سنگ بزرگ پیش‌پای تاکسیرانان فرودگاه امام(ره)

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۹۵

گروه راه شهرسازی|آزاده کاری|

دیروز حدود 200نفر از تاکسیرانان فرودگاهی تهران مقابل وزارت راه و شهرسازی برای سومین بار طی یک هفته گذشته تجمع کردند. آن طور که این رانندگان می‌گویند، آنها به دلیل ناتوانی در خرید تاکسی‌های خارجی و پرداخت اقساط سنگین آن، با وجود سال‌ها سابقه کار از ورود به فرودگاه‌ها منع شده‌‌اند.

گویا مشکلات شرکت‌های تاکسیرانی تمامی ندارد و چند وقتی است که تجمع رانندگان تاکسی خبرساز می‌شود. البته این‌بار تجمع رانندگان ربطی به شرکت‌های تاکسی اینترنتی نداشت. رضا بندار یکی از رانندگانی که در تجمع دیروز حضور داشت، درباره علت حضور خود در این تجمع به «تعادل» گفت: ما حدود 800 نفر از کارکنان شرکت تاکسی تعاونی ویژه هستیم که در فرودگاه امام (ره) مشغول فعالیت بودیم، اما هفته گذشته به دلیل اینکه خودرو ما تاکسی سمند و آریو است، ما را از فرودگاه بیرون کردند و الان یک هفته است که بیکار شده‌ایم.

وی ادامه داد: فرودگاه امام (ره) اجبار کرده است که همه تاکسی‌های سمند و آریو باید تبدیل به تویوتا شوند. اما بسیاری از رانندگان توانایی خرید و پرداخت اقساط این خودرو را ندارند. خودروهای ما نیز جدید و نو است و به تازگی خودروهای قبلی خود را با این ماشین‌ها عوض کرده‌ایم، اما حالا می‌گویند باید تویوتا داشته باشید.

این راننده درباره شرایط خرید تاکسی‌های تویوتا چنین توضیح داد: فرودگاه امام خمینی (ره) به ما اعلام کرده که برای خرید ماشین‌های تویوتا باید 55 میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت بپردازیم و باقیمانده آن را در اقساط ماهانه 3میلیون و 400هزار تومان پرداخت کنیم. بسیاری از رانندگان یا 55 میلیون تومان پول پیش را ندارند یا از پرداخت هزینه اقساط برنمی‌آیند.

وی ادامه داد: الان تاکسی سمند 25 ساعت در نوبت انتظار می‌ماند، اما زمان انتظار برای تاکسی تویوتا 12 ساعت است. شرکت ما به فرودگاه امام (ره)

بدهکار بود و شهرک فرودگاهی نیز به این بهانه ما را ممنوع‌السرویس کرده است. سازمان تاکسیرانی هم به جای اینکه دست ما را بگیرد، دو شرکت دیگر به اسم پاکرو و صبا تاکسی وارد کار کرده و خودرو تویوتا کمری در اختیار آنها قرار داده است و آنها رسما جایگزین ما شدند. مردم نیز وقتی ماشین تویوتا را می‌بینند، دیگر سوار سمند نمی‌شوند. پنج‌شنبه هم جلو مجلس تجمع کردیم اما تاکنون به نتیجه‌یی نرسیدیم.

ملایی یکی دیگر از رانندگان تاکسی که در تجمع روز گذشته حضور داشت، در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: بالغ بر یک‌سال است که شرکت فرودگاه‌ها خودرو تویوتا وارد کرده است که با قیمت 175میلیون تومان (55میلیون تومان پول پیش و اقساط ماهانه 3 میلیون و 400هزار تومان) در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌دهند. این در حالی است که امروز مسوولان وزارت راه به ما اطلاع دادند که این خودروها به شکل 100درصد وام وارد شده‌اند، اما فرودگاه امام (ره) 28 تا 32 درصد آن را وام می‌دهد. این راننده افزود: کسانی که تاکسی هیبریدی می‌خرند، علاوه بر اقساط ماهانه باید 700 هزار تومان هم پول شارژ پرداخت کنند. شرکت پاکرو نیز که به تازگی به مجموعه تاکسی‌های فرودگاه اضافه شده متعلق به شرکت تاکسیرانی است. متاسفانه برخی دوستان ما که توانایی پرداخت این مبالغ را نداشتند، دچار مشکل جسمی شده و دو نفر از آنها سکته کردند و یکی از آنها فوت کرد.

وی ادامه داد: برخی راننده‌ها هم از بعد از خرید خودرو هیبریدی از پس اقساط آن برنیامدند و پس از 3ماه تصمیم گرفتند که خودرو را پس بدهند اما شرکت فرودگاه‌ها حاضر نیست، حتی اندکی از پولی که رانندگان پرداخت کرده‌اند را عودت دهد و می‌گویند این پول اجاره‌یی است که شما در این مدت از ماشین استفاده کرده‌اید. علاوه بر این فرودگاه امام (ره) عنوان کرده است که شرکت‌های تاکسیرانی باید ایزو 9014 داشته باشند.


خودرو بالای 10سال اسقاطی است

اما توضیحات حسین سلیمان‌بیگی، مشاور مدیرعامل و مدیر امور برنامه‌ریزی و ساماندهی شهری به گونه دیگری است. وی در این باره به «تعادل» گفت: رانندگانی که تجمع کردند از رانندگان شرکت تعاونی ویژه هستند که طی سال‌های گذشته در فرودگاه امام (ره) مشغول فعالیت بودند. شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) اکنون با 6 شرکت بزرگ از جمله سیر و سفر، تاکسی لوکس و تاکسی بی‌سیم قرارداد دارد که به مسافران شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خدمات‌رسانی می‌کنند اما شرکت تعاونی ویژه از سال 93 به بعد قرارداد خود را تمدید نکرد.

وی ادامه داد: تا پیش از این مسافری که به فرودگاه امام (ره) می‌آمد، دچار یک ناهنجاری می‌شد و با طیف گسترده‌یی از خودروها با سال ساخت و مدل‌های گوناگون مواجه می‌شد. برهمین اساس در طول یک‌سال گذشته حسب آیین‌نامه‌ها جلسات متعددی را با هر ۶ شرکت فعال در فرودگاه برگزار کردیم و در کارگروه خود تاکسیرانی تصمیماتی گرفته و مقرر شد تا پایان بهمن ماه سال گذشته این شرکت‌ها ناوگان فرسوده خود را تبدیل کنند، چرا که از نظر سازمان تاکسیرانی هم خودرو بالای 10سال اسقاطی است.

سلیمان‌بیگی ادامه داد: متاسفانه مدیران این مجموعه عملکرد مناسبی ندارند و بعد از درخواست ما هم به سمت نوسازی ناوگان و اصلاح نرفتند. حتی سهمی را از راننده گرفته اما بدهی سنواتی خود را به دولت پرداخت نکرده‌اند و هم‌اکنون این بدهی به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه رانندگان علل تجمع را عدم توانایی برای خرید خودروهای تویوتا عنوان می‌کنند، اظهار کرد: اکنون برخی رانندگان این شرکت دارای خودرو تویوتا هستند، اما به دلیل عدم مدیریت صحیح شرکت فعال نیستند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تاکسی‌های اینترنتی باعث کسادی کار تاکسی‌های فرودگاهی شده است، عنوان کرد: تاکسی‌های اینترنتی پدیده جدیدی است که نمی‌توان از کنار آن گذشت اما شهر فرودگاهی به دلیل اینکه این تاکسی‌ها استانداردهایی که برای خدمات‌رسانی به مسافران بین‌المللی لازم را ندارند هنوز آنها را به رسمیت نشناخته است. البته مذاکراتی با آنها انجام داده و برای ساماندهی آنها اقدام‌هایی را در دستور کار داریم. همچنین از آنها خواسته‌ایم تا زمانی که فعالیتشان رسمی نشده از حضور و فعالیت در فرودگاه خودداری کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. البته یک‌سری تغییرات در ساختار هندسی داریم که اگر انجام شود شرایط کمی تغییر خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه ممکن است در آینده شهرک فرودگاهی از خدمات این شرکت‌ها استفاده کند یا خیر عنوان کرد: طبیعتا نمی‌توان جلو تکنولوژی را گرفت اما اینکه تکنولوژی را با ساختار و شرایط موجود هماهنگ کنیم نیاز به کمی زمان دارد.


مشکل مواجهه با تکنولوژی

به گزارش«تعادل» گذشته از مشکلاتی که گریبان نوسازی ناوگان تاکسیرانی شرکت‌های تاکسیرانی را گرفته است، مشکل دیگر نوع مواجهه این شرکت‌ها با تکنولوژی روز است. از زمانی که شرکت‌های اینترنتی اسنپ و تپسی شروع به فعالیت کردند، بازار تاکسی‌های گردشی و آژانس‌ها دچار رکود شد. تا جایی که رانندگان آژانس‌ها چندین بار به نشانه اعتراض جلو مجلس تجمع کردند و حتی برای مدتی جلو فعالیت این شرکت‌ها گرفته شد. اما از آنجا که در نبرد سنت و تکنولوژی برد با تکنولوژی است نهایتا فعالیت این شرکت‌ها رسمی شد و سازمان تاکسیرانی خود اقدام به راه‌اندازی چند شرکت تاکسی اینترنتی کرد. با توجه به اقبال عمومی از این تاکسی‌ها که هزینه کمتر و سرعت بیشتری دارند، آژانس‌‌ها و شرکت‌های تاکسیرانی که هنوز به سبک سنتی فعالیت می‌کنند، دچار مشکل شده‌اند. تاکسی‌های شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز ازجمله این تاکسی‌ها هستند که هنوز به روز نشده‌اند. شاید بتوان گفت، مشکلات این تاکسی‌ها بیشتر از باقی شرکت‌ها باشد زیرا هزینه تاکسی‌های فرودگاهی ذاتا گران‌تر از دیگر تاکسی‌هاست و حال ورود تاکسی‌هایی که حدود 20درصد ارزان‌تر از قیمت فرودگاه اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کنند، رانندگان فرودگاه را کلافه کرده و به گفته شاهدان عینی بارها محوطه تاکسی‌های فرودگاه شاهد دعواهای این دو قشر بوده است. به گزارش«تعادل» انواع خودروهای استفاده شده در ناوگان تاکسیرانی شامل خودروهای سمند، تویوتاکمری، فولکس کدی و ون است که سمندها به مرور از رده خارج و تویوتا جای آنها را می‌گیرد.


ماجرای سکته یک راننده تاکسی

یکی از رانندگان فرودگاه امام خمینی(ره) که تاکسی تویوتا دارد به «تعادل» گفت: با شروع فعالیت تاکسی‌های اینترنتی وضعیت کار آنها بسیار نامناسب شده به گونه‌یی که برخی همکاران و ازجمله خود وی قصد دارند تا تاکسی خود را 20تا 30میلیون زیر قیمت بفروشند اما به دلیل وضعیت موجود هیچ کس حاضر به خرید این تاکسی‌ها نیست.

این راننده با بیان اینکه قیمت تاکسی‌های فرودگاه بسیار بالاست و گاهی تا 200میلیون تومان نیز می‌رسد، عنوان کرد: قبل از اینکه این تاکسی‌ها وارد فرودگاه شوند معمولا 2 تا 3ساعت در نوبت انتظار می‌ماندیم اما با ورود آنها این زمان به 20ساعت افزایش پیدا کرده است. یعنی صبح به فرودگاه می‌آییم و درخواست نوبت می‌کنیم و بعد برمی‌گردیم تهران تا شب نوبتمان شود و دوباره به فرودگاه بازگردیم.

به گفته وی، طبق قوانین شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) فقط تاکسی‌های فرودگاه می‌توانند مسافران را جابه‌جا کنند اما تاکسی‌های اسنپ و تپسی در این مورد قانون‌شکنی می‌کنند. از سوی دیگر تا جایی که می‌دانم در قوانین این شرکت‌ها نیز آمده است که حق ورود به محوطه فرودگاه را ندارند اما آنها به این موارد قانونی بی‌توجه‌ هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون درگیری‌هایی بین رانندگان این شرکت‌ها با تاکسی‌های فرودگاه پیش آمده است، گفت: متاسفانه چندی پیش در یکی از این دعواها همکارمان دچار سکته قلبی شد و به دلیل نبود اورژانس جان خود را از دست داد. بعد از آن بود که یک کانکس اورژانس در محوطه پارکینگ فرودگاه مستقر شد.

نکته قابل توجه در این باره این است که اصولا فرودگاهی با ظرفیت کنونی که گفته می‌شود سالانه 6 میلیون مسافر در آن تردد می‌کنند به این تعداد تاکسی که هر 20ساعت یک بار بخت جابه‌جایی مسافر پیدا می‌کند، نیاز دارد یا خیر؟ البته براساس سند طرح جامع فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و چشم‌انداز 1404 قرار است با افتتاح ترمینال سلام، ترمینال مسافری فرودگاه امام(ره) و نیز فرودگاه ایرانشهر تعداد پروازها افزایش یافته و تعداد مسافران به 20میلیون نفر در سال برسد که آن وقت قطعا به تعداد بیشتری تاکسی مورد نیاز است اما در برهه کنونی انتظار 20ساعته یک راننده برای سرویس، نشان از وجود مشکل در این سیستم دارد که باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر