حاشیه‌سازی مصوبه برج- باغ‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۴۴

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

اعضای چهارمین دوره شورای شهر تهران در آخرین روزهای حضور خود در این نهاد همچنان درگیر مسائل حاشیه‌یی هستند و دعواها و تنش‌های بین آنها که از حدود یک سال پیش شروع شده و با قضیه واگذاری املاک شهرداری به برخی اشخاص به اوج خود رسید، هنوز ادامه دارد. انتظار می‌رفت بعد از انتخابات و رای آوردن لیست 21نفره امید، تنش‌ها نیز کاهش یابد اما نتیجه انتخابات عامل جدیدی برای دعواها شد. اصولگرایان کنونی شورا که همگی از حضور در شورای پنجم باز مانده‌اند حاضر به پذیرش نتایج انتخابات نیستند و معتقدند در زمان شمارش آرا تخلف شده است. به همین دلیل هفته گذشته مهدی چمران، رییس شورای شهر درخواست بازشماری 10درصد صندوق‌ها را داد. هیات اجرایی نظارت بر انتخابات بعد از بازشماری مجدد برخی صندوق‌ها اظهار کرد که تخلفی در شمارش آرا صورت نگرفته است. دو روز پیش نیز استانداری تهران رسما صحت انتخابات و عدم وجود تخلف را تایید کرد. با وجود این برخی اعضای شورای شهر تهران مانند مجتبی شاکری، پرویز سروری و رضا تقی‌پور هنوز بر اعتراض خود تاکید دارند از پیگیری مجدد تخلفات انتخاباتی صحبت می‌کنند.

در جلسه غیرعلنی هفته گذشته علیرضا دبیر و عباس جدیدی دو عضو کشتی‌گیر شورا نیز بر سر نتیجه انتخابات دعوا کردند که منجر به درگیری فیزیکی بین آن دو شد. در آن جلسه جدیدی، دبیر را متهم کرد که حضور افرادی مانند دبیر باعث عدم اعتماد مردم به ورزشکاران شده و به همین دلیل او هم رای نیاورده است. البته این نزاع به فاصله اندکی به آشتی تبدیل شد.

به گزارش«تعادل» در روند برگزاری نشست‌های شورای شهر تهران در هفته‌های اخیر، اعضای شورای شهر تهران از هر فرصتی برای تخریب یکدیگر استفاده می‌کنند و با توجه به نزدیک شدن زمان حضورشان در شورا این روند شدت گرفته و به هر نحوی می‌خواهند از روزهای باقی مانده استفاده کرده و رقیب را تخریب کنند.

در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر نیز بارها اعضای شورا با هم درگیر شدند و فضا کاملا متشنج بود. محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به چالش‌های پیش روی شورای پنجم اشاره کرد. نکاتی که سالاری مطرح کرد به مذاق تقی‌پور خوش نیامد و واکنش‌های تند وی را به دنبال داشت. سالاری در نطق خود با بیان اینکه مدیریت شهری آینده سال‌های بسیار سختی را پیش رو دارد، گفت: همه ما می‌دانیم که مدیریت شهری آینده روزها و هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌های بسیار سختی را پیش رو دارد. چراکه شهر تهران با چالش‌های اساسی روبه‌رو است و از بین رفتن باغات، افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، گستردگی وحشتناک بافت فرسوده و ناپایدار جزیی از آن محسوب می‌شود.

او افزود: یکی از نگرانی‌های اصلی ما نحوه تامین درآمدها و اعتبارات لازم برای اداره شهر تهران است. حجم گسترده نیروی انسانی شهرداری تهران که بنا به گزارش‌ها به بیش از 60 هزار نفر می‌رسد، آینده نگران‌کننده‌یی برای ما ترسیم کرده است.

او وظیفه شورای چهارم در این دو ماه باقی مانده را شفاف‌سازی دانست و تصریح کرد: این روزها و هفته‌ها شاهد تصمیم‌گیری‌هایی در شهرداری هستیم و از شورای چهارم تقاضای پیگیری مجدانه در این زمینه داریم. گزارش‌هایی درخصوص فروش برخی دارایی‌های ملکی بزرگ مقیاس شهر تهران ازجمله تصمیم برای فروش مجموعه حدود 20هکتاری زمین و پروژه پردیس مترو در شرق تهران که بالغ بر بیش از نیم میلیون مترمربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی دارد.

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به استخدام‌های غیرعرف در شهرداری تهران ادامه داد: گزارش‌هایی مبنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق به ویژه تصمیم به آغاز چندین پروژه بزرگ مقیاس با وجود محدودیت‌های مالی جدی رسیده است. وی ادامه داد: مجموعه بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کنار اشباع ظرفیت بارگذاری طرح تفصیلی شهر تهران اعم از بارگذاری مسکونی و تجاری و خدماتی و مال‌ها و مگامال‌ها از یک سو و ابهام در تعداد هلوگرام‌های صادر شده طی سال‌های گذشته، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

به گفته وی، مجموعه تعهداتی که شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و آنان در محاکم و مراجع قضایی به دنبال پیگیری اخذ احکام قضایی جهت وصول مطالباتشان هستند و شائبه‌های جدی که درخصوص میزان قابل توجه و بعضا وحشتناک در حوزه تعهدات مربوط به LC‌هایی که در خارج از کشور از سوی شورای شهر تهران انجام شده، جای بررسی دارد.

سالاری ادامه داد: لذا یکی از مسوولیت‌های بسیار سنگین و ضروری شورای چهارم در 2ماه باقیمانده عمر خود را شفاف‌سازی این موارد می‌دانم تا شورای پنجم بتواند مبتنی بر یک شناخت واقعی نسبت به تحقق سازوکارهای لازم برای اداره شهر تهران اقدام کند.

سالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتخاب شورای پنجم اظهار کرد: رای مردم تهران حکایت از نارضایتی از وضع موجود و مطالبه تغییر در شیوه اداره این کلان‌شهر داشت.

این عضو شورای شهر ادامه داد: از جای خالی همکاران اصلاح‌طلب شورای چهارم در جمع کاندیداهای لیست امید و منتخب شورای پنجم بسیار متاثر هستم و به عنوان عضو کوچکی از فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای چهارم شهادت می‌دهم که قطعا و یقینا آنها لیاقت و شایستگی بیشتری نسبت به این جانب برای حضور در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیریت شهری دارند.

او ادامه داد: همگی دست نیاز به سمت همکاران خود در شورای چهارم برای پیشبرد امور در شورای پنجم دراز می‌کنیم.

به گزارش«تعادل» این صحبت‌ها واکنش شدید رضا تقی‌پور، سخنگوی شورا را در پی داشت. وی درحالی که ایستاده بود و فریاد می‌زد، گفت: سالاری باید از اعضای شورای شهر عذرخواهی کند. ما حق خود را می‌خواهیم و خواهیم گرفت، این آرزو به دلتان می‌ماند که ما فتنه کنیم. شما کسانی بودید که در سال 88 مسجد آتش می‌زدید. شما تاوان صحبت‌هایی که گفتید را خواهید پرداخت.

مجتبی شاکری، عضو دیگر شورا نیز با عصبانیت در واکنش به سخنان سالاری اظهار کرد: اگر شهردار مشکلی داشت چرا در این 4سال سکوت کردید و الان به حرف آمده‌اید. اگر می‌توانستید او را استیضاح می‌کردید و تذکر می‌دادید اما عرضه‌اش را نداشتید.

ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نفر بعدی بود که نسبت به صحبت‌های سالاری واکنش نشان داد. وی خطاب به سالاری گفت: تمام مطالب اعلام شده توسط شما کذب است و نطق شما در حقیقت یک بیانیه سیاسی بود نه یک نطق کارشناسانه. بیانیه‌یی که آقای سالاری اعلام کردند در حقیقت جفایی در حق مدیریت شهری بود لذا از هیات‌ رییسه تقاضا می‌کنم در سه‌شنبه هفته آینده فرصتی فراهم شود تا شهرداری تهران به اتهام‌ها و تخریب‌های بیان شده توسط ایشان پاسخ دهند.


پس‌لرزه‌های مصوبه برج - باغ

بعد از این تنش‌ها، بررسی طرح صیانت باغات که قرار است به جای مصوبه برج- باغ باشد در دستور کار قرار گرفت که این امر هم حواشی خودش را داشت، به گونه‌یی که موجب مجادله لفظی چند نفر از اعضای شورا شد.

به گزارش «تعادل» بعد از اینکه بررسی طرح صیانت از باغات در دستور کار قرار گرفت، نمایندگان درباره بند به بند آن اظهارنظر کردند اما بررسی ماده نهم این طرح که بر اساس آن تامین پارکینگ در احداث بنا در باغات صرفا در طبقه همکف یا طبقات فوقانی آن صورت می‌گیرد و ایجاد هر گونه رمپ و لوپ ممنوع خواهد شد، حاشیه‌ساز شد و اسماعیل دوستی و محمد حقانی دقایق طولانی سر یکدیگر فریاد کشیده و همدیگر را به عناوین مختلف متهم می‌کردند تا جایی که مهدی چمران خطاب به آنها گفت، بس است دیگر همدیگر را لو ندهید.

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با انتقاد از این تبصره گفت: این تبصره خوبی نیست چراکه هیچ کس حاضر نیست در طبقات فوقانی پارکینگ بسازد. وقتی افراد می‌توانند در محدوده سطح اشغالشان پارکینگ بسازند چرا آنها را مجبور می‌کنید که در طبقات فوقانی این کار را انجام بدهند و این ملک که پارکینگ در طبقات آن ساخته می‌شود، ارزش ندارد و با این تبصره مالک باید هلیکوپتر بخرد و با هلی‌برد وارد خانه‌اش شود.

همچنین احمد دنیامالی با بیان اینکه در همه دنیا پارکینگ‌ها در سطح ساخته می‌شوند و این‌گونه نیست که پیشنهاد ساخت پارکینگ در سطوح خلاف قانون باشد، گفت: پارکینگ در زیر زمین، باغ و درختان را از بین می‌برد.

در ادامه مخالفت‌های دوستی موجب اعتراض حقانی شد، به گونه‌یی که خطاب به دوستی گفت: خوشحالم که شما استاندار نشدید و گرنه همه جنگل‌ها را خشک می‌کردید؛ چرا هر وقت که بحث درخت‌ها پیش می‌آید، شما گارد می‌گیرید.

وی با بیان اینکه تا حرف باغ می‌شود شما مخالفت می‌کنید و بحث حفظ باغات است نه آسمان آبی و زمین پاک، خطاب به دوستی که مدعی شده بود مصوبات حقانی سبب نابودی باغ شده بود، گفت: من از سال‌ها قبل از شما، شهردار منطقه بودم و اگر شما یک سند آوردی که من برای نابودی باغ امضا کرده‌ام از این شورا استعفا خواهم داد. مجادله لفظی این دو عضو شورا به قدری بالا گرفت که احمد مسجدجامعی برای آرام کردن حقانی و احمد دنیامالی و انصاری نیز برای آرام کردن دوستی آمدند.

باوجود اینکه هیات رییسه اعضا را دعوت به سکوت می‌کرد اما دوستی خطاب به حقانی گفت: هر جا رفتی گفتی که این شورا این‌طور و آن‌طور است و پشت سر شورا حرف‌های بدی زدی.

رحمت‌الله حافظی نیز در حمایت از حقانی صحبتی را عنوان کرد که ناگهان با عتاب چمران مواجه شد که به او گفت: چرا دروغ می‌گویید؟ دروغ نگو. بین این دو نفر را شما به هم زدید.

حافظی نیز در جواب چمران گفت: مصوبات شما در مورد ساخت برج‌های 15 طبقه باغات را نابود کرد که چمران گفت: آن 15 طبقه‌ها را فراموش کنید و مردم حرف‌های پوپولیستی شما را می‌دانند. چه کسی مجوز ساخت 15 طبقه در باغات را داد؟ بروید ببینید مجوز بلندمرتبه‌سازی را چه کسی می‌دهد.

حافظی نیز در پاسخ به چمران گفت: شما باید اول بپذیرید که مصوبه برج - باغ بد بوده که چمران گفت: این مصوبه بد نبوده است که حافظی گفت دلیل تخریب باغات تهران همین مصوبه برج - باغ بوده است و شما مجوز ساخت برج در باغات را دادید و یک طبقه هم تشویقی و یک طبقه هم تخلف در شهرداری سبب شد که مالکان، ساختمان‌های بلند در باغات بسازند. در پایان جلسه مهدی چمران به سمت رحمت‌الله حافظی رفت و در حالی که حبیب کاشانی نیز در میان آنها قرار داشت مجدد بگو مگو کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر