عصر جدیدی در روابط فرانسه و روسیه

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۶۴

گروه جهان طلا تسلیمی

روسای جمهور روسیه و فرانسه دوشنبه (فردا) با یکدیگر دیدار خواهند کرد و انتظار می‌رود در مورد مسائل گوناگونی از جمله همکاری‌های دوجانبه، هماهنگ‌سازی تلاش‌ها در مبارزه علیه تروریسم و حل بحران‌ها در سوریه و اوکراین گفت‌وگو کنند.

ولادیمیر پوتین پیروزی امانوئل ماکرون را در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه تبریک گفت و با شکایت از سطح ناخوشایند روابط میان مسکو و پاریس، آمادگی خود را برای همکاری مشترک سازنده در مسائل دوجانبه، منطقه‌یی و جهانی اعلام کرد. اما دو کشور بر سر اوکراین و سوریه اختلاف‌نظرهای جدی دارند و با توجه به حمایت‌های نسبی پوتین از رقیب راست افراطی ماکرون در دوران کارزارهای انتخاباتی فرانسه و انتقادهای ماکرون از سیاست‌های روسیه، انتظار می‌رود که دو مقام دیداری حساس و سخت داشته باشند.

در حقیقت روابط پوتین و ماکرون از پایین‌ترین سطح ممکن آغاز شد. پیش از رییس‌جمهوری جدید فرانسه، هیچ‌گاه هیچ‌یک از سیاستمداران این کشور تا این اندازه هدف اظهارات تند و تیز رسانه‌های تحت کنترل کرملین و قانون‌گذاران قرار نگرفته بودند. اما رییس‌جمهوری روسیه در نخستین گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود در تاریخ 18 ماه مه بر «آمادگی مشترک برای توسعه روابط روسیه و فرانسه که در گذشته دوستانه بودند، در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، فرهنگ، امور بشر دوستانه و دیگر زمینه‌ها» تاکید کرد. با این حال، حقیقت روابط خیلی پیچیده‌تر از اینهاست و باید دید که پوتین و ماکرون چطور می‌خواهند این پیچیدگی‌ها را مدیریت کنند.

سایه سنگین گذشته

کرملین در دوران کارزارهای انتخاباتی از مارین لوپن، رقیب ماکرون حمایت می‌کرد و حتی لوپن در سفری غیرمنتظره به مسکو رفت و پوتین شخصا میزبانی وی را عهده‌دار شد. اکنون تنها سه هفته از انتخابات گذشته و این مرتبه رییس‌جمهوری روسیه قرار است در کاخ ورسای در نزدیکی پاریس میهمان همتای فرانسوی خود باشد؛ رییس‌جمهوری که پیروزی وی را پیش‌بینی نکرده بود! ماکرون 39 ساله به عنوان نامزد میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، لحنی تند را علیه روسیه به کار بست و این کشور را به پیروی از «راهبرد دوگانه ترکیب مداخله نظامی و جنگ اطلاعاتی» متهم کرد.

ماکرون همچنین با انتقاد از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، به این مساله اشاره کرده بود که روسیه از نمایش قدرت در سوریه یا در نزدیکی مرزهای دریایی و هوایی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های تحت کنترل خود برای ایجاد بی‌ثباتی در افکار عمومی استفاده می‌کند. اما وی همواره باز نگه داشتن کانالی برای گفت‌وگو را حائز اهمیت دانسته بود، اگرچه کریستف کاستنر، سخنگوی دولت فرانسه، جمعه تاکید کرد که گفت‌وگو لزوما به معنای توافق نیست.

پیش از دیدار ماکرون و پوتین، وزرای خارجه دو کشور جمعه تلفنی گفت‌وگو کردند. فیودور لوکیانوف، از شورای سیاست خارجی و دفاعی، به خبرگزاری فرانسه گفت که این دیدار برای روسیه بسیار مهم است و واضح است که طرف روسی می‌خواهد بن‌بست در روابط را از بین ببرد. وی افزود: «نباید از این دیدار انتظاری داشت؛ هدف از آن آشنایی سران دو کشور با یکدیگر و ایجاد فضایی مثبت است. »

پوتین، 64 ساله در تبریک پیروزی ماکرون خیلی سریع عمل و او را به «غلبه بر بی‌اعتمادی مشترک» و «همکاری برای کسب اطمینان از ثبات و امنیت بین‌المللی» ترغیب کرد. این دیدار دقیقا هفت ماه پس از زمانی صورت می‌گیرد که پوتین سفر خود را به پاریس که با هدف بازگشایی یک مجتمع ارتدوکس نزدیک برج ایفل صورت می‌گرفت، به دلیل اظهارات جنجالی فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری پیشین فرانسه در مورد اقدامات روسیه در شهر حلب سوریه، لغو کرد. این در حالی است که فرانسه به اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بر سر الحاق کریمه و حمایت از مخالفان در اوکراین، کمک شایانی کرده است. تیری ماریانی، یکی از قانون‌گذاران راست میانه از حزب جمهوری‌خواه فرانسه هم سفر پوتین به این کشور را خبری خوب توصیف کرد و گفت: «این خبر خیلی خوبی است به این دلیل که به معنای احیای روابط است. شرایط روابط روسیه و فرانسه در اواخر دوره ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند فاجعه‌آمیز بود. این حقیقت که رییس‌جمهوری روسیه این اندازه سریع برای دیدار با ماکرون اقدام کرد به معنای قدم برداشتن برای عادی‌سازی روابط است.»


دیدار دشوار غیررسمی

یوری یوشاکف، مشاور پوتین، این دیدار را گفت‌وگویی «غیر رسمی» توصیف کرد که در آن مسائل دشواری مطرح خواهد شد. وی در کنفرانس خبری در مسکو گفت: «فرانسه یکی از کشورهایی است که ما در خصوص دولت بشار اسد در سوریه اختلاف موضع‌ شدیدی با آن داریم، از این رو فکر می‌کنم گفت‌وگو بر سر این موضوع جالب و دوستانه باشد. »

یوشاکف افزود که روسیه از روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی کنونی با فرانسه راضی نیست و در دیدار روسای جمهور دو کشور بر سر شیوه‌هایی برای ارتقای این روابط گفت‌وگو خواهد شد.

کارشناسان هم پیش‌بینی کرده‌اند که مقامات دو کشور دیدار جالب و قابل‌توجهی با یکدیگر داشته باشند. به گزارش «دویچه‌وله»، رییس‌جمهوری فرانسه خواهان تعاملی جدی با روسیه است و به همین جهت در این فاصله کوتاه از زمان در دست گرفتن قدرت، میزبانی پوتین را عهده‌دار می‌شود و انتظار می‌رود با وجود همه مشکلات بر سر سوریه، اوکراین و حملات سایبری، گفت‌وگوها جالب توجه باشند. توماس گومارت، رییس اندیشکده روابط بین‌الملل فرانسه، به این مساله اشاره کرد که مسکو از آشتی با پاریس منافع زیادی می‌برد: «روسیه می‌داند که در جبهه اقتصادی همچنان به اتحادیه اروپا متمایل است، چرا که این اتحادیه حدود یک سوم از منابع گاز مصرفی خود را از این کشور تامین می‌کند و حدود نیمی از این مبادلات نیز از طریق اوکراین منتقل می‌شود. به‌علاوه، پوتین می‌خواهد که وجهه منفی به جای مانده از روسیه در دوران کارزارهای انتخاباتی را به ویژه در زمینه میزبانی از مارین لوپن، پاک کند. »

در ابتدا انتظار می‌رفت که پوتین و ماکرون در ماه جولای و در حاشیه نشست گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان دیدار کنند. اما این دیدار به دور از انتظارهای عمومی جلو افتاد و اکنون دیدار مقامات دو کشور در کاخ ورسای و در نمایشگاهی صورت می‌گیرد که به مناسبت سیصدمین سالگرد روابط روسیه و فرانسه برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که به گفته مشاور ماکرون، برای تاکید بر مدت و عمق ارتباط بین دو کشور برگزار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر