صدور مجوز تعاونی‌های اعتباری مشکل‌دار در دولت قبل

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۷۲

گروه تشکل‌ها

تاسیس تعاونی‌های اعتباری آزاد تنها میراثی است که از دولت دهم برای تعاونگرها به ارث رسیده است. فعالیت تعاونی‌های اعتباری آزاد برخی برهم ریختگی‌ها را برای بخش تعاون به همراه داشت.

از سوی دیگر متولیان تعاونی براین باورند که برای حل و فصل فعالیت تعاونی‌های اعتباری آزاد که از دولت قبل به ارث رسیده، نقش خود را ایفا کرده‌اند و با شناسایی تعاونی‌های اعتباری دارای مشکل که خارج از چارچوب قانونی به فعالیت مشغول بودند، به سهم خود جلوی این قبیل فعالیت‌های غیرقانونی را گرفته‌اند.

حال باتوجه به اینکه امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور معضل بیکاری است، نخستین اولویت بخش تعاون در این باره نیز اجرای طرح «روستا - تعاون» است که حمایت از اشتغال و توسعه را به دنبال دارد. متولیان تعاونی می‌گویند که بر اساس این طرح در هر روستا یک تعاونی تشکیل می‌شود؛ به‌طوری که به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاسیس یک‌هزار تعاونی در 1000روستا طی 6 ماهه نخست امسال هدف‌گذاری شده به‌واقع در راستای اجرای این طرح یک هزار تعاونی در سال 96 ایجاد می‌شود که این امر ایجاد اشتغال برای روستاییان کشور را به دنبال دارد.


اولویت کاری بخش تعاون

در همین زمینه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طرح روستا - تعاون را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: در قالب این طرح امسال هزار تعاون در یک هزار روستای کشور متناسب با ظرفیت روستاها ایجاد می‌شود. حمید کلانتری در نشست اتحادیه‌های سراسری، تعاونی‌های بزرگ و فرا استانی اظهار کرد: امیدواریم بخش تعاون در دولت دوازدهم شکوفاتر از گذشته بتواند به اقتصاد کشور کمک کند. تعاونگران ما برای شکوفایی و توسعه همکاری بیشتر، نیاز به ایجاد باشگاه تعاونگران دارند تا محلی برای گفت‌وگو و نشست‌های تخصصی تمام اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اولویت بخش تعاون گفت: امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور بیکاری است، بنابراین نخستین موضوع اولویت‌دار بخش تعاون نیز حمایت از اشتغال و توسعه این بخش است.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها نقطه جوشان اشتغال هستند، بنابراین در این زمینه تعاونی‌ها باید برنامه‌های خود را برای توسعه اشتغال با جدیت پیگیری و اعمال کنند.

وی طرح «روستا- تعاون» را یکی از برنامه‌های ایجاد اشتغال در روستاها از طریق بخش تعاون اعلام کرد و گفت: این تعاونی‌ها متناسب با ظرفیت روستاها ایجاد می‌شوند.

کلانتری محرومیت‌زدایی را از دیگر برنامه‌های بخش تعاون عنوان کرد و گفت: یکی از نقش‌های تعاونی‌ها رفع فقر است؛ باید این را بدانیم که مناطق محروم تنها با سرمایه‌گذاری خود مردم ساماندهی می‌شوند.

بنابراین باید راه را برای ورود سرمایه‌گذاران دراین امر باز کنیم و موانع موجود را در راستای ایجاد اشتغالزایی برطرف‌سازیم.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر 800 تعاونی دهیاری در سراسر کشور وجود دارد که 17هزار روستا را در بر می‌گیرند. نهضت تبیین فرهنگ و اندیشه تعاون یکی از مهم‌ترین راهکارهای اساسی توسعه این بخش است که در راستای هفت راهبرد بخش تعاون، موضوع نهضت تعاون نیز در دستور کار قرار دارد.

کلانتری با بیان اینکه بهره‌وری در واحدهای کوچک و متوسط نیز از دیگر کارکردهای اصلی بخش تعاون است، ادامه داد: در این زمینه واحدهای کوچک برای رقابت با واحدهای بزرگ اقتصادی باید سرمایه‌های خود را با یکدیگر تجمیع کنند و در قالب تعاونی‌های تامین نیاز نقش بزرگ‌تری را ایفا کنند.

وی با تاکید بر توسعه صادرات محصولات تعاونی‌ها افزود: توسعه صادرات یکی از نقش‌های مهم بخش تعاون است؛ در این زمینه در سال 92 ارزش صادرات تولیدات بخش تعاون 990میلیارد دلار بود که این میزان با افزایش بیش از صددرصدی در سال گذشته به 2.1میلیارد دلار رسید، بنابراین باید توجه داشته باشیم که تولیدات تعاونی‌ها را به کشورهای همسایه صادر کنیم که برای تحقق این هدف باید بخش بازاریابی و بازارسازی تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها تقویت شوند.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور تعاون گفت: یکی از تکالیف برنامه ششم توسعه که در ماده 25 این قانون ذکر شده این است که دولت باید امور تصدی‌گری را به بخش‌های تعاونی و خصوصی واگذار کند. تعاونی‌ها مردمی‌ترین روش برای پویایی اقتصاد کشور است. بنابراین باید برای تحقق مردمی کردن اقتصاد، بخش عمده‌یی از امور تصدی‌گری دولت به تعاونی‌ها و بخش خصوصی واگذار شود.


دولت یازدهم برای تاسیس تعاونی‌های اعتباری آزاد مجوز نداده است

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در دولت یازدهم برای تاسیس تعاونی‌های اعتباری آزاد مجوز ندادیم و مجوزها متعلق به دولت قبل است. در دولت یازدهم فقط به تعاونی اعتباری گروه‌های شغلی در داخل ادارات و سازمان‌ها و کارخانه‌ها مجوز اعطا شد که این تعاونی‌های اعتباری به فعالیت مشابه قرض‌الحسنه طبق ضوابط و مقررات بانک مرکزی فعالیت می‌کنند.

کلانتری، با اشاره به نقش تعاونی‌های اعتباری گفت: مجوز تعاونی‌های اعتباری مشکل‌دار کنونی در دولت قبل صادر شد. برای این قبیل تعاونی‌های اعتباری در دولت قبل به صورت گسترده مجوز صادر شد و این تعاونی‌ها نیز عمدتا پا را از چارچوب مجوزی که داشتند فراتر گذاشته و حوزه فعالیت خود را گسترش دادند. متاسفانه در دولت قبل وزارت تعاون و بانک مرکزی وقت نیز نظارت لازم را نداشتند و وظایف نظارتی خود را انجام ندادند، در نتیجه تعاونی‌های اعتباری از مسیر قانونی و چارچوب و ضوابط تعیین شده خارج شدند. وی افزود: در دولت یازدهم با تصویب شورای پول و اعتبار، زیرنظر بانک مرکزی و با همکاری قوه قضاییه و وزارت تعاون نسبت به ساماندهی این تعاونی‌های اعتباری اقدام شد. در حال حاضر نیز با مسوولیت محوری بانک مرکزی، ضمن توجه به حقوق سپرده‌گذاران، ساماندهی تعاونی‌ها در بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد قبول ادامه دارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما برای حل و فصل این معضل که از دولت قبل به ارث رسید، نقش خود را ایفا کردیم و با شناسایی تعاونی‌های اعتباری دارای مشکل که خارج از چارچوب قانونی به فعالیت مشغول بودند، به سهم خود جلوی این قبیل فعالیت‌های غیرقانونی را گرفتیم.

در حال حاضر تعاونی‌های اعتباری باقی مانده زیرنظر شورای عالی امنیت ملی و بانک مرکزی منحل می‌شوند یا فرایند ادغام در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری قانونی صورت می‌گیرد. یک راه دیگر هم این است که این تعاونی‌های اعتباری تجمیع شده و در قالب یک موسسه مالی و اعتباری جدید فعالیت خواهند کرد.

کلانتری تاکید کرد: ما در دولت یازدهم برای تاسیس تعاونی‌های اعتباری آزاد مجوز ندادیم و مجوزها متعلق به دولت قبل است. در دولت یازدهم فقط به تعاونی اعتباری گروه‌های شغلی در داخل ادارات و سازمان‌ها و کارخانجات مجوز دادیم که این تعاونی‌های اعتباری به فعالیت مشابه قرض‌الحسنه طبق ضوابط و مقررات بانک مرکزی فعالیت می‌کنند.

سرعت شکل‌گیری تعاونی‌های بازنشستگی

از سوی دیگر، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره اجرای تفاهم‌نامه تشکیل تعاونی بازنشستگی گفت: استقبال بازنشستگان از اجرای تفاهم‌نامه تشکیل و توسعه تعاونی‌های بازنشستگی، به تاسیس تعاونی‌های متنوع در حوزه‌های مختلف شغلی کمک می‌کند.

محمود اسلامیان اظهار کرد: تعاون، یکی از شاخص‌ها و راهکارهای اقتصادی در کشور است که در کنار اقتصاد خصوصی و دولتی در قانون اساسی تعریف شده و ظرفیتی است که می‌توان از آن به شکل مطلوبی استفاده کرد.

وی ادامه داد: مجموعه بازنشستگانی که در صندوق بازنشستگی کشوری حضور دارند، توانمندی‌ها و تخصص‌های مختلفی دارند که اگر نمی‌توان به صورت اداری از این ظرفیت و خدمات آنها استفاده کرد، اما روش‌های دیگری مثل تاسیس تعاونی‌های بازنشستگان وجود دارد که می‌توان از این منبع تجربه و دانش به بهترین شکل استفاده کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در دنیا مرسوم است، افرادی که بیش از ۳۰ سال در حوزه‌ای، تخصص کسب می‌کنند، جز سرمایه‌های آن کشور محسوب شده و به هر شکل ممکن از خدمات آنها بهره گرفته می‌شود. هنر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری نیز این است که از این دانش فنی و تجربه استفاده کند. اسلامیان با اشاره به اینکه محور فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری، بازنشستگان هستند، اظهارکرد: جشنواره ورزشی، آموزش مقابله با آلزایمر و آموزش تغذیه از جمله اقداماتی است که با مشارکت بازنشستگان این صندوق به شکل فعالیت‌های مردم نهاد و با حداقل هزینه انجام شده است.

وی در این زمینه توضیح داد: صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه آموزش تغذیه به این نتیجه رسید که به جای استفاده از نیروهای بیرون از صندوق از وجود بازنشستگانی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت داشتند، استفاده کند. بنابراین، گروهی از بازنشستگان شناسایی و آموزش‌های جدیدی به آنها داده شد که امروز در تمام استان‌های کشور فعالیت می‌کنند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، تاکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری از جمله نهادهایی است که ضمن بها دادن به بازنشستگان و استفاده از مشارکت و ظرفیت آنها در فعالیت‌های مختلف به افزایش بهره وری این نوع فعالیت‌ها کمک کرده است.

اسلامیان عنوان کرد: تشکیل و توسعه تعاونی‌های بازنشستگان، با اطلاع‌رسانی مناسب، مورد استقبال بازنشستگان قرار گرفته تا این عزیزان بتوانند در رشته‌های شغلی مورد علاقه و تخصص خود فعالیت کنند؛ صندوق نیز می‌تواند از این ظرفیت در قالب تعاونی‌ها، حمایت کرده و شاهد اثرگذاری در ایجاد اشتغال و راه‌اندازی مجموعه‌های اقتصادی باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر