‌ازدواج موقت زمینه گسترش ایدز است

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۴۲

نشست بررسی ابعاد مادری و مسائل آن توسط گروه جامعه‌شناسی جنسیت (مطالعات ‌زنان) با حضور شیرین احمدی‌نیا، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و زهرا غلامی‌نژاد، کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. به گزارش ایلنا، در این نشست احمدی‌نیا به بررسی ایدز و میزان آسیب‌پذیری مضاعف زنان و غلامی‌نژاد به بررسی روند گسترش اچ‌ای‌وی مثبت با تاکید بر زنان پرداختند.

احمدی‌نیا با تاکید بر اینکه زنان مقابل ایدز بیش از مردان آسیب‌پذیرترند، گفت: ازدواج موقت زمینه گسترش ایدز است و در این راستا آمار موثقی وجود دارد. او با تاکید بر نبود عدالت جنسیتی در ایران اظهار داشت: اکثریت مردان حاضر به استفاده از وسایل پیشگیری هنگام رابطه جنسی نیستند و همین امر زنان را آسیب‌پذیرتر می‌کند و برخلاف باورهای موجود، زنان در چارچوب خانواده به واسطه شوهر خود در زمینه ابتلا به ایدز آسیب‌پذیری بیشتری دارند. این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به عوامل فرهنگی مرتبط با ایدز به پدیده انگ تبعیض اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه اکثریت افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت قربانی انگ و تبعیض هستند، چراکه اکثرا آنها را به انحرافات اخلاقی متهم می‌کنند. احمدی‌نیا با تاکید بر اینکه این مبتلایان به اچ‌آی‌وی مثبت به‌خصوص زنان از ساده‌ترین حقوق اجتماعی خود محروم هستند، تصریح کرد: این افراد اکثرا امکان ازدواج، اشتغال و موقعیت تحصیلی خود را از دست می‌دهند و گاهی حتی پرسنل پزشکی و پرستاران نیز آنها را رها کرده و حاضر نیستند به آنها خدمات‌رسانی کنند. او افزود: زنان به‌دلیل موقعیت اقتصادی اجتماعی نابرابر بیش از مردان در معرض انگ و تبعیض در جامعه هستند و جامعه همواره مدارای بیشتری با مردان دارد. این عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌حل را در آگاه‌سازی در این باره دانست و خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی، حساس‌سازی، بسیج نیروهای اجتماعی و راه‌اندازی انجمن‌های حمایتی تنها راه پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی است.

در ادامه غلامی‌نژاد، کارشناس ایدز با اشاره به اینکه به غلط از بیماری اچ‌آی‌وی غول ساخته شده، ابراز داشت: اچ‌آی‌وی مثبت قابل کنترل است اما اگر کنترل نشود از گروه‌های پر خطر همچون معتادان و کارگران جنسی خارج شده و بطور کامل وارد جمعیت عمومی خواهد شد و هزینه‌های غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت. او با بیان اینکه در برخورد با این مساله نباید فراموش کنیم که هر کسی می‌تواند مبتلا به اچ‌آی‌وی باشد، عنوان کرد: تایلند با وجود آنکه تجارت جنسی داشت توانست آمار اچ‌آی‌وی را کنترل کنند اما در ایران تا رسیدن به این ثبات راه زیادی باقی مانده است.

این کارشناس مسائل ایدز ابتلا زنان به اچ‌آی‌وی را زنگ خطری برای جامعه دانست و یادآور شد: سال 81 فقط 5درصد مبتلایان زن بودند اما سال 93 این آمار به 33درصد رسید. ابتلای زنان به آچ‌ای‌وی به معنای آلوده‌شدن کودکان به این ویروس است و زنگ خطر جدی برای دولت و جامعه به حساب می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر