از تکذیب وزیر تا ابقای مطهری

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۳۷


آیا طرح جفت 6 فراکسیون مستقلین و اصولگرایان جواب می‌دهد؟

گروه ایران

پس از اتمام سخنان و بررسی‌های لازم سرانجام و در پایان جلسه دوساعته مجمع عمومی فراکسیون امید مجلس، مسعود پزشکیان نایب رییس پارلمان به اتفاق آرا کاندیدای ریاست بر مجلس از سوی فراکسیون امید انتخابات هیات رییسه پارلمان در حالی سه روز دیگر برگزار می‌شود که می‌توان گفت مجلس دهم پرحاشیه‌ترین روزهایش را پشت‌سر می‌گذارد. شنیده‌ها حاکی از این موضوع است که حواشی از ائتلاف‌های عجیب میان نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی و نمایندگان اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری، تلاشی مضاعف برای کاهش قدرت اصلاح‌طلبان در هیات رییسه مجلس است.

هرچند زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت یکی از وزرای کابینه روحانی برگی تازه به این جناح‌بندی‌ها اضافه کرد. تا جایی که نمایندگانی همچون محمود صادقی و عبدالکریم حسین‌زاده طی واکنشی در صفحه مجازی خود چنین برخوردهایی را عهدشکنی برخی اصلاح‌طلبان و تعامل آنها با نمایندگان پایداری دانستند.


محمود واعظی وزیری که انگشت اتهامات به سمتش بود روز گذشته، اما چنین اتهامی را قویا تکذیب کرد و در اینستاگرام خود نوشت: «متاسفانه اخبار نادرستی مبنی بر دخالت برخی اعضای دولت در انتخاب هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مطرح شده که قویا تکذیب می‌شود، انتخاب هیات رییسه مجلس حق نمایندگان است و دولت هیچ دخالتی در این امر ندارد، به نظر می‌رسد این‌گونه شایعات برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن رابطه خوب دولت و مجلس است و هدفی جز کاستن از شیرینی انتخابات ندارد.» با وجود این به نظر می‌رسد موضوع جدی است، چرا که انتشار مجموعه‌یی از اخبار و شایعات باعث شد تا فراکسیون امید جلسه اضطراری تشکیل دهد. در این جلسه که به ریاست محمدرضا عارف تشکیل شد، اعضا درباره مسائل مربوط به نحوه معرفی لیست موردنظر فراکسیون برای هیات رییسه مجلس گفت‌وگو کردند.

سخنگوی فراکسیون امید در این خصوص گفت: آقای مطهری در این جلسه راجع به نشستی که با دو فراکسیون مستقلین و اصولگرایان به نمایندگی از فراکسیون امید داشت مطالبی را مطرح کرد، این دو فراکسیون رسما به آقای مطهری اعلام کردند که به نسبت 6 به 6 با هم به توافق رسیده‌اند.

بهرام پارسایی همین‌طور از احتمال ارائه لیست مستقل توسط فراکسیون امید خبر داد و افزود: کف مطالبه ما آنچنان که پیش‌تر نیز اعلام کردیم، حفظ وضع موجود است اما اگر کف خواسته ما به ویژه با توجه به انتخابات ۲۹ اردیبهشت و مطالبه‌گری مردم در سراسر کشور محقق نشود، لیستی مستقل برای تمام ارکان مجلس ارائه می‌کنیم.


لاریجانی و مطهری خط قرمز فراکسیون امید

ایلنا نیز در گزارشی این را به دیدار اعضای لیست امید با رییس اصلاحات ارتباط داده است. به نوشته ایلنا؛ «چندی پیش همزمان با فرارسیدن سالگرد پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس دهم گروهی از نمایندگان عضو این فهرست انتخاباتی در تاریخ ۹ اسفندماه سال گذشته با سیدمحمد خاتمی دیدار کردند و همان زمان تحرکاتی برای سلب صلاحیت مطهری و وکیلی از حضور در هیات رییسه آغاز شد و حتی تعدادی از نمایندگان عضو جبهه پایداری اقدام به جمع‌آوری امضا به این منظور کردند که این تلاش ناتمام ماند و به نتیجه نرسید.»

با وجود این نایب‌رییس فراکسیون مستقلین ولایی با تکذیب شایعه‌ها درباره توافق درمورد حذف مطهری از هیات رییسه مجلس گفت: شخصا با هرگونه حذف مطهری از هیات رییسه مجلس مخالفم و اجازه چنین اقدامی را نخواهم داد.

غلامعلی جعفرزاده، مطهری را حیثیت جریان اصلاحات و اعتدال اعلام و تصریح کرد: خط قرمز ما حضور لاریجانی و مطهری در هیات‌رییسه مجلس است. همان‌طور که فکر می‌کنم ادامه ریاست لاریجانی بر مجلس به صلاح هر سه فراکسیون و همه نمایندگان است، مطهری نیز باید همچنان نایب‌رییس مجلس باشد.

نماینده رشت خاطرنشان کرد: متاسفانه یک خط تفرقه و نفاق میان دو فراکسیون حامی دولت یعنی فراکسیون‌های «امید» و «مستقلین» ایجاد شده که قصد دارد میان نمایندگان انشقاق ایجاد کند و همزمان برخی از بیرون مجلس نیز بر طبل اختلاف می‎کوبند. واقعیت این است که فضای مجلس با بیرون متفاوت است و برای حفظ انسجام و نظم درونی مجلس، باید همه جناح‌ها را حفظ کنیم.

از طرف دیگر کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین ولایی نیز در گفت‌وگویی به شکل غیرمستقیم مساله معامله را رد کرده است. او گفت: «رویکرد کلی مجلس نسبت به عملکرد و نایب‌رییسی آقایان پزشکیان و مطهری مثبت بوده و احتمالا این دو فرد برای کرسی نایب‌رییسی رای می‌آورند.» جلالی افزود: «پیشنهاداتی به بنده برای حضور در کاندیداتوری نایب‌رییسی مجلس شده، اما تمایلی ندارم و نایب‌رییسی بنده منتفی است.»

رییس فراکسیون امید هم حفظ مطهری و پزشکیان، نواب رییس فعلی مجلس را خط قرمز این فراکسیون دانست و تاکید کرد: ما هنوز هم معتقدیم، می‌توانیم با سیاسیون مجلس به تفاهم برسیم و با تفاهم همان مسیر سال اول فراکسیون را در سال دوم نیز ادامه دهیم.

او همچنین در خصوص جلسه روز گذشته هیات ربیسه فراکسیون امید برای تصمیم‌گیری درباره نحوه ورود این فراکسیون به انتخابات هیات رییسه اجلاسیه دوم مجلس افزود: در یک چارچوب کمیته‌یی تشکیل شد که با فراکسیون‌های مختلف مذاکره کند تا بتوانیم با تعامل مدیریت مجلس را برای سال دوم مشخص کنیم و آرامشی که در کشور ایجاد شده و مطالبات مردم را در رویکرد خود نشان دهیم.

محمدرضا عارف درباره اخبار منتشره مبنی‌بر تعامل با اصولگرایان برای انتخاب او به عنوان رییس و انتخاب حاجی‌بابایی به عنوان نایب‌رییس مجلس گفت: این خبر را تکذیب می‌کنم. ما کارگروهی برای مذاکره با اصولگرایان داشتیم و من هم ملاقاتی با آقای حاجی‌بابایی داشتم که در این ملاقات تاکید بر همدلی و تفاهم صورت گرفت و اصلا وارد هیچ مصداقی نشدیم، لذا اینکه شایعه شد درباره رییس و نواب رییس توافق کرده‌ایم را تکذیب می‌کنم.


از تلاش برای حذف مطهری اطلاعی ندارم

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز با اشاره به آخرین تصمیم‌های فراکسیون نمایندگان ولایی در مورد نحوه ورود به انتخابات هیات رییسه اجلاسیه دوم مجلس دهم به ایلنا اعلام کرد: در حال حاضر سه نگاه و رویکرد مختلف در فراکسیون نمایندگان ولایی مطرح است که هنوز درباره هیچ یک از این سه رویکرد به تصویب قطعی نرسیده‌ایم. سیدحسین نقوی‌حسینی در واکنش به اینکه با توجه به مغایرتی که این ادعا با آنچه دقایقی پیش از سوی رییس فراکسیون امید مطرح شد و در پاسخ به سوالی درباره تلاش گروهی از نمایندگان اصولگرا برای حذف مطهری از هیات رییسه مجلس گفت: چنین چیزی را نشنیده‌ام و به نظر می‌رسد این حرف‌ها گنده‌بازی یک عده خاص باشد و گرنه من نشنیده‌ام که کسی بخواهد دیگری را بزند یا حذف کند.

این نماینده اصولگرا درباره اینکه پس از دیدار مطهری و دیگر نمایندگان لیست امید با خاتمی تلاش‌هایی برای جمع‌آوری امضا در راستای سلب صلاحیت از مطهری انجام شد، گفت: من نه نامه‌یی علیه کسی امضا کرده‌ام و نه از این مسائل اطلاعی دارم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر