اخبار بورس کالا

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۶۲

امروز، عرضه ۵۰ دستگاه سراتو در بورس کالا

امروز، هشتم خرداد برای نخستین‌بار ۵۰ دستگاه خودرو سراتو محصول شرکت سایپا با قیمت پایه ۸۷۲ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۴۴۶ ریال در بورس کالای ایران عرضه می‌شود. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، چندی پیش خودرو سراتو یکی از محصولات گروه سایپا در بورس کالای ایران پذیرش شد تا سایپا بتواند پس از عرضه فیزیکی، از طریق انتشار اوراق سلف موازی برای این محصول خود تامین مالی کند. به این ترتیب امیدنامه پذیرش و درج سراتو در سایت رسمی بورس کالا قرار گرفت و فردا هشتم خرداد ماه برای نخستین‌بار ۵۰ دستگاه سراتو روی تابلوی معاملات می‌رود. نگاهی به اطلاعیه عرضه سراتو در بورس کالا نشان می‌دهد که این خودرو ۲۰۰۰cc آپشنال EFS با رنگ‌های سفید ۲۰دستگاه، نقره‌یی ۱۰دستگاه، قرمز ۱۰دستگاه و آبی ۱۰دستگاه در بورس کالا عرضه می‌شود. همچنین مبالغ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، شماره‌گذاری و خدمات جمعا به مبلغ ۱۱۸میلیون و ۳۰۵هزار و ۵۵۴ریال مازاد بر قیمت پایه از خریدار دریافت می‌گردد. انتخاب رنگ به دلخواه مشتری خواهد بود ولی تخصیص رنگ و اولویت‌بندی براساس سفارش‌گذاری صورت خواهد پذیرفت و عرضه به صورت نگهداری وجه است.


دنا در مسیر تالار نقره‌ای

در هفته‌های اخیر خودروی دنا با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان توسط شرکت ایران خودرو در بورس کالا پذیرش شد و به زودی عرضه آن انجام می‌شود. در آخرین روز کاری هفته گذشته، مبلغ 350میلیارد تومان اوراق اجاره شرکت خودروسازی سایپا در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و با موفقیت به فروش رسید. در همین راستا ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، به عنوان عضو پیش‌رو این تامین مالی توضیحاتی ارائه داده است. ابوالفضل شهرآبادی درباره عرضه اوراق اجاره شرکت خودروسازی سایپا در بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت خودروسازی سایپا از جمله شرکت‌های بزرگی است که تاکنون از لحاظ تامین مالی در بازار سرمایه سابقه خوبی داشته است و این‌بار نیز اوراق اجاره این شرکت به رقم 350 میلیارد تومان در بازار عرضه شد و به فروش رفت. وی ادامه داد: شرکت سایپا در مجموع تاکنون یک هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام داده است که شامل سه فقره اوراق مشارکت، مرابحه و اجاره بوده است. از این حجم اوراق تاکنون 150 میلیارد تومان آن سررسید و با موفقیت تسویه شده است. معاون تامین مالی لوتوس پارسیان یادآور شد: در عرضه یاد شده، که نخستین انتشار اوراق تامین مالی بازار سرمایه در سال ۹۶ بوده است، تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مشاور عرضه و عضو پیش‌رو بوده و تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی ۱۷۵ میلیارد تومان از این اوراق را به عهده داشته است. این مدیر سابق شرکت بورس همچنین با اشاره به پذیرش خودرو سراتو شرکت سایپا در بورس کالای ایران، خبر داد: به زودی در هفته جاری عرضه این خودرو از بورس کالا صورت می‌گیرد و لازم به ذکر است که شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان مشاور پذیرش شرکت سایپا در خصوص پذیرش خودرو در بورس کالا بوده است. همچنین خودروی دنا نیز در هفته‌های اخیر با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان توسط شرکت ایران خودرو در بورس کالا پذیرش شد و به زودی عرضه آن هم انجام می‌شود.

شهرآبادی خاطرنشان کرد: تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاکنون یک هزار و 890 میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه (بورس و فرابورس) انجام داده است و در حال حاضر بازارگردانی سه هزار و 625 میلیارد تومان اوراق نیز در دست دارد.

این فعال بازار سرمایه از برنامه‌های آینده این شرکت در راستای تامین مالی شرکت‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر همکاران ما در حال بررسی بهترین روش تامین مالی برای چند شرکت هستند که در صورت اجرایی شدن، رقم یک هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.


تنها چند قدم تا سطح ۵/۷ هزار دلاری مس

بازارهای جهانی مس ۲ هفته اخیر را با رشد قیمت پشت سر گذاشتند که کارشناسان دلیل اصلی این روند صعودی را کاهش ارزش دلار به‌دلیل نوسانات سیاسی امریکا، افزایش قیمت نفت و پیش‌بینی رویارویی بازار مس سال ۲۰۱۷ با کسری ۲۷۷ هزار تنی عنوان کردند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علاوه براین، طی هفته گذشته موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن به میزان ۱۸ هزار تن کاهش یافت.

روز دوشنبه ۲۲ مِی، با گذشت یک هفته امیدبخش برای سرمایه‌گذاران صنعت مس که با افزایش ۱. ۴ درصدی قیمت این فلز سرخ همراه بود، بازار باز هم به کام سرمایه‌گذاران جهت‌گیری کرد و قیمت مس با رشد ۱. ۴ درصدی به ۵ هزار و ۶۷۷ دلار بر تن رسید. دو دلیل اصلی این رشد قیمتی را می‌توان به کاهش ۰. ۰۷ شاخص ارزش دلار و رسیدن به حداقل سطح طی ۶ ماه گذشته و افزایش قیمت نفت به‌دلیل توافق اعضای اوپک در کاهش تولید ارتباط داد. در این روز، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز با کاهش ۴هزار ۳۵۰ تنی از رشد قیمت حمایت کرد.

با انتشار خبر بمب‌گذاری شهر منچستر انگلستان در روز سه‌شنبه ۲۳ می‌و ایجاد جوی وحشتناک به‌دلیل این حمله تروریستی و ترس مجدد از نفوذ داعش، قیمت مس با کاهش 0.3درصدی به حدود ۵ هزار ۶۶۰ دلار بر تن رسید. این کاهش قیمت با وجود شاخص پایین ارزش دلار در حدود 97.22 و کاهش بالغ بر ۲هزار و ۴۰۰ تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بود. این امر نشان‌دهنده این است که تاثیر حملات تروریستی یا نظامی مانند آزمایش موشک‌های دوربرد کره‌شمالی با ایجاد وحشت در میان سرمایه‌گذاران، تاثیری به‌شدت منفی بر بازار کالاها دارد.

روز چهارشنبه ۲۴ مه، همچنان به تبع جو منفی حمله تروریستی در انگلستان قیمت مس در بورس فلزات لندن تغییر قابل ملاحظه‌یی نداشت و تنها به‌ازای هر تن مس ۲ دلار افزایش یافت. این در حالی است که موجودی انبارهای این بورس با کاهش حدود ۴هزار و ۲۰۰ تنی در روز چهارشنبه همراه بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر