نظام پزشکی خواستار توقف دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۴۰

بعد از آنکه در روزهای گذشته حاشیه‌های بسیاری برای دوره تکمیلی بالینی پاتولوژی دکترای علوم آزمایشگاهی ایجاد شده بود، رییس کل سازمان نظام پزشکی به صراحت خواستار توقف آن شد. به گزارش ایرنا، رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: شورای عالی نظام پزشکی با صدور نامه‌یی به وزارت بهداشت، توقف دوره تکمیلی بالینی پاتولوژی را برای دکترای علوم آزمایشگاهی خواستار شد.

علیرضا زالی افزود: در پی اعتراض برخی پاتولوژیست‌ها نسبت به صدور آیین نامه‌یی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی می‌توانند تاسیس آزمایشگاه را داشته باشند، به همین منظور جلسه‌یی در هفته گذشته برای این موضوع با حضور برخی پاتولوژیست‌ها در سازمان نظام پزشکی تشکیل شد.

وی تصریح کرد: تعدادی از پاتولوژیست‌ها هفته گذشته در شورای عالی نظام پزشکی حضور پیدا کردند و در جلسه نظرات و صحبت‌های خودشان را درباره اعتراض نسبت به این آیین نامه اعلام کردند و قرار است مراتب اعتراض این پزشکان که در صورتجلسه شورای عالی نظام پزشکی نیز آمده است، به وزیر بهداشت انتقال داده شود. وی خاطرنشان کرد: بر اساس اظهارنظر و اعتراضاتی که این پزشکان پاتولوژیست داشتند، قرار شد از سوی بخش اجرایی سازمان نظام پزشکی نامه‌یی به وزیر بهداشت نوشته شود و این اعتراضات منتقل شود. زالی ادامه داد: همچنین در رابطه با قانونی بودن این موضوع، در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جلسه‌یی برگزار شده است و در این کمیسیون نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفته است و بحث‌های قانونی در آن در حال پیگیری است. رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اما با توجه به نظر شورای عالی نظام پزشکی، قرار شد درخواست توقف این موضوع از وزارت بهداشت پیگیری شود. بخش اجرایی سازمان نظام پزشکی نیز با نوشتن نامه‌یی به وزیر بهداشت از وی درخواست می‌کند که این موضوع پیگیری شود.

وی اضافه کرد: قرار شد درخواست آنها مبنی بر توقف این موضوع توسط ما از وزیر بهداشت درخواست شود که امیدواریم که مسائل این گروه از پزشکان نیز حل و فصل شود. قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی نیز پیشتر گفته بود: براساس قانون مصوب مجلس و آیین نامه ابلاغی وزارت بهداشت، دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی در صورت قبولی در آزمون تکمیلی و طی دوره دو ساله بالینی می‌توانند آزمایشگاه تاسیس کنند. حسن امامی‌رضوی افزود: خدمات مختلفی در حوزه سلامت وجود دارد که بین گروه‌ها و رشته‌های مختلف در مورد گروه ارائه‌دهنده خدمات آن اختلاف نظر وجود دارد و تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی نیز یکی از این موارد است. وی گفت: در این مورد از سال‌های گذشته بین پاتولوژیست‌ها یا متخصصان آسیب‌شناسی بالینی که دوره پزشکی عمومی را طی کرده و بعد در رشته تخصصی پاتولوژی ادامه تحصیل داده‌اند و دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی که دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای این رشته را گذرانده‌اند، برای تاسیس آزمایشگاه اختلاف‌نظر وجود دارد.

به گزارش ایرنا، جمعی از پاتولوژیست‌ها (پزشکان متخصص پاتولوژی) در اعتراض به صدور مجوز فنی تاسیس آزمایشگاه برای دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی در صورت گذراندن دوره بالینی که براساس قانون انجام می‌شود، روز یکشنبه مقابل مجلس و روز دوشنبه مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند. نایب‌رییس انجمن آسیب‌شناسی ایران نیز روز پنج‌شنبه هفته گذشته گفت: جمعی از پاتولوژیست‌ها به تدوین آیین‌نامه‌یی که در آن ورود افراد غیرپزشک به حیطه تشخیص آزمایشگاهی مجاز شمرده شده است، معترض هستند. فرید کرمی افزود: این آیین‌نامه را وزیر بهداشت امضا کرده، اما هنوز ابلاغ نشده است، اما به نظر می‌رسد گروهی که دارای درجه دکتری در علوم پایه هستند، در تلاش برای ابلاغ این آیین نامه تا پیش از پایان دولت یازدهم هستند.

وی افزود: تدوین این آیین‌نامه سبب شد تا روز پنج‌شنبه گذشته جمعی از پاتولوژیست‌ها با تجمع در مقابل ساختمان سازمان نظام پزشکی در تهران خواستار بازنگری در مفاد آن شوند. وزارت بهداشت برای اجرای دوره تکمیلی دکترای علوم آزمایشگاهی از سوی دستگاه‌های نظارتی تحت فشار بود. معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای دوره تکمیلی بالینی برای دکترای علوم آ‌زمایشگاهی براساس مصوبه مجلس است و وزارت بهداشت مدت‌ها از سوی دستگاه‌های نظارتی برای اجرای این قانون تحت فشار بوده است. وزارت بهداشت برای اجرای دوره تکمیلی دکترای علوم آزمایشگاهی از سوی دستگاه‌های نظارتی تحت فشار بود.

به گزارش ایرنا، باقر لاریجانی روز سه‌شنبه در ویدیویی که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، درباره موضوع دوره‌های تکمیلی علوم آزمایشگاهی برای دارندگان مدرک دکترای این رشته توضیحاتی ارائه کرد. وزارت بهداشت حدود دو هفته پیش آیین‌نامه جدید قانون مصوب مجلس در سال 1367، را برای اجرای دوره حدود دوساله بالینی برای دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی را ابلاغ کرد. براساس این آیین‌نامه این افراد می‌توانند در صورت سپری کردن آزمون ورودی و طی دوره حدود دو ساله بالینی پاتولوژی و قبولی در آزمون خروجی کلینیکال پاتولوژی مجوز تاسیس آزمایشگاه دریافت کنند. این آیین نامه که بر اساس قانون مصوبه مجلس ابلاغ شده است، در روزهای اخیر با اعتراض پاتولوژیست‌ها و تجمعات آنها مواجه شده است، این افراد خواهان این هستند که مجوز آزمایشگاه فقط برای پزشکان متخصص پاتولوژی صادر شود، ‌گرچه از گذشته سه نفر دارنده دکترای علوم آزمایشگاهی در گرایش‌های مختلف به صورت مشترک می‌توانستند مجوز تاسیس آزمایشگاه بگیرند. براساس آیین‌نامه جدید وزارت بهداشت، دوره کلینیکال پاتولوژی با ظرفیت حدود 15 نفر در سال در چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور از مهر امسال دایر می‌شود. معاون آموزشی وزیر بهداشت در ویدیویی که روز گذشته منتشر شد، گفت: بحث آموزش رشته‌های دکترای تک رشته‌یی مانند دکترای علوم آزمایشگاهی این روزها در رسانه‌ها خیلی مطرح می‌شود، واقعیت این است که این مساله در وزارت بهداشت سابقه طولانی دارد و مکرر در سال‌های اخیر وزارت بهداشت از طرف دستگاه‌های نظارتی برای اجرای مصوبه مجلس در این زمینه تحت فشار بوده است.

وی ادامه داد: حتی در گذشته برخی معاونان آموزشی وزارت بهداشت در دوره‌های مختلف به‌طور قانونی محکوم شدند که چرا این مصوبه مجلس را اجرا نمی‌کنند. لاریجانی گفت: در قانون مصوب مجلس آمده است که دارندگان مدرک دکترای تک‌رشته‌‌یی مانند علوم آزمایشگاهی می‌توانند با طی دوره‌های آموزشی توانمندی علمی خود را افزایش دهند تا بتوانند مجوز لازم را برای ارائه خدمات جامع در رشته خود به دست آورند. وی افزود: بر اساس این قانون، این افراد در ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که با طی چه دوره‌هایی می‌توانند خدمات بیشتری را انجام دهند به همین علت با همکاری گروهی از همکاران رشته‌های تک رشته‌یی (دکترای علوم آ‌زمایشگاهی) و همکاران رشته پاتولوژی تلاش کردیم مسیر ارتقای آموزشی این افراد به صورت قابل قبول طراحی شود.

وی افزود: در این مسیر افراد دارای مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا مدت تحصیل آ‌نها مشخص شود، این افراد در مدت آموزش باید از کار منفک شوند و فقط دوره آموزشی را سپری کنند و کاملا برای آموزش زمان کافی را سپری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر