ترامپ در مسیر نیکسون

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۳۱

گروه جهان

جارد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ، دست‌کم سه‌بار پیش از پیروزى دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهورى ٢٠١۶ با سفیر روسیه در ایالات‌متحده‌امریکا تماس گرفته است. این تازه‌ترین ادعاى رسانه‌هاى امریکایى درباره تماس‌هاى گروه انتقالی دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتى ریاست جمهورى ٢٠١۶ امریکاست. این ادعاها را روزنامه‌هاى نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست مطرح کرده‌اند.

براساس این ادعاى تازه، جارد کوشنر، از سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در ایالات‌متحده‌امریکا خواسته تا خط ارتباطی محرمانه‌یى برای ارتباط با کاخ کرملین برقرار کند. این خط ارتباطى محرمانه براى مذاکره درباره سوریه و دیگر موضوعات سیاسی پیشنهاد شده بود.

به گزارش رویترز، 2 رشته از این تماس‌ها، تماس‌هاى تلفنى در فاصله ماه‌هاى آوریل تا نوامبر سال گذشته بوده است، اما این خط ارتباطى محرمانه برقرار نشده است.

به ادعای واشنگتن‌پست، این درخواست در ابتدای ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ و هنگام دیدار دیدار با سفیر روسیه در برج ترامپ مطرح شده، گفته می‌شود مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ نیز در این ملاقات حضور داشته است. فلین ماه فوریه گذشته پس از آنکه معلوم شد در مورد تماس‌هایش با روس‌ها دروغ گفته، مجبور به استعفا شد.

اکنون جارد کوشنر هم به‌عنوان بخشى از تحقیقات مربوط به احتمال ارتباط میان گروه انتقالى دونالد ترامپ با روسیه در جریان مبارزات انتخاباتى ۲۰۱۶ امریکا مطرح است. یک مقام پلیس فدرال امریکا گفته که اطلاعات منتشر شده توسط رویترز نشان می‌دهد که چرا توجه اف‌بی‌آی به کوشنر جلب شده است.

این فرد تاکید کرده تماس‌های داماد ترامپ با سفیر روسیه در امریکا گسترده‌تر از آن بوده که کاخ سفید اذعان کرده است. وکلاى جارد کوشنر از اعلام آمادگی کوشنر درراستاى این تحقیق خبر دادند اما در عین حال گفته‌اند موکل آنان تماس‌های مربوط به ماه‌هاى آوریل تا نوامبر با سرگئی کیسلیاک را به یاد نمى‌آورد.

اف‌ابی‌آی، سازمان تحقیقات فدرال امریکا که بخشی از وزارت دادگستری این کشور است، مشغول بررسی پیوندها میان کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه در جریان انتخابات ۲۰۱۶ است.

رسانه‌ها همچنین خبر داده‌اند که با گسترده‌تر شدن دامنه اتهامات علیه تیم انتقالی رییس‌جمهور، کاخ سفید برای رفع این تهدید که پایه‌های دولت نوپای ترامپ را نشانه رفته، اتاق جنگ تشکیل داده است.

در گزارش رویترز آمده: در شرایطی که دونالد ترامپ برای شرکت در نشست ناتو و گروه 7 به اروپا سفر کرده، مشاوران او در کاخ سفید برای رفع تهدید جدی «روسیه گیت» یک اتاق جنگ تشکیل داده‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که جمهوری‌خواهان در واشنگتن به‌طور فزاینده‎یی از ادامه هرج و مرج موجود در فضای سیاسی امریکا نگران شده‌اند. همچنین آنچه محافظه‌کاران را بیش از پیش نگران کرده، کاهش شدید محبوبیت ترامپ در افکار عمومی به‌دلیل کاهش بودجه خدمات عمومی و بازسازی زیرساخت‌ها در امریکاست.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های انجام شده توسط شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» نشان‌دهنده کمترین میزان محبوبیت ترامپ میان امریکایی‌هاست.

گفته شده، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی یا به عبارتی 53درصد از آنها از عملکرد ترامپ ناراضی هستند و تنها 40درصد از ریاست ترامپ اعلام رضایت کرده‌اند.

شهادت یک‌میلیاردر روس

رویترز همچنین گزارش داده، ولگ دریپاسکا سرمایه‌دار روس که با پل مانافورت رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ ارتباط نزدیکی داشته، اعلام کرده در ازای برخورداری از حق مصونیت درباره مداخله روسیه در انتخابات امریکا در کنگره شهادت خواهد داد.

دریپاسکا که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین دارد در روسیه به غول آلومینیوم شهرت دارد. مانافورت و دریپاسکا در اواسط دهه 2000 با یکدیگر همکاری تجاری داشتند؛ در آن زمان مانافورت به سیاستمداران اوکراینی مورد حمایت روسیه مشاوره انتخاباتی می‌داد. ولی روابط آنها بعدها به تیرگی گرایید. گفته شده تیم‌های تحقیقاتی سنا و مجلس نمایندگان امریکا از بیم آنکه مبادا برخورداری از حق مصونیت موجب اخلال در روند کار بازپرسان فدرال شود، از موافقت با این درخواست خودداری کرده‌اند. پیشنهاد دریپاسکا برای ادای شهادت درحالی مطرح می‌شود که مانافورت به‌شدت از سوی اف‌بی‌آی تحت فشار است و ارتباط این دو با یکدیگر نیز در مرکز توجه بازپرسان قرار گرفته است.


ترامپ درنهایت استیضاح می‌شود

هیلاری کلینتون در انتقادی بی‌سابقه از ترامپ، این رقیب سابق انتخاباتی خود را با ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری رسوازده اسبق امریکا مقایسه کرده و گفته او به‌دلیل مانع‌تراشی در روند قضایی استیضاح خواهد شد. به نوشته ایندیپندنت، کلینتون در ولسلی کالج خطاب به دانشجویان گفته است: «ما از انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین و از ریاست‌جمهوری مردی عصبانی هستیم که فردی را اخراج کرده که تحقیقاتی را علیه او در وزارت دادگستری به جریان انداخته بود. او به دلیل مانع‌تراشی در روند قضایی و اجرای عدالت نهایتا کارش به استیضاح کشیده می‌شود و رسوایی به بار می‌آید.»

هیلاری کلینتون در سخنانی که آشکارا ترامپ را با ریچارد نیکسون رییس‌جمهوری اسبق امریکا، مقایسه می‌کرد و به رسوایی واترگیت اشاره کرده است.

این نخستین‌باری نیست که دموکرات‌ها درباره احتمال استیضاح ترامپ سخن می‌گویند. گمانه‌زنی‌ درباره احتمال استیضاح رییس‌جمهوری امریکا در کنگره به گوش می‌رسد. سناتور جان مک‌کین حتی گفته، رسوایی دولت ترامپ به اندازه واترگیت رسیده است. رسوایی واترگیت به وقایعی اطلاق می‌شود که میان سال‌های ۱۹۷۲-۱۹۷۵ در هتلی به همین نام در واشنگتن اتفاق افتاد که منجر به استیضاح و سپس کناره‌گیری ریچارد نیکسون رییس‌جمهور وقت ایالات‌متحده امریکا شد. او ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها را شنود می‌کرد و پس از پیروزی نیکسون در انتخابات، این مساله فاش شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر