نمایشی از رویاهای پارچه‌ای

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۲۴

نمایشگاه تابلوهای پارچه‌یی زهرا ایمانی در گالری اُ، نمایشگاه آثار شقایق ماندگار در گالری هفت‌ثمر و نمایشگاه آثار هنرمند درگذشته، شیوا عینی در گالری مژده از جاذبه‌های گالری‌های این روزهای تهران است.

به گزارش هنرآنلاین، زهرا ایمانی در نمایشگاه آثارش با عنوان «نخ ناکوک» در گالری اُ با خلق تابلوهای نقاشی با استفاده از پارچه توانسته بر ظرفیت‌های بصری این مدیوم بیفزاید.

اینکه این تصاویر چه چیزی را انعکاس می‌دهند اگرچه اهمیت دارند و به نظر می‌آید که به لحاظ فرمی انتخاب هوشمندانه‌یی در رابطه با متریال و تکنیک هستند اما ایجاد این نگرش که پارچه نیز به دلیل تنوع در شکل، رنگ و طرح می‌تواند در یک تضاد سطحی موجب خلق تابلو نقاشی شود بیش از هر چیز دیگری در این نمایشگاه اهمیت دارد.

او در انتخاب پارچه‌ها نیز هوشمندانه عمل کرده و توانسته با درکی که از رنگ و طرح پارچه‌ها داشته فضاهای مورد نظرش را تصویری کند. استفاده از پارچه‌های گل‌دار به عنوان سطوح یک دیوار یا پارچه ساتن قهوه‌یی برای به تصویر کشیدن دیوار گالری به انتقال حس فضاهای مورد نظر هنرمند کمک کرده است. نقوش، جنس و رنگ پارچه‌ها آن چنان در این آثار اهمیت دارد که در نگاه اول احساس می‌شود هر کدام از این تابلوها و تصاویر و فضاهای درون آنها براساس پارچه‌هایی که موجود بودند، شکل گرفته است.

همچنین شقایق ماندگار در آثار نمایشگاهش در گالری هفت ثمر «چشم» را به عنوان بن‌مایه اصلی آثارش در وجهی گسترده میان هر تابلویی نقش زده است. او در واقع با بر هم زدن و دفرمه کردن این چشم‌ها در میان هر تابلو که به دلیل تفاوت در زمینه اثر هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را پیدا کرده‌اند، تفاوت در نگاه و نگرش به واسطه چشم که مهم‌ترین عامل و مبنای به آگاهی درآوردن نشانه‌هاست را به تصویر کشیده است. او متناسب با سوژه‌هایی که نشانه‌یی از آنها در آثار وجود دارد(مانند کاراکتر مینیون‌ها) برخورد متفاوتی در رسم خطوط و ایجاد سایه‌ها و حتی رنگ‌گذاری داشته است. هر چند این کاراکترها به کلی روی این آثار شکل طبیعی خود را از دست داده و تنها ته‌مانده‌یی از شکل اصلی آنها را در هر تابلو می‌بینیم اما همین از بین رفتن شکل اصلی و ظهور چشم‌ها در حقیقت می‌تواند سوالی باشد درباره چگونه دیدن و پرسشی درباره نقش چشم در دیدگاه مخاطب درباره پدیده‌ها.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر