سفیر استرالیا: انتخابات و برجام؛ قوت قلب بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۰۸۲


رییس اتاق ایران و سفیر استرالیا در نشستی ضمن بررسی وضعیت روابط اقتصادی دو کشور، بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده و اظهار امیدواری کردند سریعا حجم روابط تجاری دو کشور افزایش یابد.

امروز غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نشستی با «ایان بیگز» سفیر استرالیا در کشورمان، ضمن بررسی وضعیت روابط اقتصادی دو کشور، بر لزوم توسعه روابط اقتصادی دوجانبه، حل مشکلات بانکی، تسهیل در صدور ویزا و برقراری خط مستقیم پروازی بین دو کشور تاکید کرد. غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران، در این نشست با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته، ایران یکی از نخستین مقاصد استرالیا برای فعالیت اقتصادی در منطقه خاورمیانه بوده است، گفت: حجم روابط اقتصادی ایران و استرالیا در مقاطعی به حدود یک‌میلیارد دلار در سال می‌رسید اما متاسفانه به دلایل مختلف ازجمله محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، امروزه حجم روابط تجاری دو کشور به 10درصد از آن حجم کاهش یافته است. ایان بیگز سفیر استرالیا در ایران، در ادامه این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های رییس اتاق ایران برای حل مسائل تجاری دو کشور و گشایش کمیسیون تجارت استرالیا در ایران، گفت: امکان توسعه و گسترش برای روابط تجاری ایران و استرالیا بسیار زیاد است چراکه هیچ‌گونه مساله سیاسی بین ما وجود ندارد و علاوه بر این، استرالیا بسیار علاقه‌مند است که ایران دوباره به جمع اقتصاد جهانی برگردد.

سفیر استرالیا در ایران، با بیان اینکه وزیر امور خارجه استرالیا، نخستین وزیر خارجه‌یی بود که بعد از برجام به ایران آمد، تاکید کرد: ما از طرفداران بزرگ برجام و بازگشت ایران به خانواده جهانی هستیم.

بیگز با اشاره به مساله آب و خشکسالی در ایران، گفت: ما توانسته‌ایم حرکت‌های مشترک مثبتی انجام دهیم که یکی از آنها تاسیس مرکز آب ایران و استرالیا در دانشگاه شریف بود. البته شرکت‌های استرالیایی در ایران پیش‌زمینه وصل موضوع آب به موضوعات تجاری را نیز شروع کرده‌اند که ازجمله آنها می‌توان به کارهایی که برای ساختن پالایشگاه شیرین‌سازی آب دریا و تبدیل آن به آب شرب اشاره کرد. او ادامه داد: همچنین شرکت‌هایی در بخش معدن استرالیا روی موضوعات بازیافت آب کار می‌کنند که اینها نیز در ایران کارهایی مقدماتی انجام داده‌اند اما باید توسعه پیدا کند. به گفته بیگز، استرالیا بسیار با مسائل خشکسالی دست‌وپنجه نرم کرده است و در حوزه مدیریت آب در شهرها نیز می‌تواند به ایران کمک کند. او درباره پرواز مستقیم بین ایران و استرالیا نیز گفت: در سال گذشته بین دو دولت مذاکراتی برای قرارداد سرویس هوایی بین دو کشور انجام شد اما هنوز کامل نشده است. ما فکر می‌کنیم که می‌توان موضوع را حل کرد و پرواز مستقیم را ازسر گرفت. البته من نمی‌دانم چه موقع اتفاق می‌افتد اما می‌توانم بگویم که دولت استرالیا علاقه‌‌مند است این موضوع را به نتیجه برساند. موضوع ویزا، آخرین موضوعی بود که سفیر استرالیا درباره آن توضیحاتی ارائه داد. بیگز گفت: گرفتن ویزای استرالیا فرمول پیچیده‌یی ندارد و تا جایی که من می‌دانم 90درصد کسانی که در ایران تقاضای ویزا برای استرالیا دارند موفق به اخذ ویزا می‌شوند. او با بیان اینکه از زمان امضای برجام هیات‌های هر دو کشور به‌صورت دائم فعال بوده‌اند و در حوزه‌های مختلف رایزنی‌های موفقی انجام داده‌اند، گفت: من برای صدور ویزای هیات 30 نفره که از اتاق ایران برای شرکت در اجلاس کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان (WCC) در ماه سپتامبر عازم استرالیا هستند، همکاری می‌کنم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر