بنگاه‌ها محدودیتی برای صادرات دانش‌بنیان ندارند

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۹۵

تمایل کمیته فناوری اتحادیه اروپا برای مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان ایران

گروه بنگاه‌ها

ما در عصری زندگی می‌کنیم که به عصر دانش مشهور شده است و دانش به‌عنوان منبع لایزال تولید ثروت شناخته شده است. مبتنی بر این رویکرد بنیادین است که ردپای دانش در تمام حوزه‌های تاثیرگذار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... قابل شناسایی است.

کافی است نگاهی به دور و بر خود بیندازید تا با دامنه وسیعی از بنگاه‌های اقتصادی روبه‌رو شوید که به نوعی محصولات و خدمات دانش‌بنیان را ارائه می‌کنند. در بخش اقتصاد، صنایع دانش‌بنیان، صنایعی است که در آنها سطح بالایی از سرمایه‌گذاری به ابداع و نوآوری تخصیص پیدا می‌کند تا با استفاده از ایده‌های فناورانه ارزش افزوده قابل‌توجهی ایجاد شود.

بر این اساس اقتصاد دانش‌بنیان نیز، اقتصادی است که در آن تولید، توزیع و کاربرد دانش عامل و محرک اصلی رشد اقتصادی و تولید ثروت و اشتغال در همه صنایع و فعالیت‌های بنگاه‌ها باشد.

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اما در اقتصاد ایران تا قبل از سال92 آن‌گونه که باید و شاید جدی گرفته نشد و بعد از تشکیل کابینه تدبیر و امید بود که ضرورتی به‌عنوان صادرات محصولات دانش‌بنیان در تیررس تصمیم‌سازی‌های دولتمردان قرار گرفت.

براساس اعلام وزیر علوم، دولت یازدهم میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان از کشور در سال 1394 نسبت به سال 1392 حدود 10 برابر شده است.به‌عبارت روشن‌تر صادرات 5میلیون دلاری محصولات دانش‌بنیان در سال92 به حدود 50میلیون دلار در سال 94 و نهایتا بیش از 120میلیون دلار در سال96 رسیده است.

اعداد و ارقامی که هرچند صعود مناسبی را نشان می‌دهد اما در مقایسه با گردش مالی جهانی و ظرفیت‌های اقتصاد ایران برای تولید محصولات دانش‌بنیان بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جریان گفت‌وگویی تحلیلی نگاهی به فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی صادرات محصولات دانش‌بنیان انداخته که می‌تواند تصویری از چشم‌انداز آینده این صنعت را نمایان کند.


ظرفیت‌های محصولات دانش‌بنیان

حسین وطن‌پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه محدودیتی برای صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد، گفت: این وزارتخانه تا پایان سال 96 یک هزار میلیارد تومان از محصولات شرکت دانش‌بنیان را خریداری خواهد کرد.

حسین وطن‌پور در حاشیه دومین جلسه شورای مرکز رشد بین‌المللی فناوری سلامت کیش در گفت‌وگو با ایرنا، هدف از راه‌اندازی این مرکز در کیش را استفاده از ظرفیت‌های خوب کیش در جهت بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

وی در مورد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور و فعالیت صادراتی آنها گفت: هم‌اکنون 45 شرکت دانش‌بنیان در کشور محصول صادراتی دارند و 200شرکت دیگر دانش‌بنیان هم که محصول داخلی دارند، نیازمند به یک کریدور صادرات هستند که تلاش داریم از ظرفیت جزیره کیش برای صادرات محصولات حوزه سلامت استفاده کنیم.

وطن‌پور با بیان اینکه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند مقدمات است، افزود: کسب گواهینامه‌های لازم، استاندارد‌سازی و همچنین ثبت در مراکز بین‌المللی از جمله مقدمات برای صادرات این محصولات است.

رییس شورای مرکز رشد بین‌المللی فناوری سلامت کیش، تعداد مراکز رشد کشور را 74 مرکز عنوان کرد و گفت: 10 مرکز دارای ظرفیت و کیفیت بالایی هستند که تلاش داریم آنها را در یکی از واحدهای ثبت‌کننده وابسته به یونسکو ثبت بین‌المللی کنیم.


تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

استاد دانشکده دارو‌سازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وجود دانشگاه‌های خوب و فعال همچون صنعتی شریف، تهران و علوم پزشکی از گذشته تا به امروز در کیش اشاره کرد و گفت: می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه فناوری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع خوبی در کیش فعالند، افزود: تلاش ما تقویت و توسعه ارتباط میان دانشگاه با صنعت در کیش است و شرکت‌های تولید‌کننده صنایع در کیش نیز نیازمند تقویت «آر‌انددی» هستند.

R &D «آر‌انددی» واحد و مرکز تحقیق و توسعه در صنایع است که در تمام صنایع به‌روز این واحدها مسوولیت اصلاح کیفیت محصولات تولیدی قبلی و همچنین آوردن محصولات جدید به شرکت را دارند، نبود این مرکز نشان‌دهنده این است که صنایع با یک محصول ثابت کار می‌کنند که عمر محدودی دارند. مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزیره کیش را یکی از مناطق آزاد مهم با سابقه طولانی عنوان کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در راستای ارتقای منطقه به‌دنبال ایجاد مرکز توسعه فناوری است که بتوانند زمینه اشتغال‌زایی را فراهم کند.

وطن‌پور با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به اشتغال‌زایی می‌شوند، افزود: پس از مذاکرات انجام شده با مسوولان منطقه، محلی برای ایجاد مرکز رشد بین‌المللی فناوری سلامت در کیش اختصاص داده شد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم کیش به جایگاه خوبی در این زمینه برسد.


صنایع کیش به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت می‌کنند

وی در مورد برنامه‌های این مرکز در جزیره کیش گفت: در مرحله نخست تلاش ما نزدیک کردن دانشگاه‌ها به صنعت است، با جلسه‌یی که با صاحبان صنایع داشتیم، مقرر شد تا واحدهای «آر‌انددی»‌های آنها فعال شود و آنها به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: قرار است با روسای دانشگاه‌های کیش جلسه‌یی در این راستا برگزار شود و دانشگاه‌ها بتوانند ماموریت محور مشکلاتی که در صنعت کیش موجود است را از طریق تحقیق و پژوهش حل کنند.

وی در مورد تسهیلاتی که این مرکز به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد داد، گفت: در این ساختمان ظرفیت پذیرش 5 شرکت دانش‌بنیان جدید وجود دارد که اگر دانشجویان مقطع دکترا و اعضای هیات علمی دفتری برای استقرار موقت بخواهند، می‌توانند به مدت 3 تا 5 سال در آن مستقر شوند تا بتوانند محصول خود را توسعه دهند، همچنین این شرکت‌ها بتوانند با ارتقای کیفیت محصولات را وارد بازار بین‌المللی کرده و پس از آن پارک‌های علم و فناوری شوند.

وطن‌پور افزود: همچنین با جلسه‌یی که با مسوولان سازمانی داشتیم قرار بر این است تا کارگاه‌های کوچک تولیدی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان آماده کنند که بتوانند محصولات خود را در آنجا تولید کنند.

وی با بیان اینکه شروع کار خوب بوده است ابراز امیدواری کرد که کیش بتواند جایگاه خوبی در این عرصه پیدا کند.

رییس شورای مرکز رشد بین‌المللی فناوری سلامت کیش از برپایی نشستی با مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولات صادراتی دارند در اوایل مرداد ماه در کیش خبر داد و افزود: این جلسه برای آشنایی مدیران عامل این شرکت با ظرفیت‌های صادراتی کیش است تا بتوانندبا فرصت‌های منطقه در این زمینه آشنا شوند و همچنین گفتمان فناوری در فضای کیش توسعه یابد.


تمایل کمیته فناوری اتحادیه اروپا برای مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان ایران

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای انتقال فناوری‌های روز دنیا به داخل کشور دارید؟ به ایرنا گفت: کانون‌هایی از ایرانیان خارج کشور و همچنین خارجیانی که تمایل دارند دانش خود را به ایران منتقل کنند، شناسایی شده‌اند.

وی افزود: با کره‌جنوبی مذاکراتی در زمینه انتقال دانش فنی تولیدات «بایو تک» را در زمینه تولید 4داروی ضدسرطان، ضددرد، ضدآرتریت روماتویید (بیماری‌های مفصلی) انجام شده است که بتوانیم دانش آنها را به داخل منتقل کنیم، همچنین شرکت‌هایی در انگلیس و کانادا شناسایی شده که ایرانیان خارج از کشور در آن به‌دنبال زمینه‌یی برای انتقال دانش خود به داخل کشور هستند.

وطن‌پور گفت: کمیته فناوری اتحادیه اروپا نیز که از سطح فناوری ایران مطلع هستند درخواست ملاقات دو جانبه با شرکت‌های دانش‌بنیان ایران را دارند.


خرید یک‌هزار میلیارد تومان از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال 96

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه بازاریابی و صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان چه اقدامی انجام خواهید داد؟ گفت: مشوق‌هایی در این راستا داریم که وزارت بهداشت در بحث توسعه بازار محصولات در داخل کشور خود بازار خوبی است و خریدهایی را از محصولات این شرکت‌ها انجام می‌دهد.

وطن‌پور تصریح کرد: تعهد کردیم تا پایان سال یک‌هزار میلیارد تومان محصولات شرکت دانش‌بنیان را خریداری کنیم که فرصتی طلایی برای شرکت‌هاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر