افت ۲۲۵ واحدی شاخص کل در نخستین روز هفته

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۵۵

گروه بورس|

با حلول ماه مبارک رمضان و در نخستین روز معاملاتی تالار شیشه‌یی در این هفته دماسنج بازار سرمایه با افت ۲۲۵واحدی روبه‌رو شد و فعلا از کانال ۸۱ هزار واحدی بیرون آمد. در واقع هر سال و با آغاز ماه رمضان، نماگرهای بورس در حالت نزولی قرار می‌گیرند و بر این اساس روز گذشته اکثر نمادها شاهد کاهش در قیمت پایانی خود بودند. البته از سوی دیگر ریزش امروز شاخص را می‌توان به اصلاح شاخص بورس پس از رشدی که در هفته گذشته و تحت تاثیر انتخابات رقم خورد، قلمداد کرد. بر این اساس، شاخص کل که چهارشنبه 27 اردیبهشت در رقم 80 هزار و 344واحدی ثبت شده بود روز شنبه و پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری به 81 هزار و 77 رسید. اما در ادامه روزهای هفته گذشته این روند صعودی با سرعت کمتری به کار خود ادامه داد به طوری که سوم خرداد در ایستگاه 81هزار و 146واحدی به کار خود پایان داد. اما شاخص کل بورس اوراق بهادار پس از یک هفته از روز گذشته شروع به تعدیل خود کرد و درحال به فراموشی سپردن شوک انتخاباتی است.

به گزارش«تعادل» شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز با افت ۲۲۵واحدی به رقم ۸۰هزار و ۹۲۱واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با افت ۹۳واحدی مواجه شد و به رقم ۱۷هزار و ۶۰۸ واحدی رسید. علاوه بر این شاخص آزاد شناور نیز پس از ۳۹۸واحد افت در تراز ۸۸ هزار و ۳۵۹واحدی ایستاد و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۲۷و ۶۶۰ واحد کاهش یافت.

در داد و ستدهای روز گذشته تالار شیشه‌یی نماد «فولاد» مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۲۵واحد تاثیر مثبت روی شاخص بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشت. پس از این نماد خدمات انفورماتیک، شرکت ارتباطات سیار ایران و پتروشیمی خارک بیشترین نقش را در نوسانات سعودی شاخص بازار سرمایه داشتند.

اما در طرف مقابل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۲۲واحد تاثیر منفی روی شاخص سعی کرد، فضای بازار سرمایه را سرد کند که البته در این کار موفق نیز بود. پس از این نماد پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و ایران خودرو بیشترین نقش را در افت دماسنج بازار سرمایه داشتند. براساس این گزارش، دیروز خودرویی‌ها در روند قیمت سهام‌شان شاهد افت بودند. بر این اساس نمادهایی همچون ایران خودرو، ‌سرمایه‌گذاری رنا، گروه بهمن و مهرکام پارس بیش از یک درصد در قیمت پایانی افت کردند و معدود نمادهایی از این روند افت مصون ماندند.

در گروه فلزات اساسی نیز افت در اکثر نمادها در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی اتفاق افتاد. هر چند تک سهم‌هایی در این گروه با مقداری رشد مواجه شدند. علاوه بر این در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌یی نیز شرایط کاهشی بود و تعداد زیادی از نمادهای این گروه در کانال افت قرار گرفتند. در گروه قند و شکر نیز تعدادی از نمادها شاهد شرایط کاهشی و تعدادی نیز روند افزایشی را تجربه کردند. به این ترتیب ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۱۴۵میلیارد و ۹۵میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۶۶ میلیون و ۷۹۲هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۵هزار و ۶۸۱ نوبت داد و ستد بود. این درحالی است که چهارشنبه سوم خرداد ارزش معاملات بورس تهران در رقم 593 میلیارد تومان ثبت شده بود.


داد و ستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز، شنبه، 6 خرداد 96 با کاهش 225واحدی روی رقم 80هزار و 921واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 76واحدی عدد 27هزار و 432واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 398واحدی به رقم 88هزار و 359واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 127واحدی به رقم 55 هزار و 883 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش660 واحدی عدد 180هزار و 910واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت فولاد مبارکه با 25واحد، خدمات انفورماتیک با 23واحد و همراه اول با 20واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با 22واحد، پالایش نفت تهران با 21واحد و پالایش نفت اصفهان با 19واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.


معاملات درون‌گروهی

ازجمله معاملات درون‌گروهی روز گذشته می‌توان به داد و ستدهایی در نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، پتروشیمی فجر، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران و تراکتورسازی ایران اشاره کرد.

همچنین بیشترین ارزش معامله نصیب نماد پتروشیمی فجر شد که در این نماد ۱۷میلیون و ۹۴۰سهم به ارزش نزدیک به ۱۱میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. سرمایه‌گذاری گروه توسعه با داد و ستد ۵۰ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را از آن خود کرد. آیفکس نیز دیروز 3.4واحد افت کرد و به رقم 923.2رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۵۰میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۵۷میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۱هزار و ۷۷۸نوبت داد و ستد بود.

همچنین 8 درصد از کل سهام غیرمدیریتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان به قیمت پایه هر سهم 220تومان با شرایط یکجا و نقد روانه میز فروش فرابورس ایران شد که در نهایت با خرید بیش از 76درصد این سهم از سوی سهامدار حقوقی و مابقی آن از سوی سهامداران حقیقی معامله شد.

دیروز در بازار 2بورس تهران 40میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده با معاملات انتقالی معامله شد. در سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی اما 50 میلیون سهم به ارزش کمتر از 11میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین 15میلیون حق تقدم خرید سهام ایران‌ترانسفو به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابه‌جا شد همچنین کمتر از 15میلیون سهم بیمه نوین به ارزش کمتر از 1.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. دیروز همچنین 9میلیون سهم سرمایه‌گذاری اعتبار ایران نیز به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با تجمیع سهام در شرکت‌های تابعه سهامدار عمده همراه بود. همچنین 8 میلیون سهم تراکتورسازی ایران به ارزش بیش از 2میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده مواجه شد. در این بازار در نهایت 3.5میلیون سهم سرمایه‌گذاری دارویی تامین به ارزش بیش از 2میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه شد.


رفت و آمد نمادهای بورس

در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید، مخابرات ایران، فرآورده‌های نسوز ایران، سیمان بجنورد و صنایع مس شهید باهنر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، رینگ‌سازی مشهد با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده، کارخانجات کمک فنر آیند امین سایپا با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم، حق تقدم شرکت سیمان ارومیه با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی، سیمان ممتازان کرمان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، فرابورس ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان پس از اطلاعات دریافتی مبنی بر ارائه اطلاعات تکمیلی به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی داروسازی اکسیر، داروسازی امین، کارخانجات سیمان صوفیان، کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و آهن و فولاد ارفع جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام نیز در روز شنبه متوقف شدند.


عرضه ۸۶ هزار تن انواع محصول در تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران دیروز (شنبه) ۶ خرداد ماه میزبان عرضه ۸۶هزار و ۱۱۵تن انواع محصول بود. طی این روز و در تالار مذکور ۸۱هزار تن گندم خوراکی، ۴هزار تن گندم دوروم، ۲۷۵تن شکر سفید، ۳۰۰تن روغن خام و ۳۰۰تن ذرت دانه‌یی عرضه شد. علاوه بر این ۲۴۰تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی روی تابلو عرضه رفت. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی ۹۹.۸ شرکت ایرالکو بود. علاوه بر این ۲۷هزار و ۳۶۰تن قیر و یک هزار تن عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران روی تابلو عرضه رفت.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۸۴هزار و ۹۳۶تن وکیوم باتوم، لوب کات، گوگرد، قیر، مواد شیمیایی، مواد پلیمری و سلاپس واکس بود. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه ۱۰۰تن قند به صورت کله و خرد شده شرکت تعاونی گل بسته ناب فسا را تجربه کرد همچنین ۱۰۲راس دام سنگین نیز در بازار فرعی به صورت صادراتی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر