رفاه

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۴۳

نگرانی از رواج استفاده از رحم اجاره‌ای در کشور

ایلنا رییس انجمن متخصصان زنان، مامایی و نازایی نسبت به تبدیل شدن استفاده از رحم اجاره‌یی به فرهنگ در کشور ابراز نگرانی کرد. اعظم سادات موسوی؛ رییس انجمن متخصصان زنان، مامایی و نازایی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا استفاده از رحم اجاره‌یی یک خواسته دلخواه نیست، گفت: استفاده از رحم اجاره‌یی در تمام دنیا در صورت شرایط خاص انجام می‌شود و سازمان بهداشت جهانی در شرایطی که مادر به دلایل خاصی رحمش را از دست داده باشد، اجازه استفاده از رحم اجاره‌یی را می‌دهد. او با اشاره به شرایط مادر برای استفاده از رحم اجاره‌یی ادامه داد: زنان تنها در صورت از دست دادن رحم خود بر اثر بیماری، نداشتن رحم به‌طور مادرزادی، آسیب رحم بر اثر سقط‌های مکرر یا انجام پیوند کبد اجازه استفاده از رحم اجاره‌یی را دارند. موسوی با اشاره به معاهده بین درخواست‌کننده رحم اجاره‌یی و صاحب رحم، خاطرنشان کرد: طبق قانون باید یک معاهده‌یی بین آنها منعقد شود تا بعدها از لحاظ حقوقی و عاطفی برای طرفین مشکلی ایجاد نشود. موسوی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از رحم اجاره‌یی در ایران آمار بالایی دارد یا نه گفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارم، اما به هر حال تجربه زیادی در این مورد وجود دارد و ما امیدواریم که این اتفاق به یک فرهنگ در جامعه ما تبدیل نشود.


اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی سال 95

ایسنا سرپرست دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش از دریافت لیست 600 نفره پذیرفته‌شدگان مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی سال گذشته آموزش و پرورش از سوی سازمان سنجش خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا یک ماه دیگر گزینش معرفی‌شدگان مرحله تکمیل ظرفیت را نیز به اتمام برسانیم و نتایج نهایی را در تیرماه اعلام کنیم. شاپور محمدزاده درباره زمان اعلام نتایج نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آبان ماه سال گذشته آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: گزینش و بررسی 8000 پذیرفته شده این آزمون انجام شده است و تا اکنون منتظر دریافت لیست تکمیلی از سوی سازمان سنجش بودیم که این لیست روز گذشته به دست ما رسید و بر این اساس باید بالغ بر 600 نفر دیگر مورد گزینش قرار بگیرند. وی درباره زمان انجام مصاحبه و گزینش لیست تکمیلی گفت: تلاش می‌کنیم تا یک ماه دیگر گزینش معرفی‌شدگان مرحله تکمیل ظرفیت را نیز به اتمام برسانیم و نتایج نهایی را در تیرماه اعلام کنیم. سرپرست دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش افزود: به احتمال قوی دوره‌های یک‌ساله صلاحیت حرفه‌یی پذیرفته‌شدگان در دانشگاه فرهنگیان از ابتدای مهر ماه شروع شود. قرار است یک آزمون جدید دیگر نیز در خردادماه برگزار شود. تلاش می‌کنیم پذیرفته‌شدگان هر دو آزمون در مهرماه سرکلاس‌های دانشگاه فرهنگیان بنشینند.


کاهش 9 درصدی تلفات حوادث ترافیکی

فارس محمدحسین حمیدی رییس پلیس راه راهور ناجا در پنجاه و هشتمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای ویژه طرح‌های ترافیکی اظهار داشت: آمارهای به دست آمده حاکی از این است که در سال گذشته در حوزه درون شهری یک درصد و در حوزه برون شهری 5 درصد کاهش تلفات رانندگی را داشتیم. رییس پلیس راه راهور ناجا گفت: در طرح نوروزی امسال نیز مجموعا 9درصد تلفات ناشی از حوادث ترافیکی کاهش داشت که این کاهش در معابر درون‌شهری 14درصد و در معابر برون شهری 8درصد بود.

وی با اشاره به سهم انواع خودروها در حوادث رانندگی اظهار کرد: خودروهای سواری با 68 درصد بیشترین سهم را در تلفات حوادث رانندگی داشتند.

رییس پلیس راه کشور درباره ساعات پرتصادف نوروز امسال نیز گفت: 30 درصد از تلفات ترافیکی در نوروز امسال بین ساعات 19 تا 20 بوده است؛ همچنین 59درصد از تصادفات نیز در 30 کیلومتری شهرها رخ داده و 63درصد تصادفات نیز در جاده‌های اصلی بوده است. سردار حمیدی بهره‌برداری از 1245دستگاه دوربین ثابت سیار، استفاده از 4500 نیرو و 100خودروی کمکی و همچنین فعالیت سامانه سپهتن برای ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات انجام شده و موثر در کاهش حوادث رانندگی در طرح نوروزی امسال برشمرد. فرمانده پلیس راه کشور اطلاع‌رسانی گسترده و همکاری خوب رسانه‌ها را نیز عامل دیگری در کاهش حوادث اعلام کرد و گفت: ایجاد استراحتگاه‌های بین راهی نیز در کاهش حوادث ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و واژگونی موثر بوده است.


اختلالات روانی در 23 درصد 15 تا 64 ساله‌ها

ایرنا رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید اقدامات مشاوره‌یی را از گروه سنی جوان آغاز کنیم؛ چراکه 25درصد شیوع اختلالات روان از سن کمتر از 15سال آغاز می‌شود اما در بلندمدت بروز پیدا می‌کند. شروع 25 درصد اختلالات روان از سن کمتر از 15/ اختلالات روانی در 23درصد 15تا 64 ساله‌ها به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی، انوشیروان محسنی بندپی روز سه‌شنبه در مراسم انعقاد تفاهمنامه مشترک بین سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه فرهنگیان در محل این سازمان افزود: 4 / 23 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشور به نوعی به اختلالات روحی و روانی مبتلا هستند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور برای یک‌هزار و 600 مرکز مشاوره، مجوز صادر کرده است. رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به انعقاد تفاهمنامه مشترک این سازمان با دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این تفاهمنامه و همکاری مشترک، دانش‌آموزان و دانشجویان با هدف توانمندسازی و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی را شامل می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این جمعیت با مداخلات بهنگامی که برای آنان انجام می‌شود، می‌توانند خدمات ارتقای سلامت روان را به سایر اقشار جامعه تسری دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر