پیشنهاد ساخت مونوریل کربلا- نجف به ایران

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۰۹

گروه راه و شهرسازی وزیر حمل و نقل عراق در دیدار با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد ورود ایران به پروژه ساخت مونوریل ۸۰ کیلومتری بین کربلا تا نجف را ارائه کرد. پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این مونوریل، نیم میلیون مسافر جابه‌جا شوند و روزانه ۵۰۰ هزار دلار درآمد کسب شود. در دیدار وزیر راه و شهرسازی با کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل‌ونقل جمهوری عراق، عباس آخوندی با اشاره به اینکه بحث راه‌اندازی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق(CBC) طی چند سال اخیر از سوی ایران پیگیری می‌شود از مشاهده مغروقه‌ها در تمام ساحل بصره ابراز تاسف و تاثر کرد. آخوندی تصریح کرد: در ایران کار نجات مغروقه‌ها شروع و بیشتر آنها از بخش ایران خارج شده است اما مساله لایروبی رود اروند به قوت خود باقی است که طرف عراقی در صورت اعتقاد به این مساله باید برای شروع فعالیت دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق(CBC) اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهد. وی گفت: باید با مواردی همچون ارزیابی اقتصادی و امکان‌پذیری را مورد بررسی قرار دهیم تا به نتیجه مورد نظر دست یابیم. در هر صورت ایران در زمینه همکاری نسبت به عراق علاقه بیشتری نشان داده و به همین خاطر یکی از گلایه‌های ما از عراق عدم توافق در قبال چنین مسائلی است. کاظم الحمامی، وزیر حمل‌ونقل عراق نیز در این نشست، عراق و ایران را اعضای یک خانواده خواند و گفت: ما با زبان فارسی با بندر خرمشهر ارتباط برقرار می‌کنیم، عراق مخالف وضع موجود است و با وجود اینکه رودخانه منحرف ‌شده است، برخی این تغییرات پیش ‌آمده را حق طبیعی می‌دانند. الحمامی نسبت به امضای توافق بین دو وزارتخانه برای مساله لایروبی ابراز تمایل کرد و گفت: این توافق در ازای راه‌اندازی راه‌آهن به لاذقیه خواهد بود. در ادامه آخوندی با اشاره به راه‌آهن بصره- شلمچه گفت: اگرچه به دلیل مسائل مالی موجود این پروژه متوقف ماند؛ اما هم‌اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفته و در صورت پیشنهاد مالی مناسب از سوی کشور عراق آمادگی برای ادامه روند اجرایی پروژه وجود دارد. وزیر حمل‌و‌نقل عراق نیز اذعان کرد که دولت عراق در شرایط فعلی قادر به تامین مالی این پروژه نیست اما در صورت تامین مالی پروژه از سوی ایران، حاضر به تسویه‌ حساب از طریق درآمده‌های حاصل از بهره‌برداری و ترانزیت و گمرکی راه‌آهن است. آخوندی با توجه به مساله مذکور از سوی معاون خود گفت: باید دو بحث را در نظر گرفت که یکی مربوط به عملیات اجرایی و دیگری تضمین دولت عراق به ایران است که باید بین وزارتخانه‌های اقتصاد دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در صورت آمادگی دولت عراق برای دادن تضامین، وزارت حمل‌ونقل عراق باید درخواست خود را به‌صورت یک یادداشت رسمی به وزارت راه و شهرسازی ایران ارسال کند تا ما از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی تضامین مورد نیاز را پیگیری کنیم و سر انجام مورد تایید شما قرار گیرد. وزیر راه و شهرسازی ایران برآورد اولیه ساخت ۳۵کیلومتر از پروژه مورد نظر شامل مسیر تک خطه و پل دو خطه را ۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین مصالح مورد نیاز ساخت خط از سوی طرف عراقی باید هزینه مصالح و ماشین‌آلات از کل هزینه ساخت پروژه تفریق شود. مهم‌ترین مساله نحوه توافق با وزرای اقتصاد دو کشور است.


پیشنهاد فاینانس راه‌آهن شلمچه- بصره

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران پیشنهاد می‌کند توافق‌نامه‌یی مبنی بر تامین هزینه‌های مالی از طریق فاینانس ایرانی در مقابل تضامین کافی از سوی طرف عراقی برای ساخت پل و خط آهن برای اتصال شلمچه و بصره امضا شود تا عملیات اجرایی این پروژه هر چه زودتر آغاز شود.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به راه‌آهن خسروی به عراق نیز اظهار کرد: راه‌آهن غرب ایران تا دو ماه آینده به کرمانشاه‌ می‌رسد. از طرفی پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی کاملا فعال است و شما می‌توانید از آن بازدید کنید. الحمامی، وزیر حمل‌ونقل عراق در ادامه گفت‌وگو با آخوندی با ابراز ناتوانی از اصلاح جاده مهران- بغداد به‌دلیل مشکلات مالی گفت: این کار امکان‌پذیر نیست مگر اینکه جاده مورد نظر به‌ طور آزادراهی با هدف اخذ عوارض اجرا شود و در این زمینه آمادگی همکاری و مشارکت با شرکت‌های ایرانی نیز وجود دارد. وزیر راه و شهرسازی حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های راه‌سازی داخل خاک عراق را بلامانع خواند و تاکید کرد: در صورت وجود تضامین دولت عراق ممکن است شرکت‌های ایرانی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه‌سازی کشور عراق استقبال کنند.

در ادامه این جلسه داود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی در تشریح مسائل و مشکلات پیرامون حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا گفت: مهلت موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌یی بین دو کشور به پایان رسیده است و حدود دو سال و نیم قبل یک یادداشت تفاهم میان طرفین به امضا رسید.

وی افزود: قدمت موافقت‌نامه قبلی به ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد و اعتبار آن به اتمام رسیده است و ۵ سال از پاراف توافقنامه جدید بین دو وزارتخانه می‌گذرد اما همچنان بین وزرای دو کشور امضا نشده است. کشاورزیان همچنین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه بیمه رانندگان گفت: متاسفانه شرکت‌های بیمه کشور عراق آن ‌طور که باید و شاید پاسخگوی رانندگان ایرانی نیستند.

طرف عراقی در پاسخ به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی ایران حمل‌ونقل جاده‌یی میان دو کشور را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: دو کشور بیش از ۱۰۰۰کیلومتر مرز مشترک دارند و با توجه به ذی‌نفع بودن دولت عراق در حمل‌ونقل جاده‌یی، این توافقنامه به هیات دولت نیز ارائه می‌شود تا مجوز امضای آن را دریافت کنم. سپس علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مشکلات و اختلاف‌نظرهای موجود در زمینه حمل‌ونقل هوایی دو کشور اظهار کرد: پیرو دیدار سال قبل مشکلات فرودگاه نجف به‌ منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافران برطرف شد؛ اما هزینه‌های فرودگاه نجف مورد اعتراض خطوط هوایی ایران قرار گرفته است به‌ طوری‌ که بابت هر صندلی پرواز ۱۵دلار عوارض اخذ می‌شود.

الحمامی نیز در پاسخ به اظهارات عابدزاده گفت: این مساله مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا به ‌صورت ریشه‌یی برطرف شود؛ زیرا معتقدم نباید از زوار ایرانی این مبلغ دریافت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر