5سد دیگر تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۲۰


پاون| عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی روستایی «اشترمل» و سد مخزنی «خرم‌رود» در تویسرکان استان همدان عصر روز پنج‌شنبه با حضور وزیر نیرو کلید خورد.

حمید چیت‌چیان روز پنج‌شنبه پس از افتتاح نیروگاه برق‌آبی رودبار لرستان عازم استان همدان شد و طی آیینی در روستای اشترمل تویسرکان به صورت همز‌مان عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی اشترمل از تصفیه‌خانه سد سرابی و سد مخزنی خرم‌رود را کلنگ زد. مجتمع آبرسانی اشترمل از تصفیه‌خانه سد سرابی در شهرستان تویسرکان با اعتباری بالغ بر 29هزار میلیون ریال احداث می‌شود و آب آن از سد سرابی در 10کیلومتری شرق تویسرکان با ظرفیت تنظیمی 11.5میلیون مترمکعب تامین می‌شود، نیاز آبی 10روستا شامل: اشترمل، جیجانکوه، بادامک، سنگ‌سفید، دارانی سفلی، دارانی علیا، نقده، دولایی، خیرآباد و سیدشهاب را تامین کرده و جمعیتی بالغ بر 12هزار و 600 نفر را از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهد کرد.

نیاز آبی مجتمع روستایی اشترمل 680هزار مترمکعب در سال تخمین زده شده که سالانه برای تامین آب شرب روستایی به میزان یک‌میلیون مترمکعب از سد سرابی به این طرح اختصاص خواهد یافت. این طرح که شامل 11هزار و 39 متر خط انتقال است دارای 2 مخزن 250 و 50 مترمکعبی به همراه یک ایستگاه پمپاژ با توان 135 کیلووات بوده و هزینه اجرای فاز نخست آن بالغ بر 11 هزار و 600میلیون ریال خواهد بود. همچنین عملیات اجرایی سد مخزنی خرم‌رود شهرستان تویسرکان نیز روز پنج‌شنبه با حضور وزیر نیرو آغاز شد. سد مخزنی خرم‌رود از نوع خاکی همگن، به ارتفاع 54متر و طول تاج 700متر با حجم مفید مخزن 8.1میلیون مترمکعب احداث خواهد شد. این سد برای تامین آب کشاورزی منطقه به میزان 5میلیون مترمکعب در سال، آب آشامیدنی و بخش صنعت 2.82میلیون مترمکعب و سهم بخش محیط‌زیست 1.04میلیون مترمکعب در سال اهدافی هستند که در ساخت این سد دنبال می‌شوند.

اجرای این طرح تاثیر اجتماعی و اقتصادی بسزایی در ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، افزایش سطح بهداشت عمومی، بهبود شرایط اقتصادی ساکنان منطقه، افزایش تولید و گسترش صنعت گردشگری خواهد داشت. سد مخزنی خرم‌رود در فاصله 54 کیلومتری جنوب‌غربی شهر همدان و در شهرستان تویسرکان واقع شده است. چیت‌چیان در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی سد مخزنی خرم‌رود و مجتمع آبرسانی روستایی «اشترمل» تویسرکان اظهار کرد: وزارت نیرو با توجه به اقتضای کاری خود، پروژه‌های بسیاری در زمینه‌های سدسازی، آبرسانی و تصفیه‌خانه فاضلاب اجرا می‌کند. وی خاطرنشان کرد: شیرین‌ترین و ارزشمندترین کار در وزارت نیرو آبرسانی به روستاها و خدمت‌رسانی به این قشر است. وزیر نیرو با بیان اینکه آب در صنایع مورد نیاز است اما مهم‌ترین مساله برای ما دسترسی به آب سالم است، افزود: قبل از اینکه این دولت فعالیت خود را آغاز کند از ابتدای انقلاب 144 سد بزرگ ساخته شده بود اما این دولت 31 سد بزرگ را به بهره‌برداری رسانده و 5 سد نیز تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 36 سد در مدت 4سال به بهره‌برداری خواهد رسید، این مهم را نشان‌دهنده یک تلاش مستمر و جدی دانست و با اشاره به اینکه از سال 93 هزینه‌یی که برای تامین آب باکیفیت و مطمئن درنظر گرفته شد، 3هزار میلیارد تومان بود، گفت: این مبلغ در سال 94 به 500هزار میلیارد تومان افزایش یافت. چیت‌چیان ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته 500میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی اختصاص داده شد که این مبلغ در روزهای آخر سال 93 دراختیار گرفت و در ابتدای سال 95 تخصیص یافت؛ در این سال خوشبختانه 22هزار و 958 روستا آبرسانی شد که فقط عملکرد یک سال دولت بیشتر از 10 سال عملکرد دولت‌های قبلی بود. وی از آبرسانی به بیش از 5 هزار و 228 روستا تا به امروز خبر داد و گفت: روستاییان ما کم‌توقع، پرتلاش و زحمتکش هستند، برای بنده سخت بود که فقط از طریق تانکر به روستاها آبرسانی شود. وی تصریح کرد: از دولت خواسته شد کمک‌های خود را برای آبرسانی به روستاها داشته باشد که اگر تا دو، سه سال آینده این کمک‌ها انجام شود، می‌توان اعلام کرد دیگر روستای بدون آب با کیفیت و پایدار در ایران نخواهیم داشت. وزیر نیرو با اعلام اینکه در سال‌های گذشته به سبب خشکسالی‌های مستمر برخی چاه‌های آب شرب روستاییان خشک شدند، اظهار کرد: این مساله سبب شده تا برای برخی روستاها از فاصله 20 تا 30کیلومتری آب تامین شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر