ساخت 24 پلاتوی نمایشی در 8 استان

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۹۳

از ابتدای سال 94 طرحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شد تا براساس آن 4میلیارد تومان برای تجهیز و آماده‌سازی تالارهای نمایشی استان‌ها اختصاص داده شود؛ طرحی که در این روزها به جهادی در زمینه پلاتو‌سازی در شهرهای مختلف کشور بدل شده است.

همواره کمبود فضای اجرای آثار نمایشی ازجمله دغدغه‌های اهالی تئاتر کشور بوده که باتوجه به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان این هنر به ویژه در سال‌های اخیر، مشکلی به مشکلات معمول اجرای یک اثر نمایشی اضافه کرده است. این مشکل در شهرستان‌ها که تا همین چند وقت پیش و قبل از اجرای طرح تئاتر شهر استانی، گاهی از یک سالن مناسب اجرا هم برخوردار نبودند، همواره یکی از دلایل کوچ اهالی تئاتر به سمت پایتخت بوده است. از این رو بحث امروز تئاتر بستر و مکان اجراست. سیاست جدیدی هم که در مرکز هنرهای نمایشی به ویژه در استان‌ها دنبال می‌شود، دقت کردن به امکانات سخت‌افزاری است.

بر همین اساس، برای جبران کمبود تالارهای نمایشی در سراسر کشور، از ابتدای سال 94 طرحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شد تا براساس آن 4میلیارد تومان برای تجهیز و آماده‌سازی تالارهای نمایشی استان‌ها اختصاص داده شود.

اگر نگاهی به اخبار مرکز هنرهای نمایشی و سایر استان‌ها در ماه‌های اخیر داشته باشیم، بیشترین اخباری که در حوزه تئاتر استانی منتشر شده است، خبرهایی در حوزه ساخت پلاتوهای نمایشی در استان‌های مختلف کشور است. طی یک سال گذشته روند ساخت 24 پلاتوی نمایشی در 8 استان کرمان، خراسان‌رضوی، بوشهر، کردستان، فارس، هرمزگان، کرمانشاه و البرز منتشر شده تا نشان‌دهنده این موضوع باشد که جهادی در زمینه توجه به زیرساخت‌های تئاتر در استان‌ها در حال اقدام است.

بر اساس تفاهمنامه تاسیس 6 پلاتو نمایش که در سال 94 با حمایت استانداری استان کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید، قرار بر این شد تا 4 پلاتوی نمایش در شهرهای رفسنجان، سیرجان، زرند، بم و 2 پلاتو در شهر کرمان ساخته شود که در این میان تاکنون تنها تماشاخانه شهرستان زرند به مرحله بهره‌برداری رسیده است و 5 پلاتوی دیگر همچنان در حال ساخت هستند. علاوه بر این در 2 سال اخیر 3 پلاتو خصوصی با عناوین «موج نو»، «یادگاران صنعتی» و «استاد علی‌کهن» در کرمان به بهره‌برداری رسیده و مشغول فعالیت هستند. اواخر فروردین سال‌جاری نیز نخستین پردیس خصوصی تئاتر شرق کشور در مشهد شامل 2 سالن برای اجرای نمایش، پلاتو تمرین، کلاس آموزشی، استودیو ضبط صدا و موسیقی، کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی و مکان پذیرایی افتتاح شد. همچنین از اواخر تابستان سال گذشته دو تماشاخانه «آفتاب» و «نگاه» در 2 شهر استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده است. اوایل پاییز سال گذشته نیز تفاهمنامه‌یی برای ساخت، تجهیز و راه‌اندازی 5 پلاتو نمایشی در 5شهر استان کردستان منعقد شد که اجرای این پروژه‌ها در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، بیجار و قروه هنوز به اتمام نرسیده است. استان فارس اما جزو معدود استان‌هایی است که با احداث یک تئاتر شهر و 3پلاتوی نمایش در مرکز استان طی 2 سال اخیر، درخصوص تجهیز امکانات سخت‌افزاری تئاتر نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز بوده است.

اما اگر این طرح پلاتوسازی در عرصه تئاتر را در کنار طرح تئاترشهر استان‌ها که از سال‌های 91، 92 آغاز شد، بگذاریم بهتر درخواهیم یافت که امروزه در سراسر کشور زیرساخت‌های اجرای نمایش ایجاد شده و دیگر نمی‌توان تنها تهران را به عنوان بهترین مکان اجرای تئاتر دانست. امروز شهرهایی همچون تبریز، مشهد، همدان، کرمانشاه، اصفهان، البرز، اراک و... از یک تئاترشهر با امکانات نمایشی برخوردار هستند که نشان می‌دهد زیرساخت‌های نمایشی تقریبا در تمام شهرهای کشور مهیاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر