در شهر

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۰۹

مترو تهران - کرج جمعه‌ها پذیرش مسافر ندارد

احسان مقدم، مشاور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه گفت: خط ۵ مترو تهران به دلیل انجام عملیات‌های بهسازی از فردا تا پایان شهریور سال جاری در روزهای جمعه پذیرش مسافر ندارد.

به گزارش مهر، احسان مقدم با بیان اینکه در چند هفته گذشته خط تهران- کرج در روزهای جمعه پذیرش مسافر داشت، تصریح کرد: از ۱۵ اردیبهشت به منظور آماده‌سازی کارگاه‌ها برای ادامه کار، عملیات بهسازی خط ۵ متوقف و مسافرگیری طبق برنامه قبلی صورت می‌گرفت اما از فردا با از سرگیری عملیات بهسازی، روزهای جمعه مسافرگیری در این خط انجام نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر تغییری در برنامه اعلام شده صورت گیرد اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: همچنین ساعت فعالیت خط ۵ در روزهای عادی تا ساعت ۲۱ و ۳۰دقیقه است.

تشریح طرح جایگزین مصوبه برج‌ - باغ

‌محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران طرح جایگزین مصوبه برج‌- باغ را پیشنهاد کرد.

به گزارش ایسنا، سالاری در تشریح جزییات پیشنهادش مبنی بر لغو مصوبه برج- باغ گفت: در دوره گذشته شورا، اعضا با نیت صیانت از باغات مصوبه‌یی تحت عنوان برج- باغ را تدوین کردند و در قالب یک طرح پس از تصویب برای اجرا در اختیار شهرداری تهران قرار داده شد.

وی با بیان اینکه بررسی نحوه تحقق مصوبه برج- باغ نشان داد اگرچه نیت اعضا خیر بوده اما عملا این مصوبه به اهداف اولیه خود نرسیده و نه تنها از باغات صیانت نشده بلکه منجر به از بین رفتن باغات در پایتخت به ویژه در شمال و غرب تهران شده است، اظهار کرد: جهت رفع این مشکل دو راهکار پیش رو داریم، اول اینکه شهرداری از مدل حق انتقال و توسعه استفاده کند یعنی اینکه براساس این مدل شهرداری مکلف است به مالک در راستای حفظ حقوق مکاسبه در جای دیگر شهر و در چارچوب طرح تفصیلی، ساختمان یا زمینی بدهد که باغ حفظ شود.

اما چون این مدل به نتیجه نمی‌رسد، پیشنهاد دادیم که تعداد طبقات ساختمان ساخته شده در باغ نسبت به ساختمان‌های مجاور کاهش یابد در نتیجه کاهش طبقات سبب می‌شود که تعداد پارکینگ نیز کاهش یافته و بر همین اساس نیاز به گودبرداری زیادی نخواهیم داشت و نهایتا درخت‌ها نیز حفظ می‌شوند.

به گفته وی، اکنون به دلیل نظارت اجتماعی و رسانه‌یی که در زمینه حفظ باغات وجود دارد، بهترین زمان برای لغو این مصوبه و اتخاذ تصمیمات دیگر است. بر همین اساس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر بررسی مشترکی با کمیسیون سلامت داشت و نهایتا به این نظر رسیدیم که این مصوبه با شرایط فعلی قابلیت اجرایی شدن ندارد و باید لغو شود.

شرط موفقیت بازسازی بافت‌های فرسوده

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ساخت مسکن با سیاست‌های بازآفرینی شهری نیاز به اتاق فکری قوی با فعالان مرتبط این حوزه دارد.

مظفر صرافی دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، در سومین نشست از سری نشست‌های ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان با اجرای سیاست بازآفرینی شهری با عنوان «بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن» اظهار کرد: مسکن مولفه‌یی با وسعت زیاد است، مولفه‌یی که طی سالیان سال دچار نزول، افول و آسیب‌های اجتماعی گوناگونی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صرافی با بیان اینکه باید به‌دنبال رابطه بین سیاست بازآفرینی شهری و مسکن بود، افزود: در سیاست بازآفرینی شهری به‌دنبال احیا و بهبود هستیم که می‌تواند این سیاست در کل شهر یا منطقه‌یی از شهر که مسکنی ساخته می‌شود، اجرایی شود.

وی اضافه کرد: باید ببینم چگونه مسکن می‌تواند به اجرایی کردن و به نتیجه رسیدن اهداف سیاست بازآفرینی شهری که ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با اجرای برنامه‌ها و اقدامات در مقیاس شهر یا محله کمک کند.

صرافی از اجرای سیاست بازآفرینی شهری در بخش مسکن به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: از این فرصت باید برای پایه‌ریزی قوانینی در اجرای سیاست بازآفرینی شهری بهره گرفت و قواعدی را رعایت کرد و همچنین دید چه چیزی نیاز به بازآفرینی دارد و چگونه آن را بازآفرینی کرد و نتیجه این بازآفرینی چه خواهد بود.

صرافی از نیاز کشور به ساخت مسکن یا نوسازی مسکن در حجم انبوه تا چشم‌انداز ۱۴۰۵ به‌عنوان فرصتی دیگر برای سیاست‌گذاران این حوزه یاد کرد و گفت: تولید و نوسازی این حجم زیاد مسکن در کشور نمی‌تواند به‌طور مجزا از سیاست بازآفرینی شهری صورت بگیرد و باید تولید این مسکن‌ها به اهداف و آرمان‌های بازآفرینی شهری پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه باید در تولید مسکن نهضتی و جریانی ایجاد شود، گفت: این مسکن‌ها باید به بازتولید مسکن در شهرها پاسخ داده و سلولی از بنیادی باشد که خودش جریان راه بیندازد و سایر شهرها هم از آن تبعیت کرده و آن را ترویج دهند.

صرافی اضافه کرد: وقتی مداخله‌یی در فضای محدودی از شهر می‌کنیم باید جهشی در بازآفرینی شهری به وجود بیاوریم تا قابل تعمیم و تسریع‌دهنده و پویا باشد که همه اینها نیاز به یک اتاق فکر و همفکری میان تمام حوزه‌های مسوول در بخش تولید مسکن و اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر