7ماموریت برای رونق صنایع کوچک

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۱۴

دومین گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور با محور تشریح و تبیین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، همزمان با نهایی شدن برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه برگزار شد. در این نشست، رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، 7 پروژه مهم وزارت صنعت، معدن وتجارت در سال 96 را «‌افزایش ظرفیت تولید اسمی 10هزار بنگاه، کمک به رونق 100هزار بنگاه تولیدی صنفی، رونق معادن کوچک، برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال جدید در بنگاه‌های کوچک و متوسط، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های بالای 60‌درصد پیشرفت فیزیکی، نوسازی 5هزار بنگاه صنعتی در سال جاری و سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی» عنوان کرد. علی یزدانی با اشاره به اینکه تعداد زیاد بنگاه‌های کوچک و پراکندگی آنها در کشور باعث آسیب‌های زیادی به آنها در سال‌های گذشته شده است، از عزم جدی برای رفع مشکلات این بنگاه‌ها خبر داد و 6 راهکار «تشکیل خوشه‌های صنعتی»، «تقویت زیرساخت شهرک‌ها»، «ارتقای بهره‌وری صنایع آب»، «بازچرخانی پساب صنعتی»، «تشکیل خوشه‌های کسب و کار» و «حضور در نمایشگاه‌ها» را برای رفع مشکلات و ایجاد رونق در بنگاه‌های کوچک و متوسط دانست.

وی با اشاره به رشد 8 برابری میزان واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی در دوماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ظرفیت تولید اسمی 10هزار بنگاه را از جمله برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و گفت: کمک به رونق 100هزار بنگاه تولیدی صنفی و رونق معادن کوچک نیز از دیگر طرح‌های پیشنهادی برای بهبود فضای کسب وکار است. یزدانی، برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال جدید در بنگاه‌های کوچک و متوسط را از برنامه‌های اصلی سازمان در سال جاری اعلام کرد و گفت: تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های بالای 60‌درصد پیشرفت فیزیکی و نوسازی 5هزار بنگاه صنعتی در سال جاری از جمله برنامه‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 96 است.

وی با بیان اینکه امسال 20هزار میلیارد تومان تسهیلات برای افزایش ظرفیت 10هزار بنگاه و خروج آنها از رکود در نظر گرفته شده، افزود: سال گذشته 4هزار و 31 قرارداد جدید سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منعقد شد که 730 قرارداد فقط در 5روز پایانی سال گذشته به امضا رسید. یزدانی از رشد 47درصدی تعداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد وگفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با ادامه خدمات دولت رشد مناسبی در این عرصه به ثبت برسد. وی با بیان اینکه قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری در دولت قبل در مساحت 6224 هکتاری اجرایی می‌شود، تصریح کرد: در دولت یازدهم 9 هزار و 157 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که 149هزار و 272نفر اشتغال‌زایی همراه داشته است این واحدها از نظر تعداد نسبت به سال 94 بیش از 8‌درصد افزایش داشته و از نظر اشتغال نیز افزایش 20درصدی را شاهد است. او تصریح کرد که طی پیشنهادی به ستاد اقتصاد مقاومتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر داریم تا سازمان را به عنوان یک SME (صنایع کوچک و متوسط) در نظر بگیریم. وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد 500هزار شغل در حوزه صنایع خرد، کوچک و اصناف در سال 96 خبر داد و افزود: بر مبنای امضای تفاهمنامه با معاونت روستایی و مناطق کمتر توسعه‌یافته ریاست‌جمهوری قرار است در نواحی روستایی اقدام‌های اشتغال‌زا در حوزه‌های پوشاک و سنگ‌های نیمه قیمتی به انجام برسد؛ در این بخش بیش از 12هزار اشتغال‌زایی نیز پیش‌بینی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر