تکمیل روند اصلاحی شاخص با ثبت کمترین حجم معاملات

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۳۳

گروه بورس

شاخص در مسیر کاهش و تکمیل روند اصلاحی خود روز گذشته 207 واحد از ارتفاع خود را از دست داده و نهایتا در نقطه 80هزار و 713 واحد ایستاد. این در حالی است که در روز قبل از آن نیز شاخص کل 225 واحد افت کرده بود.

به گزارش «تعادل» دیروز بورس تهران در حالی کمترین حجم معاملات سهام در سال جاری معادل 482میلیون سهم را تجربه کرد که غلبه عرضه بر تقاضای سهام باعث شد تا نماگرهای منتخب بازار به‌طور یکدست قرمزپوش شده و هفت نماگر بورس افت را تجربه کنند. همچنین ارزش معاملات نیز به کمترین‌ها بسنده کرده و به سختی به مبلغ 120میلیارد تومان رسید. با این همه تک سهم‌های گروه دارویی، کاغذسازی و پتروشیمی در کنار ویترین خوش‌رنگ بازار پایه فرابورس در کانون توجه اندک معامله‌گران حرفه‌یی بازار سهام قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، روز گذشته در گروه سرمایه‌گذاری در شروع بازار نماد وملی با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد متوقف شد، صف خرید نماد وملت تا اواخر بازار ادامه داشت، اما در نهایت با عرضه صف خرید متعادل شد اما نماد سدبیر همچنان با صف خرید به کار خود پایان داد، نمادهای وگستر و وصنا نیز با معاملاتی مثبت همراه بودند، در نهایت گروه مذکور با صف فروش نماد وبیمه و دادوستدهای متعادل و منفی سایر هم گروهی‌ها به کار خود پایان دادند. مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران اظهار داشت: عرضه‌های اولیه که از اسفند ماه سال گذشته متوقف شده است، در خرداد ماه از سر گرفته می‌شوند. این مقام مسوول ادامه داد: در حال حاضر، دو شرکت به پرداخت ملت و فولاد کاوه کیش در این زمینه پیش‌قدم هستند و مقدمات عرضه را با فاصله کمی از هم انجام می‌دهند و به محض اتمام این مراحل، عرضه سهام این شرکت‌ها انجام خواهد شد.

در گروه شیمیایی تنها نمادهای شیران، زاگرس و شاراک متعادل شروع شدند و مابقی هم‌گروهی‌ها اکثرا دادوستدهای منفی را تجربه کردند. اما در اواخر بازار جهش قیمتی و معاملات پرتقاضای نمادهای شفن و شیراز مشاهده شد. گروه‌های پالایشگاهی و روانکارها شروعی متعادل و مثبت اما پایانی متعادل و منفی داشتند که در این میان نماد شپنا از اقبال بیشتری برخوردار بود. گروه‌های فلزی و معدنی اکثرا منفی بودند که در این بین ادامه صف خرید نماد کدما و دادوستدهای مثبت نمادهای فولاد، فولای، کچاد و فمراد مشاهده شد، در نیمه دوم بازار نماد فولای با جهش قیمتی به صف خرید حدود 15 میلیون سهمی رسید.

در گروه‌های ساختمانی و سیمانی که منفی سپری شدند، نمادهای ساروم، سخزر، سغرب، سبجنو، ثفارس و ثالوند با صف فروش و نمادهای سقاین و ثامان با صف خرید، نمادهای ثشرق، ثعمرا، کرمان و ثاخت با نوسانات مثبت همراه بودند. بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال 1396، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 16.4هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.4درصد افزایش نشان می‌دهد.

رانفور تنها نماد متعادل و مثبت گروه‌ آی‌تی در بازار دیروز بود و مابقی هم‌گروهی‌ها با افت قیمتی به کار خود پایان دادند. تعداد 1000دستگاه خودپرداز (ATM) با همکاری پست‌ بانک‌ و ایران‌ ارقام با هدف دسترسی عمومی به خدمات بانکداری الکترونیک و گسترش خدمات متنوع بانکی در روستاها و مناطق دوردست استقرار می‌یابد. در پایان معاملات دیروز نماد شرکت‌های سیستم و سبهان جهت برگزاری مجامع عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.

در گروه غذایی نماد غشهداب پس از معامله بلوکی روز گذشته، در کنار نمادهای غمارگ، غبهنوش، غشهد و غشان صف خرید را تجربه کردند همچنین نمادهای غگلستا، غگلپا، غپاک و غدیس مثبت و مابقی هم‌گروهی‌ها منفی دنبال شدند. همچنین نمادهای قشیر و حق تقدم آن با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر عملکرد واقعی سال مالی 95 متوقف شدند. گروه محصولات کاغذی با ادامه رشد قیمتی بدون اصلاح، استراحت و صف خرید نماد چکارن در کنار نماد چکاوه و دادوستدهای متعادل سایر هم‌گروهی‌ها مواجه شدند.


بورس در انحصار ۳ صنعت

سه صنعت مهم در هفته‌های اخیر از سوی فعالان بازار سرمایه پرطرفدار بودند. در واقع سه صنعت «محصولات شیمیایی» با ۲۴.۲درصد، «خودرو و ساخت قطعات» با ۱۸.۵درصد و «سرمایه‌گذاری‌ها» با ۱۰.۸درصد، ۵۳.۵درصد از حجم معاملات هفته گذشته بورس را به خود اختصاص دادند. از ابتدای امسال تاکنون حجم معاملات بورس 4,608میلیون سهم و ارزش آن یک‌هزار و 115میلیارد تومان بوده است و شاخص کل (ارزش-وزنی) 5.1 درصد، شاخص قیمت (ارزش-وزنی) 2.5درصد، شاخص کل (هم وزن) 12.6درصد و شاخص قیمت (هم وزن) 11.4 درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت شاخص فرابورس ایران 5.9درصد، قیمت سکه بهار آزادی 0.9درصد و قیمت یورو (آزاد) 2.8درصد افزایش و قیمت دلار (آزاد) بدون تغییر بوده است.

بر اساس این گزارش؛ در 30 روز گذشته نیز صنعت «انتشار، چاپ و تکثیر» با بازدهی مثبت 32.6درصد در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت «استخراج زغال‌سنگ» با افت 11.1درصدی بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکت‌ها نیز شرکت «فنرسازی‌خاور» با مثبت 96.8درصد بیشترین افزایش و «حمل و نقل پتروشیمی» با منفی 26.8 درصد بیشترین کاهش را داشتند. همچنین سه صنعت «محصولات شیمیایی» با 24.2درصد، «خودرو و ساخت قطعات» با 18.5درصد و «سرمایه‌گذاری‌ها» با 10.8درصد، 53.5درصد از حجم معاملات هفته گذشته بورس را به خود اختصاص دادند.


معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد در حالی کمتر از 50 میلیون سهم صنایع آذراب به ارزش بیش از 17میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد که در فولاد آلیاژی ایران اندکی بیش از 14میلیون سهم به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین بیش از 7 میلیون سهم سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامدار عمده همراه شد.


رفت وآمد نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید مواد اولیه داروپخش، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، قند مرودشت با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، حق تقدم شرکت گروه صنایع سیمان کرمان با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی، تجهیز نیروی زنگان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و شرکت صنایع غذایی مینو شرق پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌یی بازگشتند. این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی لوله و تجهیزات سدید با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر نوع اظهارنظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی سال 5 (حسابرسی شده)، همکاران سیستم، سیمان بهبهان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، داروسازی سبحان انکولوژی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت ساختمانی اصفهان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام نیز دیروز متوقف شدند.


20 میلیارد تومان ارزش معاملات بازار فیزیکی

کل معاملات صورت‌گرفته در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در نخستین روز هفته معادل 14هزار و 367تن به ارزش نزدیک به 20میلیارد تومان بوده است. در جلسه معاملاتی دیروز یک‌شنبه، 7خرداد 96، کالاهای قطران ذوب‌آهن اصفهان در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان، حلال 402 و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد. در جریان معاملات روز شنبه 6 خرداد 96، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 و 404 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام، نفتای سبک و حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی عرضه شدند. کل معاملات صورت‌گرفته در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در نخستین روز هفته معادل 14 هزار و 367تن به ارزش نزدیک به20میلیارد تومان بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر