اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۲۹

افزایش 5.9 درصدی تورم تولید‌کننده

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶ نسبت به 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۵ به‌میزان ۵.۹درصد افزایش یافت. به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی شاخص بهای تولید‌کننده اردیبهشت را منتشر کرد. بر این اساس شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶ نسبت به 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۵ به‌میزان ۵.۹درصد افزایش یافته است. خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح زیر است:

-شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در اردیبهشت ۱۳۹۶ به عدد ۲۳۶.۲ رسید که نسبت به ماه قبل تقریبا ثابت بود.

-شاخص مذکور در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۸. ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.


اشتغال تحصیل‌کرده‌های بیکار در اولویت

یک اقتصاددان می‌گوید تامین نقدینگی موردنیاز صنایع و تامین منابع اولیه آنها باید جزو اولویت دولت دوازدهم باشد که این امر افزایش تولید، رونق اقتصادی و ورود سرمایه‌گذار به کشور را به‌دنبال خواهد داشت. علی قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ اولویت‌های اقتصادی دولت دوازدهم، اظهار کرد: اولویت‌های اقتصادی دولت ‌باید تولید، رشد اقتصادی و اشتغال باشد. در چنین شرایطی می‌توان شکوفایی اقتصادی را انتظار داشت. وی افزود: دولت باید ضمن کنترل مسیر تورم، رشد اقتصادی را مثبت نگه داشته تا به میزان مطلوب برسد. به عبارتی تورم 8درصدی و رشد اقتصادی 7 تا 8درصدی برای اقتصاد ایران مناسب است، ضمن اینکه باید برای افزایش اشتغال هم اقدامات لازم انجام شود. در این بحث توجه به الزامات‌ اقتصاد مقاومتی راهگشاست. این اقتصاددان تاکید کرد: برای رسیدن به شرایطی که مطرح شد لازم است ظرفیت‌های داخلی شناخته شده و امنیت سرمایه‌گذاری داخلی تامین شود و برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی شرایط لازم فراهم شود. قنبری همچنین گفت: باید در میان 3 بخش صنعت، خدمات و کشاورزی، تعادل برقرار شده و از ظرفیت‌های خالی موجود استفاده شود.

وی همچنین بیان کرد: اگر بتوانیم شرایط را به‌گونه‌یی ساماندهی کنیم که از ظرفیت‌های خالی بخش‌های مختلف اقتصاد ایران استفاده کنیم و نیازی که کشور به سرمایه‌گذاری خارجی دارد را برآورده کنیم آن وقت اقتصاد ایران در مسیر درست حرکت می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر