پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در حد تورم

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۰۸

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید بر شیب آرام قیمتی در آینده بازار معاملات مسکن می‌گوید: افزایش شدیدی را در قیمت‌های مسکن چه در فروش و چه در اجاره‌بها نخواهیم داشت. اما افزایش ملایم در حد تورم قابل پیش‌بینی است. علی چگنی درباره آینده بازار معاملات مسکن در سال جاری می‌گوید: رونق ملایمی در بازار معاملات مسکن انتظار می‌رود و به روال دولت یازدهم در دولت دوازدهم نیز پیش‌بینی شوک‌های قیمتی در بازار معاملات مسکن منتفی است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چگنی می‌افزاید: بازار مسکن تقریبا نزدیک به ۴سالی است که در رکود به‌سر می‌برد و این اتفاق عمدتا محصول شوک‌های قیمتی و تبعات ناشی از آن بوده که در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ در بازار مسکن ایجاد شد. وی با اشاره به اینکه از اوایل سال ۹۲ به لحاظ معاملات، بازار مسکن وارد رکود شد که این عامل نیز به دلیل کندشدن روند صدور پروانه اتفاق افتاده و تداوم یافت، تصریح می‌کند: سال ۹۵ به دلیل آنکه روند نزولی صدور پروانه ساختمانی متوقف شده بود، رونق نسبی را در بازار معاملات مسکن شاهد بودیم. به گفته این مقام‌مسوول، قیمت‌ها در این ۴ سال به لحاظ اسمی نسبتا، ثابت بوده یا اینکه بین ۷ تا ۸‌درصد افزایش داشته است. اما قیمت‌های واقعی قیمت مسکن، روند کاهشی تا حدود ۲۷‌درصد نسبت به تورم را نیز تجربه کرده‌اند. بنا بر این گزارش، رصد تحولات ۲ ماهه نخست سال ۹۶ یعنی ماه‌های فروردین و اردیبهشت نشان می‌دهد، تهران به عنوان شهر پیشتاز و شهری که معاملات در آن دقیق‌تر و کامل‌تر از سایر شهرها ثبت می‌شود، اندکی افزایش قیمت را در زمین و مسکن تجربه کرده و در عین‌حال، تعداد معاملات مسکن در پایتخت 6.4‌درصد رشد داشته است. چگنی در همین رابطه تاکید می‌کند که با وجود آنکه صدور پروانه هنوز افزایش چندانی نداشته اما شاخص‌های پیش‌نگر خروج از رکود از روند نسبتا بهتری برخوردار شده‌اند. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید بر آنکه مطالعات میدانی نیز موید بهبود پیش‌درآمدهای رونق در بازار مسکن است، می‌افزاید: شاخص‌های پیش‌نگر که شامل معاملات و قیمت، صدور پروانه ساختمانی، سرمایه‌گذاری ساختمان‌های شروع‌شده، ساختمان‌های نیمه‌تمام و تکمیل‌شده هستند، بهبود نسبی را نشان می‌دهند. در عین ‌حال شاخص سرمایه‌گذاری در ساختمان‌ها خود را در ارزش افزوده مسکن نشان می‌دهد که نتیجه و تاثیر آن در فاصله زمانی یک و نیم تا دو سال قابل درک خواهد بود. چگنی تصریح می‌کند: افزایش شدیدی را در قیمت‌های مسکن چه در فروش و چه در اجاره‌بها نخواهیم داشت. اما افزایش ملایم در حد تورم قابل پیش‌بینی است.

۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض مسکن اجتماعی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ادامه مکاتبات بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مالی اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: در این طرح 160میلیارد تومان وام بلاعوض از سوی سازمان برنامه تامین می‌شود. به گزارش ایلنا، علیرضا تابش درباره محل تامین منابع طرح مسکن اجتماعی اظهار کرد: در مصوبه طرح مسکن مهر که اواخر سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسید، موضوعی که درباره محل تامین منابع این طرح به امضای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و آقای سیف، رییس بانک مرکزی رسیده این است که تسهیلات اعتباری اجرای مسکن اجتماعی به مبلغ 2هزار و 400 میلیارد تومان را تامین کنند.

افت سود، علت مخالفت با قانون پیش‌فروش مسکن

مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی گفت: قانون پیش‌فروش ساختمان در دولت و مجلس به تصویب رسید و اجرا می‌شود. کسانی که این قانون را غیرقابل اجرا می‌دانند، ذی‌نفعانی هستند که نمی‌خواهند مسیر تعهدات مشخص و روشن باشد. به گزارش تسنیم، حسین معصوم با بیان‌اینکه بعد از انقلاب قوانینی در خصوص پیش‌فروش ساختمان به تصویب رسیده است، گفت: هیچ یک از این قوانین از ضمانت و کارآیی لازم برخوردار نبودند و به واسطه مشکلاتی که وجود داشت، قانونگذاران به این نتیجه رسیدند که باید یک قانون با کارآیی لازم در جلوگیری از وقوع جرایم و تضمین حقوق پیش خریداران تصویب کنند. وی افزود: قانون پیش‌فروش ساختمان مراحل خودش را در دولت و مجلس گذراند و در نهایت به تصویب رسید و اجرا می‌شود. برخی کسانی که این قانون را ناکارآمد و غیرقابل اجرا می‌دانند، ذی‌نفعانی هستند که نمی‌خواهند مسیر تعهدات، مسیر مشخص و روشنی باشد. مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مخالفان این قانون کسانی هستند که نمی‌خواهند سودشان کمتر شود، عنوان کرد: عموما این افراد نمی‌خواهند پیش سند تنظیم کنند و تعهدات‌شان را انجام دهند یا اگر کار به مشکل خورد، خسارتی بدهند.

رشد 8.6 درصدی ترانزیت کالا در ۲ ماه سال‌جاری

مدیرکل دفتر ترانزیت‌ سازمان راهداری با تاکید بر اینکه آمار ترانزیت کالا از ایران که عمدتا با تکیه بر کریدور شمال به جنوب شکل گرفته است، متناسب با پتانسیل موجود کشور نیست، گفت: در ۲ ماهه سال جاری ۱۴۴۰هزار تن کالا از ۳۲ مرز زمینی و آبی ترانزیت شد که معادل 8.6 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل است. به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط‌‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی، محمدجواد عطرچیان اظهار کرد: در 2 ماهه ابتدای سال 96، ‌‌میزان 1440هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور شامل 22مرز زمینی و 10مرز آبی ترانزیت شد‌. وی ادامه داد: در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 357هزار و 923 تن را مواد نفتی و یک میلیون و 81هزار و 877 تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند. وی افزود: در زمان مذکور از میان مرزهای کشور، بندر شهیدرجایی‌ با 500 هزار و 979 تن معادل 34.8‌درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به‌شمار می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر