روز سرنوشت‌ساز پارلمان

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۰۸۶

گروه ایران|

انتخابات هیات‌رییسه برای دومین‌بار امروز برگزار می‌شود. اما تفاوت عمده این انتخابات با انتخابات سال گذشته حاشیه‌ها و لابی‌های عیان فراکسیون‌های پارلمان بود. پیگیری برای حفظ شرایط موجود از سمت بسیاری از نمایندگان و تغییر هیات‌رییسه از طرف دیگر نمایندگان تا آخرین ساعات روز گذشته ادامه داشت. آخرین جلسه، نشست مشترک روسای فراکسیون‌های مجلس با لاریجانی بود که در نهایت بهارستانی‌ها از تفاهم جدیدی خبر دادند. در این جلسه عارف رییس فراکسیون امید مجلس خواسته‌های اعضای فراکسیون امید را با لاریجانی در میان گذاشت و تاکید کرد که خواسته این فراکسیون حفظ وضعیت موجود است.

با رایزنی‌های انجام شده، تفاهم و توافقی میان فراکسیون‌های امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی برای انتخابات هیات‌رییسه ایجاد شده است و سه فراکسیون نظر مثبت بر علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس برای سال دوم دارند. در چند روز گذشته توافقات متعددی بین سه فراکسیون موجود در مجلس شکل گرفت، ابتدا قرار بر این بود که فراکسیون امید با مستقلین به لیست مشترک برای هیات‌رییسه مجلس برسند و در حالی که رایزنی‌ها برای نهایی شدن لیست ادامه داشت، برخی نمایندگان از توافق قطعی مستقلین با فراکسیون ولایی و ارائه لیست 6+6 خبر دادند. خبری که منجر به تشکیل جلسه فراکسیون امید و تصمیم برای کاندیداتوری مسعود پزشکیان به عنوان رییس مجلس در صورت عدم توافق با فراکسیون مستقلین شد.

پیش از این اما تلاش‌های بسیاری برای حذف علی مطهری از نایب‌رییسی مجلس و افزایش تعداد اصولگرایان در هیات‌رییسه شده بود.که در این میان کنار گذاشتن علی مطهری از هیات رییسه جزو بیشترین تلاش‌ها بود که در این میان یکی از وزیران کابینه روحانی اظهار امیدواری کرد که نمایندگان فراکسیون‌های امید و مستقلان مجلس زمینه تداوم حضور علی مطهری در جایگاه نایب‌رییسی مجلس را فراهم کنند.


پزشکیان و مطهری باید در هیات‌رییسه بمانند

عضو هیات‌رییسه فراکسیون مستقلین مجلس نیز در همین راستا با بیان اینکه قرار شد برای انتخابات هیات‌رییسه فرمول 3+3+3 اجرا شود، گفت: تمایل اعضای فراکسیون مستقلین برای نواب رییس به سمت نامزدهای فراکسیون امید است. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درخصوص جلسه مشترک روز گذشته شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی مجلس با علی لاریجانی رییس مجلس برای انتخابات هیات‌رییسه سال دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: قرار شد همان فرمول 3+3+3 را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: قرار شد برای نواب رییس یک نفر از سمت فراکسیون ولایی و یک نفر نیز از سوی مستقلین معرفی شود که در مجموع دو نامزد از سوی فراکسیون ولایی باشد، اما مستقلین گرایش به نامزدهای فراکسیون امید که همان پزشکیان و مطهری هستند، دارند.

مهرداد لاهوتی نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران درباره انتخابات هیات‌رییسه مجلس افزود: برخی دوستان در فراکسیون نمایندگان ولایی معتقدند که علاوه بر مطهری و پزشکیان باید دو نفر دیگر نیز که شامل یک نفر از فراکسیون نمایندگان ولایی و یک نفر از فراکسیون مستقلین است، در کنار آنها رقابت کنند.

وی افزود: نظر ما درمورد دبیران و کارپردازان نیز این است که به صورت 3-3-3 میان سه فراکسیون امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی مجلس تقسیم شود. سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین اظهار کرد: البته هر سه فراکسیون بر ریاست دوباره علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی اتفاق‌نظر دارند.

لاهوتی ادامه داد: ما ظهر امروز جلسه‌یی با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی داریم و در ساعت 18 امروز نیز جلسه نهایی این فراکسیون برای ارائه لیست نهایی برگزار می‌شود. عضو فراکسیون مستقلین ولایی افزود: فراکسیون امید روی نواب رییس آقایان پزشکیان و مطهری تاکید دارد و گرایش مستقلین ولایی نیز به نامزدهای این طیف است. فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در همین راستا گفت: با رایزنی‌های انجام شده، تفاهم و توافقی میان فراکسیون‌های امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی برای انتخابات هیات رییسه ایجاد شده است و سه فراکسیون نظر مثبت بر علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس برای سال دوم دارند. وی یادآور شد: براساس این تفاهم، سه فراکسیون نظر مثبت بر علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس در سال دوم خواهند داشت و مقرر شد برای 9 ناظر و دبیر نیز به صورت3-3-3 (هر فراکسیون سه نفر) انتخاب شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر