روند فرسایشی در بورس کلید خورد

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۵۴

گروه بورس|علی رمضانیان|

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس دولت دوازدهم برخی تحلیلگران بازار سرمایه به این جمع‌بندی رسیدند که بازار توان رشد بیشتر را ندارد و صعود 802واحدی درنهایت به سقوط چندهزار واحدی خواهد انجامید. این درحالی است که برخی کارشناسان مخالف این تحلیل بوده و می‌گویند بازار سرمایه در هفته‌های آینده شاهد رشد نقدینگی خواهد بود. نکته مشترک این تحلیلگران این است که در هفته‌های

پیش‌رو شاهد تغییرات معناداری در بورس خواهیم بود کما اینکه در نخستین روز معاملاتی این هفته نیز شاهد افت 225 واحدی در شاخص کل بودیم.

به گزارش «تعادل»، تحلیلگرانی که می‌گویند بازار ظرفیت زیادی برای جذب نقدینگی ندارد، معتقدند که رخداد خاصی در اقتصاد کشور صورت نگرفته تا بازار سرمایه از آن تاثیر بگیرد. تنها رویداد مهم انتخابات بوده و تاثیر آن هم بر بورس تنها تا آغاز دولت دوازدهم خواهد بود. از سوی دیگر متغیرهایی چون حلول ماه مبارک رمضان نیز به‌طور سنتی تاثیری کاهنده بر بازار دارد و درنهایت تغییر قیمت ارز و نفت از جمله مواردی هستند که بازار سرمایه در ماه‌های آینده در انتظار آنها خواهد بود.

بر این اساس می‌توان عنوان کرد در آینده نزدیک تغییر خاصی رخ نخواهد داد. مهدی کلاته در این زمینه معتقد است که بورس در حال حاضر محرک خاصی برای جذب نقدینگی و رشد بیشتر ندارد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس تجربه‌های گذشته در ماه مبارک رمضان، صنایع غذایی و قندی رشد می‌کردند اما امسال، به‌دلیل بحث انتخاباتی در هفته‌های پیش از ماه رمضان، رشد این صنایع پیش‌خور شده و در روزهای اخیر با فشار عرضه مواجه شده‌اند. این کارشناس همچنین معتقد است که براساس الگوهای تکنیکالی شاخص کل احتمال افت تا نقطه 78 هزار واحد و حتی تا 75هزار واحد را دارد، بنابراین احتمال خروج نقدینگی از این بازار وجود خواهد داشت.

سعیده فرهمند یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز اعتقاد دارد با فروکش کردن هیجان بازار سرمایه به‌دلیل عمیق نبودن بازار و کمبود نقدینگی احتمالا شاهد افت نماگرهای بورس در آینده نزدیک خواهیم بود تا جایی که ممکن است شاخص کل تا 3هزار واحد نیز افت کند و این سیر نزولی تا یک ماه ادامه‌دار باشد. در همین ارتباط کامران قزل‌گل از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است باتوجه به داده‌های اقتصادی و احتمالا افزایش تورم تا 15درصد در میان‌مدت شاهد افزایش قیمت سهام به نسبت تورم خواهیم بود اما این مساله تا 2 ماه دیگر رخ نخواهد داد. این کارشناس افزود: دلیل تاثیرپذیری بازار سرمایه از تورم این است که رشد قیمت کالاهای مصرفی بر شرکت‌های بورسی با تاخیر انجام می‌شود زیرا باید در صورت‌های مالی شرکت‌ها محاسبه شود تا در این صورت بازار به آن واکنش نشان دهد. قزل‌گل افزود: به لحاظ روانی تورم بر بازار سرمایه تاثیر فزاینده دارد کما اینکه در سال‌های 90 تا 92 که تورم روندی افزایشی داشت بازار سرمایه از این تورم تاثیر بسیار زیادی گرفت.


تزریق خوش‌بینی مصنوعی به بازار

در مقابل این رویدادها برخی تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه روند رو به رشدی را در پیش گرفته و درصدد جذب نقدینگی است. در همین ارتباط، بهزاد مولایی کارشناس بورس در این خصوص به «سنا» گفت: بازار سرمایه هفته خوبی را سپری کرده و با اقبال بازار به اکثر سهم‌ها در هفته جاری روبه‌رو بودیم. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند: افزایش نرخ‌های جهانی نفت و فلزات اساسی در هفته‌ گذشته باعث شد که حجم و ارزش معاملات در تالار شیشه‌یی بورس تهران افزایش پیدا کند.

همچنین اکبر حامدی یکی از کارگزاران بورس نیز در پاسخ تاثیر مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درخصوص الزام بانک‌ها به واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، گفت: با این بخشنامه امیدواریم پول به بازار سرمایه برگردد و قطعا نقدینگی تازه‌یی به بازار وارد می‌شود؛ یکی از معضلات اساسی بازار سرمایه در حال حاضر کمبود نقدینگی است که امیدواریم بخشی از آن به این صورت جبران شود. به گفته وی، شرکت‌های «های‌تک» یا با تکنولوژی بالا پدیده‌یی نو در بازار سرمایه هستند که از طرق مختلف مانند صندوق‌های جسورانه تامین مالی می‌شوند.

مصطفی محمدباقری دیگر کارشناس بورس گفت: انتشار انواع صکوک، اوراق بهادار با درآمد ثابت و عرضه‌های عمومی سهام این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران جدید و ورود سرمایه جدید به شرکت‌ها از روش‌های دیگر تامین مالی شرکت‌های «های‌تک» یا شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کیوان شیخی یک کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص علت مثبت دانستن نگاه برخی کارشناسان به چشم‌انداز بازارسرمایه در سال جاری گفت: نزدیکی به مجامع شرکت‌های بورسی و گزارش‌های 3ماهه و همچنین بستن صورت‌های مالی پایان سال ۹۵ چشم‌اندازها را برای سرمایه‌گذاران مثبت می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر