فعالیت‌های توسعه‌ای بورس تهران از پژوهش تا اجرا

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۳۸

مدیر تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران گفت: تاکنون گزارش‌های پژوهشی متعددی در حوزه ابزارهای مالی، نهادهای مالی، زیرساختارهای بازار سرمایه، شاخص‌های بورس‌های اوراق بهادار، اوراق بهادارسازی، آسیب‌شناسی انواع نهادهای فعال در بورس تهران، آسیب‌شناسی ابزارهای مالی بورس تهران، بررسی عملکرد گروه‌های متفاوت فعالان بازار، بررسی‌ها و پیش‌بینی در حوزه اقتصاد کلان و مواردی دیگر در این مدیریت تهیه و از طریق سایت بورس تهران منتشر شده است.

به گزارش «تعادل» رضا کیانی ضمن برشمردن فعالیت‌های این مرکز به برنامه‌های آینده اشاره کرد و به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: فعالیت‌های مدیریت تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران شامل چهار حوزه پژوهشی، توسعه‌محور، آموزش‌های تخصصی و امور جاری و ادواری است. مدیر تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران عنوان کرد: در حوزه پژوهشی که فعالیت اصلی ماست، ابزار‌های مالی مختلف، شاخص‌ها، نهاد‌ها، ساختار‌های بازار سرمایه و اقتصاد کلان بررسی و نتیجه این بررسی‌ها طی گزارش‌های تخصصی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه دوم فعالیت‌های این مدیریت اقدامات توسعه‌محور است، گفت: با استفاده از پژوهش‌های انجام شده، نهاد‌ها یا ابزار‌هایی بر اساس شرایط بازار سرمایه ایران طراحی می‌شود. این ابزار‌ها و نهاد‌ها با شرع مقدس، فضای قانونی بازار سرمایه و قانون تجارت منطبق و در قالب پیشنهاد به سازمان بورس ارائه می‌شود. بازنگری قوانین فعلی بازار سرمایه مانند توقف و بازگشایی نماد‌ها، ساز و کار‌های معاملات، عرضه اولیه و قوانین مربوط به ابزار‌ها در این حوزه قرار دارد. همچنین یکی از مهم‌ترین مسائل بازار سرمایه بحث توسعه نرم‌افزار‌هاست. به عنوان مثال بررسی تطبیق نرم‌افزارهای مدیریت ریسک ابزار مشتق با الزامات بازار سرمایه ایران با هدف خرید یا راه‌اندازی نرم‌افزارهایی که از جمله‌ پیش‌نیازهای راه‌اندازی موفق اختیار معامله است نیز از دیگر مسوولیت‌هایی است که مدیریت تحقیق و توسعه بورس و اوراق بهادار تهران در کنار دیگر بخش‌های این بورس و سایر نهادهای بازار سرمایه در آن درگیر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر