حداقل مزد کارورزان ۳۱۰ هزار تومان شد

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۴۷

کارشناس ارشد اشتغال و مدرس کسب وکار با تشریح طرح کارورزی جدید و برنامه جذب 150هزار کارورز در بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی کشور گفت: پرداختی به هر کارورز در سال جاری 310هزار تومان است.

مسلم خانی در گفت‌وگو با ایبنا درباره طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: در سال‌های ۱۳۸۷و ۸۸ در دو سال پیاپی طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در راستای توانمندسازی و اشتغال‌پذیری فرهیختگان و بسترسازی برای اشتغال آنان انجام شده است.

کارشناس ارشد بازار کار و کارآفرینی اظهار کرد: در آن سال‌ها هر یک از دارندگان مدارک تحصیلی از فوق‌دیپلم تا دکتری کلیه رشته‌های تحصیلی (غیر از دانش‌آموختگان رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی) به مدت 11ماه در یکی از بنگاه‌های کسب وکار متناسب با نوع رشته‌های تحصیلی‌شان به مدت ۴۴ساعت در هفته به فعالیت مشغول می‌شدند و با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی کارورزان از۵۰ تا 90‌درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را به عنوان کمک هزینه کارورزی دریافت می‌کردند.

خانی ادامه داد: کمک هزینه کارورزی مورد اشاره نیز به نسبت 50‌ درصد توسط دولت(وزارت کار و امور اجتماعی) و 50 ‌درصد توسط کارفرمایان(واحدهای پذیرنده کارورزان) پرداخت می‌شد (در مناطق محروم 70‌درصد کمک هزینه کارورزی و 30‌درصد توسط کارفرمایان پرداخت می‌شد).

وی افزود: در سال‌های ۸۷ و 88 و بخشی از سال 89 در مجموع حدود 85 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این طرح شرکت کردند. بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد قریب به نیمی از کاروزان پس از اتمام دوره 11ماهه کارورزی در همان بنگاه کسب وکار استخدام شده بودند و مابقی هم با تجارب کسب شده از 11ماه کار واقعی و حس و لمس محیط کار حقیقی، امکان کاریابی در سایر بنگاه‌های تولیدی و خدماتی را کسب کردند یا آنکه با اعتماد به نفس و دانش و آگاهی بیشتری برای خوداشتغالی یا کارآفرینی به صورت انفرادی یا گروهی اقدام شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر