ترامپ مقابل 75 درصد مردم ایستاد

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۱۹

گروه گوناگون|

در روزهای گذشته خبرها حاکی از‌ آن بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا دستور خروج امریکا از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس را صادر کرده است. این خبر، سرآغاز بحث‌های بیشتر درخصوص توافق‌نامه‌یی بود که ماه‌هاست محل نگرانی حامیان محیط‌زیست شده است. در این میان کاخ سفید اعلام کرده است که ایالات متحده به دستور دونالد ترامپ، توافقنامه مربوط به تغییرات اقلیمی پاریس را لغو کرده است. ترامپ با اعلام این خبر گفته است: در راستای عمل به تعهداتم و برای حفاظت از امریکا و شهروندانش اعلام می‌کنم که ایالات ‌متحده از توافق آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد.

اما در این میان تازه‌ترین گزارش‌ها نشان از آن دارد که بیشتر مردم امریکا موافق پیوستن به این توافق‌نامه محیط‌زیستی هستند. آمار حاکی از آن است که بین 55 تا 75درصد مردم ایالت‌های مختلف امریکا موافق پیوستن به این توافق‌نامه هستند. در این میان، برخی ایالت‌ها نیز رقم کمتر یعنی 50 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. اما در مجموع می‌توان دریافت که بیشتر مردم امریکا موافق این توافق‌نامه محیط‌زیستی هستند و این درحالی است که رییس‌جمهوری امریکا به کلی با این توافق مخالف است.

کالیفرنیا، اورگان، واشنگتن، داکوتای جنوبی و ایلینویز ازجمله ایالت‌هایی هستند که بیش از 75درصد مردم‌شان موافق این توافق‌نامه هستند. باقی ایالت‌های امریکا بین 50 تا 70درصد از موافقان این توافق‌نامه را در خود دارند.

ترامپ درخصوص خروج از این توافق عنوان کرده است: در راستای عمل به تعهداتم و برای حفاظت از امریکا و شهروندانش اعلام می‌کم که ایالات‌متحده از توافق آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد. ما از توافق پاریس خارج می‌شویم ولی در عین حال مذاکرات برای ورود دوباره به این توافق یا توافقی کاملا جدید آغاز خواهد شد. به توافقی می‌پیوندیم که مفاد آن برای تجار، کارگران، مردم و مالیات‌دهندگان امریکایی عادلانه باشد. اگر بتوانیم چنین کاری کنیم، عالی است.

رییس‌جمهور امریکا یادآور شد: ما بدون توافقنامه اقلیمی پاریس تمیزترین آب و هوا را داریم. ما با محیط زیست رفتار دوستانه خواهیم داشت ولی ما تجارت و بیزینسمان را از کار نمی‌اندازیم. ترامپ همچنین اعلام کرد، مشتاق است با دموکرات‌ها درخصوص دستیابی به برنامه‌یی بهتر از توافقنامه پاریس همکاری و همفکری کند. در همین‌ حال شهردار پاریس اعلام کرد، تصمیم امریکا مبنی بر خروج از توافقنامه اقلیمی پاریس اشتباه است و عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت. کمیسیون اروپا هم پس از سخنان ترامپ اعلام کرد، اقدام خروج امریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس، روز غم‌انگیزی برای جامعه‌ جهانی بوده و ما باید به دنبال متحدان جدیدی باشیم.

بر همین اساس، ترامپ پیش از این ‌بارها تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین را مورد انتقاد قرار داده بود. او در جریان تبلیغات انتخاباتی خود مساله گرم شدن زمین را «فریب» دانسته و اعلام کرده بود، کشورش از توافق آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد. ترامپ بازگشت به انرژی فسیلی و حذف همه کمک‌های مالی این کشور به برنامه‌های آب و هوایی سازمان ملل متحد را اولویت کاری خود پس از ورود به کاخ سفید معرفی کرده بود. بدین ‌ترتیب ترامپ پیش‌تر راه خروج امریکا از برنامه کاهش تولید گازهای گلخانه‌‌یی را باز کرده بود و حالا با یک تصمیم قطعی دستور خروج از این توافقنامه را صادر کرده است.

توافق آب و هوایی پاریس سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از تغییرات اقلیمی در پایتخت فرانسه به امضای ۱۹۵کشور جهان رسید و اکنون با لغو این توافق از سوی ترامپ در کل جهان تنها امریکا، سوریه و نیکاراگوئه هستند که خارج از این توافق قرار دارند. موضوع اصلی توافقنامه پاریس، جلوگیری از افزایش دمای هوا ناشی از گازهای گلخانه‌یی است.

در همین حال، برخی خبرها حاکی از آن است که 3 ایالت امریکا به توافق پاریس پایبند می‌مانند. در این رابطه برخی سایت‌ها عنوان کرده‌اند که فرمانداران ایالت‌های کالیفرنیا، واشنگتن و نیویورک به طور مشترک اعلام کردند که به توافق پاریس پایبند می‌مانند. تارنمای امریکایی هیل در این رابطه نوشته است: فرمانداران ایالت‌های کالیفرنیا، واشنگتن و نیویورک که یک پنجم اقتصاد امریکا را در اختیار دارند، گفتند که با وجود اعلام ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق پاریس، آنها به این توافق پایبند می‌مانند. «جری براون» فرماندار کالیفرنیا در بیانیه مشترک با دو فرماندار دیگر گفت: اینکه ترامپ می‌گوید، تغییرات آب و هوایی فریبی بیش نیست دقیقا برخلاف نظرات علمی در سطح جهان است. وی با بیان اینکه مبارزه با واقعیت راهبرد درستی نیست، افزود: اگر ترامپ می‌خواهد در این تلاش انسانی خطیر غایب باشد، کالیفرنیا و دیگر ایالت‌ها از حرکت بازنخواهند ایستاد. در مجموع باید در نظر داشت که با وجود خروج امریکا از این توافق‌نامه، بیشتر مردم این کشور موافق چنین توافقی هستند. به نظر می‌رسد که ترامپ تلاش می‌کند در مقابل خواسته 50 تا 75درصد مردم این کشور بایستد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر