مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستانوبلوچستان با اشاره به سهم محدود ایران در بانکرینگ خلیجفارس، گفت: باتوجه به موقعیت خاص و استراتژیک بندر چابهار و ظرفیت بالقوه این بندر در صنعت بانکرینگ، عملیات سوخترسانی به کشتیها در چابهار، در اولویت قرار گرفت.
به گزارش فارس، بهروز آقایی با تاکید بر اهمیت بانکرینگ بیان کرد: عملیات بانکرینگ یا سوخترسانی به کشتیها بهعنوان یکی از اجزای مهم حمل و نقل دریایی و یکی از صنایع درآمدزا در نقاط پرترافیک دریایی جهان جایگاه شناخته شده و قابلتوجهی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستانوبلوچستان افزود: در حال حاضر همه بر سیاست کاهش خامفروشی و ایجاد ارزش افزودههای جانبی و سودآور در خامفروشیهای غیر عمده تاکید دارند، بر این اساس اکنون سیاست جدیدی باید مدنظر قرار گیرد و آن پرهیز از عمدهفروشی بدون آورده قابل توجه است و اینجاست که اهمیت بانکرینگ در صنعت دریایی کشور با اصول اقتصاد مقاومتی مطرح میشود.
آقایی یادآور شد: برای یک کشتی یا شناور مهم این است که فرآیند سوخترسانی با کمترین هزینه و بهترین کیفیت انجام شود بنابراین قیمت سوخت، میزان انحراف از مسیر اصلی دریایی، سرعت عمل در تخلیه بار، بهرهگیری از بیشترین سبد خدماتی به کشتیها از مولفههای مهم و تعیینکننده در انتخاب مبادی سوخترسانی یا بانکرینگ به شمار میآید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستانوبلوچستان درباره موقعیت ایران و اهمیت بندر چابهار برای صنعت بانکرینگ، اظهار کرد: بیش از 50درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیجفارس انجام میشود که از این میزان، سهم زیادی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده است، باتوجه به اینکه میزان قابلتوجهی از سوخت مورد معامله این بندر برای انجام بانکرینگ بهطور مستقیم از طریق ایران فراهم میشود، فقط با درنظر گرفتن ملاحظاتی، با سرمایهگذاری هوشمندانه میتوان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد.