فضای ثبات را به‌جای اختلاف‌افکنی بیافرینید

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۰۸۱

گروه ایران|

«پاسخ به چالش‌های پساانتخاباتی» ترکیب‌بندی است که می‌توان برای جلسه روز گذشته سخنگوی دولت با نمایندگان رسانه‌های گروهی انتخاب کرد. چالش‌هایی که بعد از فتح‌الفتوح گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و شوراهای اسلامی پنجم، از سوی برخی نامزدها و چهره‌های اصولگرا به اصل و ریشه انتخابات وارد می‌شود و نوبخت را بر آن می‌دارد تا به عنوان سخنگوی دولت درباره آنها اطلاع‌رسانی شفاف انجام دهد.

نوبخت با اشاره به نامزدهایی که از مهندسی انتخابات سخن می‌گویند، این‌گونه اظهارنظرها را برخلاف منافع ملی کشور ارزیابی کرد که خسارات جبران‌ناپذیری را متوجه کشور می‌کند. در کنار این موارد، اظهارات مسوولان ارشد قضایی درباره وعده رییس‌جمهوری درباره حصر نیز با واکنش نوبخت مواجه شد و از رییس دستگاه قضا خواست که این موضوعات را نه از طریق تریبون‌های عمومی بلکه در جلسات شورای عالی امنیت ملی پیگیری کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره اهمیت ثبات داخلی برای جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه به این نکته اشاره کرد: «واقعیت این است که برخی افراد و جریانات حتی با پایان گرفتن انتخابات نیز هنوز در فضای انتخابات به‌سر می‌برند و اظهارنظرهایی می‌کنند که برخلاف منافع ملی است بعد از اعلام رسمی شورای نگهبان همه باید در برابر رای مردم و قانون مطیع باشند.»

نوبخت با اعلام شگفتی از عملکرد جریاناتی که ظاهرا سنگ معیشت مردم را به سینه می‌زنند، اما برخلاف منافع اقتصادی مردم عمل می‌کنند از آنان خواست که به رای و نظر مردم در انتخابات احترام بگذارند.


تلاش برای ثبات اقتصادی

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش «تعادل» که برای ایجاد 950 هزار شغل در سال، رشد اقتصاد و کنترل تورم نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، این درحالی است که گروه‌های دلواپس هر روز چالش تازه‌یی برای دولت می‌آفرینند، اظهار کرد: برای اینکه تا پایان برنامه، نرخ رشد اقتصادی را به 8درصد برسانیم نیازمند 770هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای 950 هزار فرصت شغلی هستیم.

نوبخت تصریح کرد: در کنار برنامه‌ریزی‌ها نیازمند فضای آرام و ارتباط خوب بین‌المللی هستیم به همین جهت به جای اختلاف‌افکنی و فتنه‌جویی از دوستداران انقلاب می‌خواهیم فضای ثبات را در داخل بیافرینند تا طرف‌های خارجی آمادگی سرمایه‌گذاری داشته باشند. سخنگوی دولت گفت: کسانی که مردم را دوست دارند، فضا را متشنج نکنند، مردم همه گفته‌ها را شنیدند و دیدند که در آن ایام افراد چه میزان بی‌پروا سخن گفتند؛ پس کوتاه بیایند و خیر مردم را بخواهند تا برای ایجاد فرصت شغلی از ثبات داخلی و تعامل موثر با جهان برخوردار باشیم.

نوبخت افزود: در ماجرای سند 2030 مشاهده کردیم که چه حرف‌هایی پشت دولت در کوچه و خیابان زدند و در فضای مجازی چه شب‌نامه‌هایی منتشر کردند. فکر کنم باید قبول کنیم ملت فهیم آنچه را که ‌باید شنید و تصمیم گرفت. در روزهای گذشته دیدیم که رییس‌جمهوری با روسای جمهوری برخی کشورها صحبت‌هایی داشتند؛ شوهای کشورهای عربی هم تاثیری در رشد و پیشرفت کشور ندارد. وی تصریح کرد: انتظار داریم بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مسائل به اتمام برسد.


پاسخ به حاشیه‌ها

حاشیه‌سازی درباره سند2030، ادعای تحویل سردار سلیمانی به امریکا توسط ظریف، حلال و حرام اعلام کردن آرای مردم و... بخشی از پرونده‌های حاشیه‌یی است که تنها طی چند روز در فضای رسانه‌یی و سیاسی کشورمان بازتاب پیدا کرد. حاشیه‌هایی که به‌نظر می‌رسد از اتاق فکر مشخصی برای تلخ کردن کام مردم بعد از انتخابات پردازش می‌شوند. سخنگوی دولت با اشاره به همین حاشیه‌ها و با رد ادعای یکی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر مهندسی انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: قطعا سخن درستی نیست و باید این واژگان تعریف

شود.

نوبخت در پاسخ به موضوع طرح رای حلال و تخلف در انتخابات یا مهندسی انتخابات، این مطلب را بیان کرد و افزود: دولت نسبت به گفته دیگران پاسخ نمی‌دهد و نسبت به سیاست‌های دولت مسوولیت‌پذیر و پاسخگو است. سیاست دولت، امنیت همه ملت بدون این تقسیم‌بندی است، چه کسانی که به روحانی رای دادند و چه کسانی که رای ندادند.

سخنگوی دولت درباره اظهارات یکی از مدیران قوه قضاییه درخصوص احضار مدیران استانی نیز گفت: برخی رفتارهای مدیران سیاسی در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها از سوی رقبا به عنوان تخلف اعلام و شکایاتی مطرح شده است اما اینکه چقدر این حرف درست است و اینکه آنها خلاف قانون کاری انجام داده‌اند یا خیر، باید منتظر بمانیم تا نظر شورای نگهبان را در این زمینه بدانیم. انتظار داریم در وقت قانونی شورای نگهبان نظر خود را اعلام کند و به نظر می‌رسد 15 الی 16 میلیون رایی که طرف مقابل کسب کرده رای خوبی است.

نوبخت با بیان اینکه در 29 اردیبهشت ماه، ملت ایران پیروز شد، گفت: مردم ساعت‌ها صف کشیدند و رای دادند و این پاسخی بود به برخی شبهات که انتخابات ایران مردم‌سالارانه نبوده است. شاید بخواهیم یادآوری کنیم اقدام اخلاقی و مردم‌سالارانه آقای ناطق‌نوری که در دوم خرداد 76 حین شمارش آرا به رقیب خود تبریک گفت. وی تصریح کرد: اگر دوستان می‌خواهند به این موضوعات ادامه دهند، دولت مصمم است مطالبات مردم را پاسخ دهد و تصمیم دارد از ظرفیت همه افراد برای مطالبات مردم و رشد و توسعه کشور استفاده کند.


تضارب آرای سیاسی به قوا تسری نیابد

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه یکی از مطالبات مردم موضوع حصر بود که روز گذشته رییس قوه قضاییه خواستار برچیده شدن طرح این موضوعات شد، دولت در این زمینه چه برنامه‌یی دارد؟ گفت: قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی بین قوا توزیع شده است و رییس‌جمهوری طبق قانون اساسی مسوول اجرای قانون اساسی است و از اختیارات خود استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد نباید تضارب آرای جریان‌های سیاسی به قوا تسری یابد، بنابراین توصیه می‌کنم سروران محترم اگر مطالبی دارند در جلسات مطرح کنند. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: یکی از این جلسات، شورای عالی امنیت ملی است که رییس قوه قضاییه از اعضای آن است که اگر در این جلسات شرکت کنند، می‌توانند نظرات خود را بیان کنند. این‌گونه مسائل باید در این شورا مطرح شود. به نظر نمی‌رسد کشاندن آن به سطح جامعه پیام خوبی به مردمی که انتظار خدمت دارند، نباشد.


برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای حل مشکل موسسات اعتباری

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه اقدام دولت نسبت به تجمعات برخی مردم در مقابل بانک مرکزی یا موسسات مالی و اعتباری چیست، گفت: در جلسه روز یک‌شنبه هیات وزیران، رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت موسسات اعتباری ارائه کرد که باتوجه به برنامه‌ریزی بانک مرکزی امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات حل شود.

نوبخت افزود: برخی موسسات اعتباری طی سال‌های گذشته بدون اینکه مراحل قانونی را طی کرده باشند، اقدام به فعالیت کردند که بانک مرکزی به جهت صیانت از سپرده مردم این مراقبت‌ها را انجام داده است. وی در پاسخ به اینکه کشور ترکیه روزانه 30میلیون مترمکعب گاز کشورمان را رایگان دریافت می‌کند، دولت در این زمینه چه اقدامی کرده است؟ گفت: این مربوط به قرارداد صادرات گازی است که وزارت نفت گزارش مشروحی را برای اطلاع از چگونگی آن منتشر کرد.


افزایش یارانه مستمری‌بگیران ارتباطی به تورم ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت بنا دارد یارانه مستمری‌بگیران را به 240 هزار تومان افزایش دهد، این خللی در افزایش تورم ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: این دو موضوع ارتباطی به یکدیگر ندارند و حرف نادرستی است. احساس می‌کنم برخی رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند. سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته شده هفته آینده لایحه سازمان ملی جوانان به مجلس ارائه خواهد شد، گفت: از وعده‌های رییس‌جمهوری برای برخورداری بیشتر از نظرات جوانان تشکیل این سازمان بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر