تمدید نمایشگاه طراحی محض

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۱۱

نمایشگاه طراحی محض از اعضا «خانه طراحی» 15 مه‌ (26 اردیبهشت) در گالری «اسپاتزیو نور» در میلان ایتالیا افتتاح و به دلیل استقبال مخاطبان از این نمایشگاه به مدت یک هفته تمدید شد. طراحان حاضر در این نمایشگاه شیوا شهلا، حسین طادی، امین تیمار، امیر محمدزاده، مهدی دندی، مهدیه ابوالحسن، زهرا نیکورای، راحله قوی‌پنجه، مهسا مرسی، الهام افشار و هستی جدی هستند. این نمایشگاه روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت افتتاح شد و به مدت دو هفته تا 30ماه مه‌(9خرداد) در محل این گالری برقرار است.

بیراه نیست اگر بگوییم طراحی مرز مشترک تمامی رشته‌های هنری است و به فراخور گسترش دیگر مدیا خود را می‌گستراند و کارکرد‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. خود را از هر فرم، نقش و تعریف کلیشه‌یی رها می‌کند و هر لحظه دنبال تعریفی تازه از خود می‌گردد. پس برای همین هیچگاه نمی‌توان تعریف کامل و جامعی از آن ارائه داد چراکه خودش را لحظه به لحظه نو می‌کند».

از ویژگی‌های این نمایشگاه تنوع آثار است، از فگوراتیو تا انتزاع، از آثار کاغذی تا آثار سه بعدی، ازظرافت شاعرانه تا کنش اکسپرسیو که این خود گستردگی ذهن طراحی را بین طراحان ایرانی نشان می‌دهد. ارائه آثار در این نمایشگاه بسیار راحت، صمیمی، معاصر و غیراگزوتیک و سفارشی بوده است. در این نمایشگاه چیدمان آثار به گونه‌یی بود که پا را از مرزهای مرسوم فراتر گذاشته و بی‌واسطه پیوند بین مخاطب و اثر را دامن می‌زد و امید که آغازی باشد برای هنر ایران که از این پس دیگرگونه نیز دیده شود.

اکثر آثار نمایشگاه به همان راحتی و آزادی که از خصلت‌های بارز خلق آثار طراحی است بدون قاب و کلیشه‌های عامه‌پسند با چیدمانی کاملا معاصر مثلا به واسطه رخت‌آویز و نردبان و چیدمان در داخل کشو و کمد و پهن شده بر کف یا تکیه بر دیوار ارائه شده‌اند که حکایت از رسانه‌یی بی‌تکلف و رها و آزادی در بیان دارد از طرف دیگر ارائه طراحی‌های چند لایه و حجمی همچنین طراحی‌هایی که خرد شده‌اند و در باکس‌های چوبی قرار گرفتند، نشان‌دهنده این بود که طراحی رسانه‌‌یی است که مرزی نمی‌شناسد و به راحتی به قلمرو رسانه‌های دیگر وارد می‌شود و دنیایی بینارشته را رقم می‌زند به خصوص پیوند بین طراحی و مجسمه یا خلق صدا از ابزار‌های همیشگی طراحی چون مداد و کاغذ و تخته‌شاسی که گامی است بر نزدیکی طراحی و هنر صدا که در شب افتتاحیه این نمایشگاه توسط رضا شیشه‌گران در شاخه هنر آئودیو آرت به اجرا درآمد و مورد توجه مخاطبان حرفه‌یی قرار گرفته بود.

نمایشگاه حاضر هر چند در بحبوحه انتخابات ایران در کشور ما از بازخورد لازم برخوردار نبود اما حضور بی‌واسطه 11نفر از طراحان نواندیش این مرز بوم با پوستر رضا عابدینی و پخش فیلمی مستند از فعالیت‌های خانه طراحی در روزهای نمایشگاه با کارگردانی داود آجرلو و نوع ارائه و استقبال و برخورد مخاطبان از آثار روزهای نویدبخشی از حضور طراحی ایران را نوید می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر