تیغ تیز داعش علیه دولت «ترزا می»

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۷۸

گروه جهان| طلا تسلیمی|

کابوس حملات تروریستی در بریتانیا پایان ندارد. پس از حمله مهلک تروریستی در شهر منچستر، بریتانیا بار دیگر در آستانه انتخابات سراسری زودهنگام در این کشور که پنج‌شنبه

(8 ژوئن) برگزار می‌شود، هدف حمله قرار گرفت. ساعات پایانی شامگاه شنبه یک خودرو به سمت رهگذران روی پل لندن هجوم برد و سرنشینان آن با چاقو به مردم حمله کردند. مسوولیت این حمله را با 7 کشته و 48 زخمی، گروه تروریستی داعش برعهده گرفت. احزاب محافظه‌کار، کارگر، لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند، کمپین‌های انتخاباتی خود را در پی این حمله و نگرانی از شرایط امنیتی متوقف کردند و دوشنبه مجددا ازسر گرفتند.

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، در پیامی در این باره تاکید کرد که انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و تروریست‌ها نمی‌توانند با چنین حملاتی در کار دولت بریتانیا اختلال ایجاد کنند. اما حمله اول در شهر منچستر با بیش از 20 کشته، با انتقادهایی از سیاست خارجی دولت بریتانیا در مداخله در جنگ‌های خارجی همراه بود و در نهایت فاصله دو حزب محافظه‌کار و کارگر در نظرسنجی‌ها به رقمی بین 2 تا 6درصد کاهش یافت. در جدیدترین نظرسنجی‌ها، فاصله 2 حزب به یک درصد رسیده است و بسیاری از ناظران معتقدند انتخاباتی که قرار بود با هدف تقویت دست ترزا می ‌در مذاکرات برگزیت برگزار شود، حالا به مخاطره‌یی جدی برای قدرت او تبدیل شده است و نخست‌وزیری جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، چندان دور از انتظار نیست.

نظرسنجی‌های مأیوس‌کننده برای دولت

اختلاف‌نظرهای شدید در پارلمان بریتانیا درخصوص تصمیم‌های دولت این کشور و موضع مذاکراتی در گفت‌وگوها با بروکسل بر سر خروج از اتحادیه اروپا، ترزا می‌ را بر آن داشت تا درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کند.

در آن زمان، حزب محافظه‌کار با اختلاف قابل‌توجهی از دیگر احزاب فعال در بریتانیا جلوتر بود و انتظار می‌رفت که ترزا می ‌بتواند رکورد مارگارت تاچر را در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان

بشکند. اما دوران کارزارهای انتخاباتی برای نخست‌وزیر چندان خوشایند نبود و نگرانی‌های عمومی از «برگزیت سخت»، لایحه جدیدی که توسط دولت در مورد مخارج خدمات بهداشت و درمان معرفی شد و همچنین بمب‌گذاری منچستر و پیشینه عملکرد ضعیف ترزا می ‌در زمان فعالیت به‌عنوان وزیر کشور، موقعیت حزب محافظه‌کار را به خطر انداخت.

در نتیجه این اتفاقات، اختلاف میان 2 حزب اصلی که در زمان درخواست ترزا می ‌برای برگزاری انتخابات زودهنگام عددی 2 رقمی بود، به‌تدریج کاهش یافت و طبق نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها، اکنون به یک درصد رسیده است.

طبق نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها که به درخواست «دِ مِیل آن ساندی» صورت گرفته است، 2 حزب رقیب هم‌تراز یکدیگر پیش می‌روند؛ میزان محبوبیت حزب محافظه‌کار با 6 درصد کاهش نسبت به نظرسنجی قبلی به 40 درصد و محبوبیت حزب کارگر با 5 درصد افزایش به 39 درصد رسیده است. میزان حمایت از لیبرال دموکرات‌ها بدون تغییر و همان 8 درصد باقی مانده است. بدین ‌ترتیب، حزب محافظه‌کار فرصت کسب کرسی‌های مورد نیاز خود را برای کسب اکثریت در پارلمان از دست داده است.

در عین حال، بسیاری معتقدند که انتخابات پارلمانی جدای از احزاب، رقابت تنگاتنگ میان ترزا می ‌و جرمی کوربین بر سر مقام نخست‌وزیری است. اگرچه نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط 2 موسسه «کام‌رِس» و «آپینیوم» همچنان از اختلاف بیشتر و برتری حزب محافظه‌کار خبر می‌دهند، اما طبق هر 2 نظرسنجی میزان محبوبیت فردی ترزا می ‌به‌شدت کاهش یافته و از 11 درصد در هفته گذشته، این هفته به 6 درصد رسیده است. این درحالی است که میزان محبوبیت جرمی کوربین به‌طور نسبی روی 12درصد ثابت مانده است.

بمب‌گذاری منچستر یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش محبوبیت حزب محافظه‌کار بود و اکنون باید دید حمله تروریستی شامگاه شنبه در لندن چه تاثیری بر نظر عمومی مردم خواهد گذاشت.


انتخابات اشتباه ترزا می

ترزا می ‌6 سال پیش از انتصاب به‌عنوان نخست‌وزیر بریتانیا، در سمت وزیر کشور فعالیت می‌کرد و حتی پیش از داعش، در قلب سیاست‌گذاری در مقابله با تروریسم بود. وی بامداد روز یک‌شنبه در مقابل دفتر نخست‌وزیری در لندن از نیاز شدید کشور به تغییر چه در میزان تحمل افراط‌گرایی در جامعه و چه در راهبردهای دولت در مقابله با تروریسم سخن گفت. نخست‌وزیر بریتانیا تصریح کرد که کشورش با روند جدیدی از تهدیدهای تروریستی مواجه است و افزود که حملات تروریستی نشانه اسلام انحرافی است. ترزا می ‌با محکوم کردن حملات تروریستی در منچستر و لندن گفت: «دیگر کافی است. تدابیر امنیتی شدید‌تری برای مبارزه با تروریسم لازم است، چراکه عملیات تروریستی، تروریسم ایجاد می‌کند و تروریست‌ها از یکدیگر یاد می‌گیرند.»

اما به گفته تیم فارون رهبر حزب لیبرال دموکرات، نخست‌وزیر در این اظهارات پیشینه خود در انتخابات اشتباه چه در سمت وزیر کشور و چه در سمت نخست‌وزیر را نادیده گرفته است. به عقیده فارون، ترزا می ‌در انتخاب بین کاهش مالیات شرکت‌ها و تامین بودجه نیروهای پلیس، هدف اقتصادی را برگزید و امنیت را رها کرد و از این رو، توانایی گزینش درست برای محافظت از صلاحدید مردم را ندارد و بریتانیایی‌ها باید منابع لازم را برای کسانی فراهم آورند که قابلیت برقراری امنیت در کشور را داشته باشند.

کوربین هم در سخنرانی در چلسی به پیشینه امنیتی ترزا می ‌اشاره کرد و گفت: «نمی‌توان با هزینه اندک از مردم محافظت کرد.» وی با اشاره به تعدیل 20هزار نیروی پلیس در زمان فعالیت ترزا می ‌به‌عنوان وزیر کشور بریتانیا گفت که پلیس باید منابع مورد نیاز خود را دریافت کند.


دموکراسی زنده

احزاب فعال در بریتانیا دوشنبه کمپین‌های انتخاباتی را از سر گرفتند و ترزا می ‌تاکید کرد که خشونت‌ هرگز نمی‌تواند در روند دموکراتیک در کشورش خللی ایجاد کند و انتخابات پارلمانی طبق برنامه برگزار می‌شود.

جرمی کوربین پس از آغاز مجدد کمپین‌های انتخاباتی خود گفت: «انتخابات در بریتانیا برگزار می‌شود تا به همه نشان بدهیم که دموکراسی در این کشور با حمله در پل لندن، نمی‌میرد.» وی در عین حال با تاکید بر اینکه بریتانیا باید در برابر اسلام‌هراسی مقاومت کند، گفت لندن باید مذاکراتی دشوار با ریاض و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس در مورد حمایت مالی از افراط‌گرایی داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر