شرکت‌های فاقد نمایندگی «خودرو غیراستاندارد» وارد می‌کنند

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۱۲

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به ادعای رقابتی شدن واردات خودرو با واردات توسط افراد و شرکت‌هایی که نمایندگی رسمی ندارند، اعلام کرد: شرکت‌های فاقد نمایندگی خودروهای غیراستاندارد و بدون گارانتی وارد می‌کنند.

به گزارش تسنیم، سازمان حمایت در واکنش به اظهارات رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو مبنی بر اینکه «دخالت دولت خودروهای وارداتی را 30درصد گران کرد» گفت: این انجمن یک تشکل صرفا صنفی و استانی بوده و اظهارات رییس انجمن مذکور در راستای حفظ منافع وارد‌کنندگان غیرنماینده شرکت‌های اصلی است.

ورود خودروهای غیراستاندارد و گاهی فاقد گارانتی توسط شرکت‌های غیرنماینده موجب شد تا در راستای دستورالعمل واردات خودرو سواری، بخشنامه ساماندهی نرخ ارز از سوی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شود. در بند (6) بخشنامه مذکور براساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی شرط ثبت سفارش و واردات خودرو منوط به داشتن گواهی نمایندگی رسمی توسط وارد‌کننده است و بر همین اساس شرکت‌های غیر نماینده از دی سال 1395 مجاز به واردات خودرو نیست.

در بررسی صورت گرفته و پایش آمار واردات خودرو در سال‌های مختلف مشاهده می‌شود که تا قبل از صدور و ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو سواری سال 1393 و همچنین دستورالعمل اصلاحی سال 1394 سهم وارد‌کنندگان غیرنماینده حداکثر 63درصد در سال 1393 بوده که این شاخص در سال 1394 به 48درصد و در سال 1395 نیز به 43 درصد کاهش می‌یابد.

باتوجه به اینکه رییس انجمن مذکور، واردکنندگان غیرنماینده را وارد‌کننده قطعات منفصله خودرو معرفی کرده ‌است به آگاهی می‌رساند عمده خودروهای فاقد گارانتی و غیراستاندارد و بعضا کار‌کرده توسط همین گروه وارد کشور شده‌اند و حذف شرکت‌های مذکور از بازار واردات خودرو به مفهوم عدم ورود خودرو کامل توسط شرکت‌های مذکور بوده و ارتباطی به واردات قطعات خودرو ندارد.

در ارتباط با پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های مذکور نیز این سازمان به دفعات مختلف و طی مکاتبات متعدد موضوع پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های غیرنماینده را فاقد وجاهت قانونی اعلام و اطلاع‌رسانی در راستای امتناع مصرف‌کنندگان از عقد قرارداد پیش‌خرید خودرو با شرکت‌های مذکور را انجام داده است.

بررسی قیمت خودروهای وارداتی نشان‌دهنده ثبات نسبی قیمت خودروهای مذکور در بازار بوده و اختلاف قیمت مطرح شده توسط رییس انجمن مذکور صرفا ناشی از اختلاف مدل خودروها بوده و با وجود آغاز فصل تابستان و افزایش تقاضا برای خرید خودرو قیمت خودروهای مدنظر دارای ثبات هستند. نرخ تعرفه واردات خودرو کامل و خودرو به‌صورت قطعات منفصله (CKD) یکسان بوده و تغییرات آن بستگی به درصد ساخت داخل خودرو توسط شرکت تولید‌کننده داخلی دارد.

پیش از این، میثم رضایی رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، با انتقاد از دخالت دولت در روند واردات خودرو و تاکید بر حذف شرکت‌های وارد‌کننده فاقد نمایندگی رسمی گفته بود که ادامه این روند درنهایت به زیان مصرف‌کننده خواهد شد.

وی همچنین اشاره کرد که حضور شرکت‌های غیرنماینده موجب می‌شود واردکنندگان هر قیمتی را روی خودرو نگذارند، ضمن اینکه شرکت‌های غیرنماینده به واسطه چابکی و کم بودن هزینه‌های جانبی و بالا بودن حجم واردات در مجموع هزینه سربار و قیمت تمام شده کمتری دارند. از این رو قیمتی که خودرو به دست مصرف‌کننده می‌رسد رقابتی خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر