تراژدی حذف عنصر کلیدی توافق اوپک در نشست 172

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹۰۴

گروه انرژی

توافق اوپک، یکی از کلیدی‌ترین و موثرترین افراد خود را از دست داد. روز پنج‌شنبه و درحالی که وزرای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در وین گرد هم آمده بودند، کسی که در ایجاد توافق اوپک برای کاهش تولید نقشی کلیدی و تاریخی داشت از طریق رسانه‌ها متوجه شد که از سمت خود اخراج شده است. این ماجرای نورالدین بوطرفا وزیر انرژی الجزایر است. او درحالی که روز پنج‌شنبه در نشستی غیرعلنی با همتایان خود در اوپک حضور داشت ابتدا از طریق یک خبر غیررسمی در تلویزیون الجزایر متوجه اخراجش شد. در ادامه و حدود یک ساعت بعد خبرگزاری رسمی این کشور، خبر را تایید کرد. به نظر می‌رسید که روز 25ماه مه ‌روز موفقیت و پیروزی برای مردی باشد که در طول ماه‌های اخیر سال 2016 دیپلماسی سرسختی برای نزدیک کردن کشورهای اوپک به یکدیگر و رقم زدن یک توافق تاریخی در دستور کار قرار داده بود اما تصمیم برای حذف بوطرفا بسیار دورتر از وقایع وین گرفته شد. یک روز قبل از این اتفاق، نخست‌وزیر الجزایر برکنار شده بود. برکناری‌ای که مسبب تغییر در کابینه و جایگزینی مصطفی گیتونی، مدیرعامل شرکت سونل‌گاز با نورالدین بوطرفا شد.

پیش از این انتظار می‌رفت که بوطرفا به دنبال انتخابات پارلمان این کشور که اوایل این ماه برگزار شد در سمت خود ابقا شود. ناصر دجابی، تحلیلگر سیاسی و استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه الجزیره به بلومبرگ می‌گوید:«درباره بوطرفا هیچ توضیح قابل دوامی وجود ندارد. تمام نشانه‌ها از این حکایت می‌کرد که او در ماموریت خود ناموفق نبوده است. او این اخراج ناگهانی را «بی‌اعتنایی آشکار» به دستاوردهای وزیر سابق انرژی الجزایر توصیف می‌کند. این تصمیم، ذهنیات درباره بی‌ثباتی سیاسی در الجزیره که به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت خام و فشار به اقتصاد این کشور رقم خورد را تقویت می‌کند. از سوی دیگر عبدالعزیز بوتفلیقه رییس‌جمهوری 80 ساله الجزایر که از سال 1999 تاکنون این سمت را در این کشور در اختیار دارد از بیماری رنج برده و جانشین او نیز مشخص نیست. بوطرفا روز پنج‌شنبه غافلگیر شد. در روزی که نمایندگان متحدان اوپک در طرح کاهش تولید ازجمله وزیر انرژی روسیه نیز برای نهایی کردن تمدید توافق حضور داشتند، وزیر انرژی الجزایر و همراهانش سکوت کردند. گفته شده است که با تایید رسمی این خبر تعدادی از همتایان بوطرفا در اوپک، گرد او آمده و به نوبه خود بابت دستاوردهای بوطرفا به او تبریک گفتند. بلومبرگ می‌نویسد:«با توجه به اینکه بوطرفا نماینده کشوری کوچک در میان تولید‌کنندگان نفت خام و با نفوذ اندک بین‌المللی بود، نقشی کلیدی در شکل‌گیری توافقی ایفا کرد که بسیاری آن را غیرممکن می‌دانستند».

مهم‌ترین اقدام او گرد هم آوردن کشورهای عضو اوپک در نشست فوق‌العاده در الجزیره بود که زمینه‌ساز توافق 30نوامبر سازمان و در نهایت اتحاد با روسیه در 10دسامبر سال گذشته میلادی بود.

حسام المرزوق، وزیر نفت کویت روز پنج‌شنبه به بلومبرگ گفت:«بوطرفا نقشی بزرگ را در گرد هم آوردن تمام کشورهای عضو اوپک و دستیابی به موفقیت طرح کاهش تولید ایفا کرد». بوطرفا در طول انجام مذاکرات برای توافق اوپک با سفرهای فراوان به پایتخت کشورهای مختلف از مسکو تا بغداد و تهران توانست از دل مشکلات ایران و عربستان سعودی از یک سو و عدم اراده کشورهایی همچون عراق، لیبی و نیجریه از سوی دیگر یک خواست مشترک را عملیاتی کند. سهیل المرزوعی، وزیر انرژی امارات درباره او می‌گوید:«ما قدردان تمام تلاش‌های او در طول حضورش در اوپک هستیم و برای او آرزوی موفقیت می‌کنیم.» بسیاری معتقدند در نبود بوطرفا؛ عملا توافقی نیز شکل نمی‌گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر