلز گرانبها نتواند این سطح را بشکند، احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا وجود دارد و ممکن است قیمت آن حتی به کمتر از 1270 دلار نیز برسد.

این در حالی است که طی روزهای آینده قرار است گزارش مربوط به وضعیت بخش مسکن امریکا، وضعیت فروش کالاهای بادوام و آمارهای مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم امسال در امریکا منتشر شود، که اگر این آمار‌ها مثبت باشند و موجب تقویت وضعیت اقتصادی امریکا شوند، طلا در هفته جاری بیش از پیش تضعیف خواهد شد.

نزدیک شدن دلار مبادله‌ای به 2660

روز گذشته بانک مرکزی نرخ دلار مبادله‌یی را به 2658 تومان افزایش داد. به نظر می‌رسد طی امروز یا فردا دلار مبادله‌یی به 2660 تومان افزایش یابد. بانک مرکزی از مدتی که نرخ ارز مبادله‌یی را به نرخ ارز در بودجه رسانده، تنها در یک روز دلار مبادله‌یی را کاهش داده و در اکثر روزها این نرخ با افزایش روبه‌رو بوده است. یکی از علل اصلی افزایش این روزهای نرخ دلار مبادله‌یی افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی است به‌طوری که این ارز به بالاترین ارزش خود در 11ماه گذشته رسیده است.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد با افزایش نرخ ارز مبادله‌یی شکاف بین دلار در بازار آزاد و دلار مبادله‌یی را کاهش دهد تا از این طریق به یکی از وعده‌های دولت که تک نرخی شدن ارز است جامه عمل بپوشاند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که الزام اصلی برای یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ ارز آزاد و مبادله‌یی است که بانک مرکزی نیز در حال حاضر در این مسیر در حال گام برداشتن است.

این گزارش حاکیست، در بازار آزاد نیز روز گذشته دلار با افزایش 5 تومانی به نرخ 3123 تومان رسید. با نگاهی به نرخ ارز در بازار آزاد در چند وقت اخیر می‌توانیم ثبات نسبی در این بازار را به وضوح ببینیم. فعالان بازار ارز این ثبات و آرامشی که بر بازار حکمفرماست را ناشی از عملکرد مثبت دولت دردو حوزه سیاست خارجی و اقتصاد می‌دانند. توافق ژنو در این بین یک عامل تعیین‌کننده در ثبات بازار ارز است و با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌یی همچنان در جریان است، امیدواری زیادی برای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد و این امیدواری تاثیر بسیار مثبتی روی بازار ارز گذاشته است. این درحالی است طی چند وقت گذشته افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی موجب آن شده که نرخ دلار در محدوده 3120 تومان در نوسان محدود باشد. این افزایش عرضه ارز ناشی از دسترسی کشورمان به منابع بلوکه شده‌یی است که از طریق توافق ژنو حاصل شده است.

همچنین روزگذشته برخلاف دلارکه با افزایش جزیی نرخ همراه بود، سایر ارزها کاهش را تجربه کردند به‌طوری که یورو و پوند به ترتیب با کاهش 10 و 15 تومانی 4140 و 5160 تومان قیمت خوردند.

افزایش قیمت سکه تحت تاثیر دلار

با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار طلا و سکه داخل از دو متغیر قیمت جهانی طلا و نرخ دلار در بازار داخل تاثیر می‌پذیرد، روزگذشته به‌رغم اینکه قیمت جهانی طلا با کاهش روبه‌رو بود، اما سکه و طلا در بازار داخلی با اندکی افزایش قیمت همراه بودند. این امر نشان‌دهنده این است که بازار سکه و طلای داخلی کشورمان این روزها تحت تاثیر بازار ارز قرار دارد.

بر اساس این گزارش، روزگذشته سکه تمام با افزایش هزار تومانی به قیمت 942 هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه بدون تغییر 472 هزار تومان معامله شد و ربع سکه نیز با افزایش 2هزار تومانی 262هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای 18عیار نیز 96 هزارو 800 تومان داد وستد شد.

این روزها دیگر بازارسکه و طلا جذابیت سابق را برای سرمایه‌گذاری ندارد و با توجه به اینکه درحال حاضر قیمت سکه و طلا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، مردم دیگر سرمایه مازاد خود را در این بازارها به کار نمی‌گیرند.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که در شهریور قیمت سکه و طلا در محدوده فعلی همچنان در نوسان خواهد بود، اما در مهر با توجه به اینکه دو عید غدیر و قربان فرا می‌رسد حجم تقاضا برای سکه و طلا افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن نیز قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود و با افزایش همراه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر