بزرگان انرژی جهان در ایران

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۸۷

وزیران انرژی و سایر مقامات و مسوولان ارشد بیش از 10 کشور جهان از کشورهای اروپایی و امریکا و مقامات سازمان‌های بزرگ بین‌المللی برق و انرژی در دهمین همایش بین‌المللی انرژی ایران در هفته جاری حاضر می‌شوند که این همایش می‌تواند فرصتی مناسب برای آشنایی کشورهای مختلف با بورس نوپای انرژی ایران باشد.

رضا ریاحی معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق هم با تاکید بر اینکه در‌حال‌حاضر یکی از چالش‌های صنعت برق، اقتصاد برق است که به مدیریت انرژی باز‌می‌گردد، گفت: برگزاری همایش بین‌المللی انرژی در هفته جاری، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه تجارت برق در کشور شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه از 10‌سال پیش در کشور بازار برق و در سال‌های اخیر بورس برق در خارج از وزارت نیرو و تحت مدیریت شرکت بورس و اوراق بهادار تشکیل شد، تصریح کرد: در این بورس قیمت به‌‌صورت رقابتی کشف می‌شود. وی افزود: با راه‌اندازی بورس برق محیطی تجاری برای عرضه‌کنندگان برق (نیروگاه‌ها) و خریداران برق (شرکت‌های توزیع) به‌وجود آمده و نرخ دستوری از سوی دولت بر این بازار حاکم نیست و معامله‌کنندگان خود قیمت را کشف و برق را به فروش می‌رسانند.

به گزارش «تعادل»، ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز و دارنده یکی از بزرگ‌ترین ذخایر و منابع هیدروکربوری جهان، امکان دارابودن بورسی برای مبادلات انرژی در سطح‌اول دنیا را دارد که باتوجه به تاسیس بورس انرژی ایران در اسفند سال91، اکنون بهترین فرصت برای ارتقا و توسعه معاملات این بورس در سطح بین‌المللی است. در‌حال‌حاضر معاملات برق و میعانات گازی در این بورس به‌میزان قابل‌قبولی در جریان است و همه در انتظار عرضه نفت‌کوره و نفت‌خام و راه‌اندازی اوراق سلف‌موازی نفت در چهارمین بورس کشور هستند که باتوجه به وعده‌های وزیر نفت، این نوید می‌رود که در سال‌های نه‌چندان‌دور کشورمان دارای بورسی بین‌المللی برای مبادلات برق، ‌نفت و حامل‌های انرژی باشد.

معاملات بورس انرژی

به 80میلیارد ریال رسید

همچنین در جریان معاملات دیروز بورس انرژی در تابلوی فیزیکی، از 9محصول عرضه شده 4محصول در اختیار خریداران به ارزش 79میلیارد و 818میلیون ریال معامله شد تا روز پررونقی را برای این بازار رقم بزند.

به گزارش سنا، در جریان معاملات روزگذشته بورس انرژی در تابلوی فیزیکی حلال 402 پالایش نفت تبریز با تقاضای بیشتر از عرضه تا سقف 3میلیون لیتر به ارزش هر لیتر 386. 8761 1ریال، 500تن نیتروژن مایع پتروشیمی مبین به ارزش هر کیلوگرم 2500ریال، 2210بشکه میعانات گازی پالایش گاز ایلام به ارزش هر بشکه 2میلیون و 244هزار و 840ریال و 100تن آیزوفید پالایش نفت تبریز به ارزش هر کیلوگرم 18هزار و 713ریال معامله شد.

اما آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز، هگزارن پتروشیمی جم، برش سنگین پتروشیمی جم، آیزوفید پالایش نفت شیراز، میعانات گازی پارس جنوبی و حلال 402 پالایش بدون مشتری ماندند.

بدین‌ترتیب مجموع معاملات دیروز بازار فیزیکی ارزشی معادل 80میلیارد ریال را از آن خود کرد.

بازار فیزیکی بورس انرژی برای روزهای آینده در رینگ داخلی آماده عرضه متانول پتروشیمی زاگرس، متانول پتروشیمی فناوران، متانول پتروشیمی شیراز، حلال 402 پالایش نفت تبریز، قطران ذوب‌آهن اصفهان، میعانات گازی مجتمع گاز پارس‌جنوبی و میعانات گازی پالایش گاز ایلام است. همچنین در رینگ بین‌المللی نفتای سنگین پالایش نفت بندرعباس و بنزول واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند آماده عرضه است.

اما بازار برق دیروز، روز پرنوری نداشت. مجموع معاملات برق بورس انرژی به 50 قرارداد سلف موازی استاندارد در 5 نوبت معاملاتی محدود شد.

قراردادهای معامله شده همگی در نماد بار پایه روزانه برای روزهای مختلف شهریور انجام گرفته است.

بدین‌ترتیب 1200مگاوات ساعت برق به ارزش 644میلیون و 400هزار ریال روزگذشته در بازار مشتقه بورس انرژی معامله شده است. ارزش کل هر دو بازار فیزیکی و برق به‌رقم 80میلیارد و 862میلیون ریال بالغ شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر