زبیگنیو برژینسکی درگذشت

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۶۸


گروه جهان منوچهر فخرزاد زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی دولت جیمی کار‌تر، رییس‌جمهوری امریکا در دوران انقلاب اسلامی ایران شنبه در ۸۹سالگی درگذشت. برژینسکی یهودی و لهستانی‌تبار بود و پیش از آغاز جنگ جهانی دوم از این کشور گریخت و به امریکا مهاجرت کرد. دختر او، میکا برژینسکی با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود نوشته که پدرش در آرامش درگذشته است.

به گزارش یورونیوز، وی یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سیاسی امریکا بود. برژینسکی را معمار روابط سیاسی و تجاری میان امریکا و چین می‌خوانند چراکه در دوران او برای نخستین‌بار روابط دو کشور به حالت عادی درآمد. وی همچنین از طرفداران تسلیح نیروهای افغانستان برای مقابله با شوروی بود و نقش مهم و تعیین‌کننده‌یی در راضی کردن دولت کارتر و عربستان برای مسلح کردن نیروهای مسلمان افغانستانی ایفا کرد.

از بزرگ‌ترین چالش‌های حرفه‌یی او از جمله رویداد تسخیر سفارت ایالات‌متحده امریکا در تهران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ و همچنین تهاجم شوروی به افغانستان بودند. برژینسکی در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه‌یی با دویچه‌وله هشدار داد که غرب نباید اشتباهات اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان را تکرار کند.

زبیگنیو برژینسکی در تاریخ ۲۸ مارس ۱۹۲۸ در وارسا به دنیا آمد. پدرش یک دیپلمات بود. برژینسکی دوران کودکی خود را، پیش از اینکه خانواده‌اش به‌دلیل کار پدرش به کانادا برود، در فرانسه و آلمان سپری کرده بود. هنگامی که حکومت لهستان پس از پایان جنگ دوم جهانی متحد مسکو شد، خانواده برژینسکی در غرب ماند. زبیگنیو برژینسکی در سال ۱۹۵۸ تابعیت ایالات‌متحده امریکا را کسب کرد. او خیلی زود به‌عنوان یکی از کارشناسان برجسته غربی در سیاست اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی ترقی کرد.

برژینسکی به سیاست شوروی وقت به دیده شک می‌نگریست. پس از آنکه مدت کار برژینسکی با کارتر به پایان رسید، او در مرکز جورج تاون برای مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن کار می‌کرد و در دانشگاه جان هاپکینز سیاست خارجی ایالات‌متحده امریکا را تدریس می‌کرد. وقتی اتحاد جماهیر شوروی با سرعت و به‌گونه غیرمترقب از هم پاشید، برژینسکی در سال ۱۹۹۰ در پولند مدت کوتاهی به‌عنوان رییس‌جمهور جدید مورد بحث بود.

برژینسکی بیش از ۳۰ کتاب در زمینه سیاست خارجی، دیپلماسی و ژئواستراتژی به رشته تحریر درآورد؛ از این جمله می‌توان به بینش راهبردی (Strategic Vision) اشاره کرد که به فارسی نیز ترجمه شده است. او از ریاست‌جمهوری باراک اوباما حمایت کرد و منتقد جدی سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری فعلی شد. برژینسکی در یکی از توییت‌هایش در ماه فوریه این سوال را مطرح کرد که آیا ایالات‌متحده در حال حاضر سیاست خارجی دارد یا خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر