آخوندی: بخش مسکن در حال رشد است

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۴۵

گروه راه و شهرسازی|

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای 3 تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آمارهای پیش‌نگر نشان می‌دهد که بخش مسکن در حال رشد معاملات است و البته افزایش قیمت نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بازار مسکن در حالت پیش‌رونق قرار دارد، اظهار کرد: اگر شما همین امروز هم به مطبوعات مراجعه کنید تمام شاخص‌های پیش‌نگر نشان می‌دهد که ما در آستانه یک رشد در حوزه مسکن هستیم.

آخوندی افزود: باتوجه به ورود جریان سوداگری بسیار گسترده در حوزه مسکن در سال‌های گذشته که منجر به احداث بیش از 4.6میلیون واحد مسکونی خالی یا خانه دوم است بیشترین لطمات بر اثر سیاست‌های غلط دوره گذشته به این بخش وارد شده است.

براساس این گزارش، روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف، 3 تفاهمنامه همکاری بین 2 نهاد یادشده با هدف تعریف و پیگیری موضوعات مشترک در گستره بافت‌های ناکارآمد شهری به امضا رسید.

این تفاهمنامه‌ها با هدف همکاری متقابل درخصوص تعیین‌تکلیف پرونده‌های مشترک مشتمل بر املاک موقوفه واقع در طرح‌های عمرانی، مطالبات و با هدف دستیابی به راهکارهای عملی، کمک به عمران، احیاء، مرمت، بازسازی و توسعه موقوفات کشور و نیز تامین نیازهای اماکن مذهبی، تعیین‌تکلیف املاک واقع در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه‌نشینی) تاریخی و بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده شهرها، تبدیل به احسن اراضی موقوفه، توسعه حداکثری خدمات وقف در جامعه و اجرای سیاست‌های تامین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر، کمک به اجرای طرح‌های هادی روستایی، با اولویت روستاهای در حریم بلافصل شهرها و ثبت وضعیت املاک و اراضی وقفی در سامانه ثبت اسناد و املاک (کاداستر) با اولویت اراضی در معرض تخریب و تصرف بین 2 سازمان به امضا رسید.

آخوندی در مراسم امضای این تفاهمنامه‌ها گفت: در ستاد بازآفرینی شهری مبنایی که قرار داده‌ایم عمدتا بحث تمدن ایرانشهری است. در این تمدن یکی از کانونی‌ترین محورهایی که سکونتگاه‌های ما را شکل می‌داده چه قبل و چه بعد از اسلام، نیایشگاه‌ها بوده که باید در مجموعه‌های شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در بحث بازآفرینی شهری پیش از نوسازی تک بنا، نخستین بحث هویت‌بخشی اجتماعی است. بدون هویت اجتماعی امکان هیچ‌گونه بازسازی وجود ندارد. در هویت اجتماعی می‌توانیم تجمع ایجاد کرده و با سازمان اجتماعی برای حل مسائل گفت‌وگو کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث مساجد و مراکز مذهبی و فرهنگی گفت: بهترین جایی که می‌توانیم در شهرهای جدید که فاقد سابقه سکونت است مردم را متشکل کنیم و گفت‌وگوی جمعی داشته باشیم مساجد است.

آخوندی با تاکید بر نقش موقوفات در بازآفرینی شهری اظهار کرد: برای افزایش کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده نیاز داریم که از اماکن موقوفه بهره‌وری جدیدی داشته باشیم.

به گفته آخوندی، بخش عمده‌یی از ساختمان‌های دارای ارزش معماری، موقوفه است و تفاهمنامه‌های امضا شده یک اقدام کلیدی است تا بتوانیم دبیرخانه‌یی در مرکز ایجاد کنیم و شاهد یک حرکت مستمر و مداوم باشیم تا این موقوفات با شرایط امروز جامعه همساز شود و بتواند به ما کمک کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر