اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۵۷

پیشنهاد تغییر نظام طبقه‌بندی صنایع از ISIC به ICB

معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران از پیشنهادی مبنی بر تغییر نظام طبقه‌بندی صنایع از ISIC به ICB و راه‌اندازی شاخص‌های قیمت متناسب با این نظام‌ها خبر داد. به گزارش «تعادل»، روح‌الله حسینی‌مقدم در گفت‌وگو با سنا افزود: بازارهای مالی دنیا از نظام طبقه‌بندی ISIC که برای گزارش‌های آماری در سطح اقتصاد کلان استفاده می‌شود فاصله گرفته و نظام طبقه‌بندی صنایع مبتنی بر بازار سهام را پذیرفته‌اند. به همین منظور، بورس اوراق بهادار تهران قصد دارد نظام طبقه‌بندی صنایع را از ISIC به ICB که مناسب بازار سهام باشد، تغییر دهد و شاخص‌های قیمت متناسب با این نظام‌ها را راه‌اندازی کند. وی با بیان اینکه بازارهای سرمایه کنونی، پیوستگی زیادی با یکدیگر دارند و سرمایه‌گذاران در بازارهای بین‌المللی به‌دنبال بهترین مکان برای کسب بیشترین منفعت هستند، افزود: هماهنگی در تعاریف و طبقه‌بندی‌ها و تطابق و همخوانی بازارهای جهانی و وجود طبقه‌بندی پذیرفته شده از صنایع در میان بازارها امری ضروری است.

حسینی‌مقدم در ادامه گفت: سازمان‌های بین‌المللی فعال در بازارهای مالی، طبقه‌بندی‌های مختلفی از صنایع ارائه کرده‌اند که از سوی بورس‌های جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. وی اضافه کرد: در حال حاضر بورس اوراق بهادار تهران از استاندارد ISIC برای طبقه‌بندی صنایع خود استفاده می‌کند که به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد سایر بورس‌های مطرح جهان در استفاده از دیگر طبقه‌بندی‌های استاندارد نظیر ICB و GICS تجدیدنظر در طبقه‌بندی صنایع در بورس‌ها مفید خواهد بود.

معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در توضیح بیشتر موضوع به ذکر مثال‌هایی در این زمینه پرداخت و افزود: شرکت سایپا شیشه با نماد «کساپا» شرکتی است که در حال حاضر با توجه به نوع فعالیت آن در طبقه کانه‌های غیرفلزی طبقه‌بندی شده است. زیرا در فرآیند تولید این شرکت، تامین مواد اولیه و ذوب مواد و درنهایت تولید شیشه برای اتومبیل است. وی عنوان کرد: با این حال همه می‌دانیم که حوزه درآمد این شرکت از صنعت خودرو است. یعنی چنانچه صنعت خودرو وضعیت خوبی داشته باشد، وضعیت فروش، دریافت مطالبات و بسیاری دیگر از آیتم‌ها نیز خوب خواهد بود، اما در حال حاضر در طبقه خودرو قرار ندارد.

به گفته حسینی‌مقدم، با تغییر نظام طبقه‌بندی، توجه اصلی به حوزه اصلی درآمد شرکت‌ها معطوف خواهد شد. بر این اساس «کساپا» در گروه خودرو، طبقه‌بندی خواهد شد. معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، مصداق دیگر برای این موضوع را شرکت جام دارو با نماد «فجام» دانست و گفت: هر چند تمرکز اصلی این شرکت در صنعت دارو است اما در طبقه دیگری و در کنار ماشین‌سازی اراک و... طبقه‌بندی شده است. جالب اینجاست که فعالان بازار در طبقه‌بندی غیررسمی خود این شرکت را در طبقه اصلی خود قرار می‌دهند و به عنوان مثال «فجام» را با صنعت دارو بررسی می‌کنند که قطعا مطالبه‌گران اولیه این تغییر، مدیران پرتفوی و مدیران سرمایه‌گذاری هستند. وی افزود: به همین منظور، بورس اوراق بهادار تهران به منظور ارتقای استانداردها در بورس اوراق بهادار تهران و همگام شدن آن با بازارهای بین‌المللی پس از بررسی انواع طبقه‌بندی‌ صنایع در بازارهای سرمایه کشورهای مختلف، به‌دنبال استفاده از طبقه‌بندی ICB برای طبقه‌بندی شرکت‌هاست.

حسینی‌مقدم، با اشاره به مدل‌های مختلفی که ازسوی سازمان‌های بین‌المللی برای طبقه‌بندی شرکت‌ها ارائه شده است و هر کدام رویکرد خاصی را برای طبقه‌بندی درنظر می‌گیرند، گفت: در طبقه‌بندی شرکت‌ها به‌طور کلی 2 رویکرد اصلی «طبقه‌بندی شرکت‌ها برمبنای فعالیت» و «طبقه‌بندی شرکت‌ها برمبنای بازار» وجود دارد.

معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران اظهار کرد: در رویکرد «طبقه‌بندی برمبنای فعالیت»، طبقه‌بندی مبتنی بر فرآیند تولید و محصولاتی است که شرکت تولید می‌کند. درواقع شرکت‌های تولید‌کننده کالا متفاوت از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات طبقه‌بندی می‌شوند، حتی اگر در یک بازار فعالیت کنند.


برای صورت‌های مالی بانک‌ها فقط با یک قالب

عضو هیات عامل سازمان حسابرسی با بیان اینکه قالب جدید صورت‌های مالی بانک‌ها براساس چارچوب سازمان حسابرسی و سازمان بورس خواهد بود، گفت: هیچ یک از شرکت‌های بزرگ یا بانک و بیمه‌ها گزارش سال مالی 95 خود را براساس استاندارد IFRS ارائه نکرده‌اند. به گزارش «تعادل» به نقل از فارس، موسی بزرگ‌اصل در ادامه افزود: مطابق نظر مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی قالب مشترکی برای ارائه صورت‌های مالی، ترازنامه و صورت گردش وجوه نقد بانک‌ها و موسسات اعتباری تهیه و ابلاغ شد که براساس آن حسابرسان معتمد بورس اظهارنظر خواهند کرد. وی با بیان اینکه سازمان حسابرسی تنها براساس قالب موردنظر سازمان بورس اظهارنظر خواهد کرد، افزود: جدای از این قالب اما بانک مرکزی همچون سال مالی قبل در قالب جداگانه‌یی از بانک‌ها ترازنامه، صورت‌های مالی و گردش وجوه نقد دوره عملکردی بانک‌ها را طلب خواهد کرد که سازمان حسابرسی درباره آن اظهارنظر نمی‌کند.


شفاف‌سازی درخصوص سهام عدالت

روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌یی عنوان کرده است؛ طی چند ماهه اخیر و در دوره اجرای پروژه ساماندهی سهام عدالت به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی، شائبه‌هایی از سوی برخی اشخاص ایجاد می‌شد و سازمان خصوصی‌سازی با این اتهام مواجه می‌شد که دولت یازدهم قصد دارد با اجرای طرح ساماندهی سهام عدالت و توزیع سود این سهام کار انتخاباتی انجام دهد.

به گزارش «تعادل»، سازمان خصوصی‌سازی در ادامه این اطلاعیه آورده است، در حال حاضر باید با افتخار تمام اعلام کرد اجرای کارشناسی و مرحله‌بندی دقیق این طرح و اجتناب از توزیع سود سهام عدالت در دوره قبل از انتخابات نه تنها این شایعات و شائبه‌های بی‌اساس و پوچ را باطل کرد بلکه اهتمام جدی دولت و سازمان خصوصی‌سازی به پیشبرد یک طرح ملی و مردمی را آشکار کرد.

بر اساس این گزارش عملکرد حرفه‌یی و اجتناب از سیاسی‌سازی این طرح اعتماد مشمولان سهام عدالت به اجرای مطمئن و موفقیت‌آمیز ساماندهی طرح سهام عدالت تا تحقق آزاد‌سازی سهام را مضاعف کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر