«فارک» سلاح‌هایش را تحویل دولت کلمبیا نمی‌دهد

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۷۹

گروه جهان

گروه شورشی فارک در کلمبیا دولت این کشور را به نقض مکرر توافق صلح متهم و تهدید کردند که در صورت ادامه این روند از سوی دولت، تحویل سلاح را به تاخیر می‌اندازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رودریگو لاندونو رهبر شورشی‌های فارک که به تیموچنکو مشهور است پس از بازداشت یکی از اعضای این گروه توسط نیروهای دولت در پیامی توییتری هشدار داد:«پس از اینکه دولت کلمبیا چندین مرتبه توافق صلحی که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی به امضا رسید نقض کرد، چریک‌های فارک اکنون به دنبال نظارت بین‌المللی بر اجرای این توافق صلح هستند.» هنوز مشخص نیست که منظور لاندونو از نظارت بین‌المللی بر روند اجرای صلح در کلمبیا دقیقا به چه معناست؛ اما رهبر شورشی‌های فارک پیش‌تر هشدار داده است که در صورت ادامه نقض توافقنامه صلح از سوی دولت، شورشی‌ها هم روند تحویل سلاح‌های خود را به تعویق خواهند انداخت. رهبر فارک پیش‌تر گفته بود که این توافق «پایان قطعی» جنگ داخلی و حل اختلافات به شکلی متمدنانه است.

خوان مانوئل سانتوس، رییس‌جمهوری کلمبیا گفته است که درخصوص این بازداشت«ابهاماتی» وجود دارد. وی پیش‌تر تاکید کرده بود:«این تعهد ماست و ما به آن پایبند هستیم.» تاکنون دولت کلمبیا بر روند صلح نظارت دارد و آن را اجرایی کرده است اما گروه شورشی فارک هشدار داد که دولت این کشور برخی از مفاد توافقنامه را به دفعات نقض کرده است و این نکته می‌تواند در اجرای آن تاخیر ایجاد کند. توافق صلح میان دولت کلمبیا و شورشی‌های فارک با هدف پایان بخشیدن به جنگ داخلی طولانی‌مدت در این کشور امریکای جنوبی امضا شد. نمونه اولیه توافق مربوط به اول ماه دسامبر سال گذشته میلادی بود که در همه‌پرسی شکست خورد و با اصلاحاتی مواجه شد. درگیری داخلی در کلمبیا در سال ۱۹۶۴و زمانی آغاز شد که چریک‌های فارک و یک گروه دیگر موسوم به نیروهای مسلح ELN برای دستیابی به حقوق مربوط به زمین‌های روستایی سلاح به دست گرفتند. این درگیری‌ها دست‌کم ۲۶۰هزار کشته بر جا گذاشتند و به ویران شدن خانه‌های بیش از 70میلیون نفر از جمعیت این کشور منجر شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر